«بـِسمـہ تــَعـالے»
«بـِسمـہ تــَعـالے»
موضوع: نقد شبهه (تناقض در آیات"اجبار دین")
سلام کاربران عزیز و گرامی،وقت بخیر!
شبهه ای که امروز قرار است پاسخ داده شود، به شرح زیر است:
***
تناقض در قرآن :
1 سوره بقره آیه 255
لا اکراه فی الدین : کار دین به اجبار نیست
آل عمران آیه 85
هر کس غیر از اسلام دینی بجوید، هرگز از او پذیرفته نیست و او در جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود
گرچه طرفداران اسلام سعی دارند با بیان آیه شماره یک ، دین اسلام را غیر تحمیلی و اهل مدارا نشان دهند اما در آیه دوم و بسیار بسیار آیات دیگری در این کتاب ، سایر ادیان و بی باوران به مذهب همواره به سوزانده شدن در آتش جهنم و عذاب الهی تهدید شده اند.
بهتر است یادآوری شود که آیه اول مکی است و در زمان قدرت نداشتن مسلمانان و ابتدای دعوت به اسلام نوشته شده. اما آیه دوم مدنی است و مربوط می شود به دوران پس از مهاجرت به مدینه و زمان قدرت یافتن مسلمانان!
بسیاری از جملات کتاب های مذهبی نظیر قرآن ، انجیل و تورات ، خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند.
پـاسـخـنـامـہ:
این شبهه که اخیرا رایج شده،توانسته بهانه خوبی برای برخی باشد که میخواهند آزادی عمل خود را که با دین مغایرت دارد،توجیح کنند
اما نکته مهمی که در این شبهه نهفته این است که قسمتی از آیه ۲۵۶ سوره بقره بصورت سانسور در متن قرار گرفته چرا که اصل آیه رسانای مطلبی دیگر است
حال میخواهیم بخوانیم متن کامل ترجمه را:
(ترجمه آیه ۲۵۶ سوره بقره):
در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزی استوار که آن را گسستن نیست چنگ زده است و خداوند شنوای داناست (۲۵۶)
*همانطور که در متن کامل آیه مشاهده میکنید،ادامه آیه معنای بخش اول را به صراحت تغییر میدهد
در این آیه با حالت اخطار و تاکید گفته شده: در دین اجباری نیست،حال انکه راه را نشان دادیم و سپس در ادامه نیز وحی شده کسی که به طاغوت (بت و شیطان و انسانهای طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی دست زده است که گسستن برای آن وجود ندارد.
اما بهتر است اصل شان نزول این آیه را بدانید:
مردی از اهل مدینه به نام (ابوحصین)دو پسر داشت برخی از بازرگانانی که به مدینه کالا وارد می کردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت کردند، آنها هم سخت تحت تاثیر قرار گرفتند.
(ابـوحصین)از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر(ص) اطلاع داد و ازحضرت خواست که آنـان را بـه مـذهـب خـود بـرگـردانـد و سـؤال کرد آیا می تواند آنان رابا اجبار به مذهب خویش بـازگرداند؟ آیه نازل شد و این حقیقت را بیان داشت که :((در گرایش به مذهب اجبار و اکراهی نیست حال آنکه راه حق و باطل مشخص شده)).
پس بنابراین کتاب الهی به ظرافت اشاره داشته که،دین کامل همان اسلام است و در این آیه خطاب به کسانی که کافر هستند و یا کفر ورزیدند گفته شده بهترین راه،دین حق برای آنهاست ضمن اینکه در ابتدا نیز ذکر شده در دین اجباری نیست،زیرا امروزه هم هرکسی میتواند دین غیر از اسلام را انتخاب کند،اما وقتی راه حق و باطل را خداوند مشخص کرده نمیتوان توجیهی برای انتخاب راه باطل داشت
زیرا که در آیه بعد،مجازات اهل کفر که از حق روی برگرداننده اند مشخص شده:
(ترجمه آیه ۲۵۷ سوره بقره)
کسانی است که ایمان آورده اند آنان را از تاریکیها به سوی روشنایی به در میبرد و[لی] کسانی که کفر ورزیده اند سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکیها به در میبرند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند (۲۵۷)
***
⇦قسمت دوم از پاسخ مربوط به سوره آل عمران است
همانطور که در ترجمه آیه ۸۵ این سوره میخوانید:
(ترجمه آیه ۸۵ سوره آل عمران)
و هر که جز اسلام دینی [دیگر] جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانکاران است (۸۵)
اما سوال اینجاست،دلیل این موضوع در قرآن چیست؟
در یک آیه قبل از آیه فوق،یعنی آیه ۸۴ سوره آل عمران پاسخ این سوال آمده:
(ترجمه آیه ۸۲ سوره آل عمران)
بگو به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گردیده و آنچه به موسی و عیسی و انبیای [دیگر] از جانب پروردگارشان داده شده گرویدیم و میان هیچ یک از آنان فرق نمیگذاریم و ما او را فرمانبرداریم (۸۴)
تفسیر:
در این آیه سیر تکاملی و مراتبی ادیان ذکر شده تا دین اصلی که یعنی اسلام ناب است.
خداوند برای هر دسته بندگان خویش،پیامبرانی در زمان خودشان فرستاد!
اگر دقت کرده باشید روند قوانین در دین های یهود،مسیح و اسلام هرکدام کامل تر از دین قبلی بوده،چراکه خداوند میتوانست همان ابتدا برای کل انسانها دین اسلام را دین واحد قرار دهد اما این اذهان انسانهای
موضوع: نقد شبهه (تناقض در آیات"اجبار دین")
سلام کاربران عزیز و گرامی،وقت بخیر!
