﷽ 🎇 👖👗 🧥 حجاب (۸۷):
﷽ 🎇 👖👗 🧥 حجاب (۸۷):
🧕 فطری بودن حجاب:
● میل به اصل حجاب از امیال فطری انسان است و در زن شدیدتر است زیرا پایه ی آن حیا است که در زن شدیدتر است.
البته این میل فطری را می توان تضعیف کرد و بر خلاف آن عمل نمود زیرا صرفاً یک میل است و در مقابل آن میل به خودنمائی (که ضد آن است) نیز وجود دارد و فرد می تواند هر لحظه یکی را پاسخگو باشد و آن را رُشد دهد و با دیگری مبارزه کند.
امّا مبارزه با میل به حجاب نسبت به آثار حال و آینده رنج آور است خصوصاً رنج آن بعد از لذّت خودنمایی در زندگی آشکار میشود. زیرا هدف از خودنمائی جلب نظر دیگران و لذّت حاصل از این امر است.
چنانکه میل به تزیّن نیز همینطور است و شخص از دیدن زیبائی های خود و دیگران لذّت می برد، بنابراین وجود بدحجابی در جامعه دلیل بر فطری نبودن میل به حجاب نیست بلکه بد حجابی ناشی از وجود عامل متضّاد است.
● نگاه مختصری به تاریخچه ی حجاب این مطلب را تایید می کند که حجاب از عادات قدیم تمدنهای بشری بوده است.
زنان یونانی حجاب داشتند و اغلب مؤلفین یونانی از حجاب صحبت کرده اند، از جمله (بین لوب) دختر اولین پادشاه یونانی را نوشته اند که حجاب داشته است.
زنهای شهر تب حجاب خاصی داشته اند، نقاب می زده اند و برای اینکه چشمها بتوانند ببیند مقابل دو چشم آنها سوراخی وجود داشته و در کیش آریائی زنان محترم محجوب بودند.
زنان محترم ایران برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آن ها را از زنان عادی و طبقه چهار امتیاز دهد صورت خود را می پوشاندند و گیسوان خود را بلند نگاه می داشتند لذا در نقشهائی که از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمیشود.
■ (آنچه یک زن باید بداند/ محمّدی نیا/ ص155).
.....................................
💥 سوره مبارکه احزاب آیه ۵۹
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻣﺆﻣنین ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮ : ﭼﺎﺩﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﻨﺪ [ ﺗﺎ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ] ﺍﻳﻦ [ ﭘﻮﺷﺶ ] ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ] ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٥٩)
🧕 فطری بودن حجاب:
● میل به اصل حجاب از امیال فطری انسان است و در زن شدیدتر است زیرا پایه ی آن حیا است که در زن شدیدتر است.
البته این میل فطری را می توان تضعیف کرد و بر خلاف آن عمل نمود زیرا صرفاً یک میل است و در مقابل آن میل به خودنمائی (که ضد آن است) نیز وجود دارد و فرد می تواند هر لحظه یکی را پاسخگو باشد و آن را رُشد دهد و با دیگری مبارزه کند.
امّا مبارزه با میل به حجاب نسبت به آثار حال و آینده رنج آور است خصوصاً رنج آن بعد از لذّت خودنمایی در زندگی آشکار میشود. زیرا هدف از خودنمائی جلب نظر دیگران و لذّت حاصل از این امر است.
چنانکه میل به تزیّن نیز همینطور است و شخص از دیدن زیبائی های خود و دیگران لذّت می برد، بنابراین وجود بدحجابی در جامعه دلیل بر فطری نبودن میل به حجاب نیست بلکه بد حجابی ناشی از وجود عامل متضّاد است.
● نگاه مختصری به تاریخچه ی حجاب این مطلب را تایید می کند که حجاب از عادات قدیم تمدنهای بشری بوده است.
زنان یونانی حجاب داشتند و اغلب مؤلفین یونانی از حجاب صحبت کرده اند، از جمله (بین لوب) دختر اولین پادشاه یونانی را نوشته اند که حجاب داشته است.
زنهای شهر تب حجاب خاصی داشته اند، نقاب می زده اند و برای اینکه چشمها بتوانند ببیند مقابل دو چشم آنها سوراخی وجود داشته و در کیش آریائی زنان محترم محجوب بودند.
زنان محترم ایران برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آن ها را از زنان عادی و طبقه چهار امتیاز دهد صورت خود را می پوشاندند و گیسوان خود را بلند نگاه می داشتند لذا در نقشهائی که از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمیشود.
■ (آنچه یک زن باید بداند/ محمّدی نیا/ ص155).
.....................................
💥 سوره مبارکه احزاب آیه ۵۹
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻣﺆﻣنین ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮ : ﭼﺎﺩﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﻨﺪ [ ﺗﺎ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ] ﺍﻳﻦ [ ﭘﻮﺷﺶ ] ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ] ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٥٩)
۲.۸k
۳۱ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.