بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام در جنگ اُحد، به همراه چهار زن دیگربه میدان نبرد میرود و چون چهرۀ پیامبر را آغشته به خون میبیند، پدر را در آغوش میگیرد و خون از چهرۀ ایشان پاک می کند و چون چشمش به شمشیر خونین علی میافتد،آن را میگیردومیشوید و می فرماید:چه خوب جنگیدهای!
3 - حضرت زینب کبری علیها السلام : بیشتر مردم ایشان را به کربلا و پس از آن می شناسند، اما ایشان در حمایت از ولایت حقۀ إلهی، قهرمان بیبدیل در تاریخ میباشند و از چهار امام معصوم، یعنی حضرات امیر المؤمنین، امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام، پیروی، حمایت، محافظت و پرستای نمودهاند.
مواضع ایشان در کربلا، و خطبههای ایشان در کوفه و در شام و مقابل قلدر خونآشام و بدمستی چون یزید لعنة الله علیه، پرده از حقایق و وقایع کربلا و عاشورا برمی دارد، اذهان عمومی مردمان فریب خوردۀ شام را بیدار میکند و زمینهساز سقوط ابرقدرت و طاغوت زمانش میگردد.
4 - سایر بانوان مؤمنه در صدر اسلام: امّ عطیّه انصاریه که نامش نسیبه بود، گفت:در هفت جنگ بارسول خدا همراه بودم و مریضان را درمان و زخمهای آنان را پانسمان میکردم و درجاهایی که ساز و برگشان بود،از آنان پذیرایی میکردم و برای آنان غذا می پختم.(آثار الصادقین، ج23، ص 175)
پس از شکست منافقان در جنگ جمل که علیه خلیفۀ وقت، امیرالمؤمنین علیه السلام به جنگ برخاستند، آن حضرت به 40 زن سلحشور دستور داد تا کلاه و لباس مردانه بپوشند و عایشه را به خانهاش منتقل کنند؛ و عایشه که یک زن بود، فرماندهی آن لشکر را برعهده داشت. لذا معلوم میشود که ایشان لشکری از بانوان سلحشور داشتند.
و البته نقش هر یک از بانوان کربلا، در صبر و مقاومت در میدان مصیبت و سپس در انتشار پیام عاشورا، قابل توصیف نمیباشد، بانوانی چون حضرات فاطمه دختر امام حسن و همسر امام سجاد و مادر امام باقر علیهم السلام، سکینه، رباب، ام کلثوم، رقیه، دختران عقیل به نامهای امّ لقمان، هانى، اسماء، رَمْله و زینب و حتی زن مسیحی وتازه مسلمان شده، به نام امّ وهب و دیگران.
زن در خانه : با توجه به نقش و فعالیت اجتماعی بانوان در عصر وحی، صدر اسلام و طول تاریخ، معلوم میشود که مفهوم و مقصود از زن در خانه و فضیلت آن، درست بیان و درک نشده است! لذا گمان شده که مقصود از خانه، یک چهاردیواری است که زن باید در آن حبس شود!
مقصود اصلی از خانه، مکان نیست،بلکه منزلت است. خانه یک عرصه وسیع فعالیت اجتماعی، و یک جبهۀ گسترده و یک سنگر مقاوم می باشد. اگر خانه و خانواده فرو ریزد،(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام در جنگ اُحد، به همراه چهار زن دیگربه میدان نبرد میرود و چون چهرۀ پیامبر را آغشته به خون میبیند، پدر را در آغوش میگیرد و خون از چهرۀ ایشان پاک می کند و چون چشمش به شمشیر خونین علی میافتد،آن را میگیردومیشوید و می فرماید:چه خوب جنگیدهای!
3 - حضرت زینب کبری علیها السلام : بیشتر مردم ایشان را به کربلا و پس از آن می شناسند، اما ایشان در حمایت از ولایت حقۀ إلهی، قهرمان بیبدیل در تاریخ میباشند و از چهار امام معصوم، یعنی حضرات امیر المؤمنین، امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام، پیروی، حمایت، محافظت و پرستای نمودهاند.
مواضع ایشان در کربلا، و خطبههای ایشان در کوفه و در شام و مقابل قلدر خونآشام و بدمستی چون یزید لعنة الله علیه، پرده از حقایق و وقایع کربلا و عاشورا برمی دارد، اذهان عمومی مردمان فریب خوردۀ شام را بیدار میکند و زمینهساز سقوط ابرقدرت و طاغوت زمانش میگردد.
4 - سایر بانوان مؤمنه در صدر اسلام: امّ عطیّه انصاریه که نامش نسیبه بود، گفت:در هفت جنگ بارسول خدا همراه بودم و مریضان را درمان و زخمهای آنان را پانسمان میکردم و درجاهایی که ساز و برگشان بود،از آنان پذیرایی میکردم و برای آنان غذا می پختم.(آثار الصادقین، ج23، ص 175)
پس از شکست منافقان در جنگ جمل که علیه خلیفۀ وقت، امیرالمؤمنین علیه السلام به جنگ برخاستند، آن حضرت به 40 زن سلحشور دستور داد تا کلاه و لباس مردانه بپوشند و عایشه را به خانهاش منتقل کنند؛ و عایشه که یک زن بود، فرماندهی آن لشکر را برعهده داشت. لذا معلوم میشود که ایشان لشکری از بانوان سلحشور داشتند.
و البته نقش هر یک از بانوان کربلا، در صبر و مقاومت در میدان مصیبت و سپس در انتشار پیام عاشورا، قابل توصیف نمیباشد، بانوانی چون حضرات فاطمه دختر امام حسن و همسر امام سجاد و مادر امام باقر علیهم السلام، سکینه، رباب، ام کلثوم، رقیه، دختران عقیل به نامهای امّ لقمان، هانى، اسماء، رَمْله و زینب و حتی زن مسیحی وتازه مسلمان شده، به نام امّ وهب و دیگران.
زن در خانه : با توجه به نقش و فعالیت اجتماعی بانوان در عصر وحی، صدر اسلام و طول تاریخ، معلوم میشود که مفهوم و مقصود از زن در خانه و فضیلت آن، درست بیان و درک نشده است! لذا گمان شده که مقصود از خانه، یک چهاردیواری است که زن باید در آن حبس شود!
مقصود اصلی از خانه، مکان نیست،بلکه منزلت است. خانه یک عرصه وسیع فعالیت اجتماعی، و یک جبهۀ گسترده و یک سنگر مقاوم می باشد. اگر خانه و خانواده فرو ریزد،(ادامه دارد...)
۸۵۰
۰۸ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.