شبهه ای که امروز قرار است پاسخ داده شود، به شرح زیر است:
***
تناقض در قرآن :
1 سوره بقره آیه 255
لا اکراه فی الدین : کار دین به اجبار نیست
آل عمران آیه 85
هر کس غیر از اسلام دینی بجوید، هرگز از او پذیرفته نیست و او در جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود
گرچه طرفداران اسلام سعی دارند با بیان آیه شماره یک ، دین اسلام را غیر تحمیلی و اهل مدارا نشان دهند اما در آیه دوم و بسیار بسیار آیات دیگری در این کتاب ، سایر ادیان و بی باوران به مذهب همواره به سوزانده شدن در آتش جهنم و عذاب الهی تهدید شده اند.
بهتر است یادآوری شود که آیه اول مکی است و در زمان قدرت نداشتن مسلمانان و ابتدای دعوت به اسلام نوشته شده. اما آیه دوم مدنی است و مربوط می شود به دوران پس از مهاجرت به مدینه و زمان قدرت یافتن مسلمانان!
بسیاری از جملات کتاب های مذهبی نظیر قرآن ، انجیل و تورات ، خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند.
پـاسـخـنـامـہ:
این شبهه که اخیرا رایج شده،توانسته بهانه خوبی برای برخی باشد که میخواهند آزادی عمل خود را که با دین مغایرت دارد،توجیح کنند
اما نکته مهمی که در این شبهه نهفته این است که قسمتی از آیه ۲۵۶ سوره بقره بصورت سانسور در متن قرار گرفته چرا که اصل آیه رسانای مطلبی دیگر است
حال میخواهیم بخوانیم متن کامل ترجمه را:
(ترجمه آیه ۲۵۶ سوره بقره):
در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است پس هر کس به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد به یقین به دستاویزی استوار که آن را گسستن نیست چنگ زده است و خداوند شنوای داناست (۲۵۶)
*همانطور که در متن کامل آیه مشاهده میکنید،ادامه آیه معنای بخش اول را به صراحت تغییر میدهد
در این آیه با حالت اخطار و تاکید گفته شده: در دین اجباری نیست،حال انکه راه را نشان دادیم و سپس در ادامه نیز وحی شده کسی که به طاغوت (بت و شیطان و انسانهای طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی دست زده است که گسستن برای آن وجود ندارد.
اما بهتر است اصل شان نزول این آیه را بدانید:
مردی از اهل مدینه به نام (ابوحصین)دو پسر داشت برخی از بازرگانانی که به مدینه کالا وارد می کردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت کردند، آنها هم سخت تحت تاثیر قرار گرفتند.
(ابـوحصین)از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر(ص) اطلاع داد و ازحضرت خواست که آنـان را بـه مـذهـب خـود بـرگـردانـد و سـؤال کرد آیا می تواند آنان رابا اجبار به مذهب خویش بـازگرداند؟ آیه نازل شد و این حقیقت را بیان داشت که :((در گرایش به مذهب اجبار و اکراهی نیست حال آنکه راه حق و باطل مشخص شده)).
پس بنابراین کتاب الهی به ظرافت اشاره داشته که،دین کامل همان اسلام است و در این آیه خطاب به کسانی که کافر هستند و یا کفر ورزیدند گفته شده بهترین راه،دین حق برای آنهاست ضمن اینکه در ابتدا نیز ذکر شده در دین اجباری نیست،زیرا امروزه هم هرکسی میتواند دین غیر از اسلام را انتخاب کند،اما وقتی راه حق و باطل را خداوند مشخص کرده نمیتوان توجیهی برای انتخاب راه باطل داشت
زیرا که در آیه بعد،مجازات اهل کفر که از حق روی برگرداننده اند مشخص شده:
(ترجمه آیه ۲۵۷ سوره بقره)
کسانی است که ایمان آورده اند آنان را از تاریکیها به سوی روشنایی به در میبرد و[لی] کسانی که کفر ورزیده اند سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکیها به در میبرند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند (۲۵۷)
***
⇦قسمت دوم از پاسخ مربوط به سوره آل عمران است
همانطور که در ترجمه آیه ۸۵ این سوره میخوانید:
(ترجمه آیه ۸۵ سوره آل عمران)
و هر که جز اسلام دینی [دیگر] جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانکاران است (۸۵)
اما سوال اینجاست،دلیل این موضوع در قرآن چیست؟
در یک آیه قبل از آیه فوق،یعنی آیه ۸۴ سوره آل عمران پاسخ این سوال آمده:
(ترجمه آیه ۸۲ سوره آل عمران)
بگو به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گردیده و آنچه به موسی و عیسی و انبیای [دیگر] از جانب پروردگارشان داده شده گرویدیم و میان هیچ یک از آنان فرق نمیگذاریم و ما او را فرمانبرداریم (۸۴)
تفسیر:
در این آیه سیر تکاملی و مراتبی ادیان ذکر شده تا دین اصلی که یعنی اسلام ناب است.
خداوند برای هر دسته بندگان خویش،پیامبرانی در زمان خودشان فرستاد!
اگر دقت کرده باشید روند قوانین در دین های یهود،مسیح و اسلام هرکدام کامل تر از دین قبلی بوده،چراکه خداوند میتوانست همان ابتدا برای کل انسانها دین اسلام را دین واحد قرار دهد اما این اذهان انسانهای
۸.۶k
۰۹ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.