تفسیر قرآن
پیامهای آیات 21 تا 26 سوره ق
- هر يك از انسان ها در قيامت حاضر شده و همچون دادگاه دنيوى، همراه با فرشته اى مراقب است كه او را تحت نظر دارد. «و جاءت كل نفس معها سائق»
- در قيامت، نه توان فرار و نه توان انكار است. «معها سائق و شهيد»
- وظيفه و مسئوليّت هر فرشته اى، معيّن است. «سائق و شهيد»
- غفلت انسان، عميق و فراگير است. «فى غفلةٍ» (تنوين نشانه اهميّت و(سياق) «فى» نشانه احاطه و فراگير بودن آن است)
- دنيا و جلوه هاى آن، به روى انسان پرده غفلت مى اندازد. «غفلة... غطاءك»
- انسان با اعمال خويش، براى خود پرده هاى غفلت بوجود مى آورد. «غطاءك»
- دنيا، دار غفلت و آخرت، سراى هوشيارى است. «كنت فى غفلة... فبصرك اليوم حديد»
- پرده هايى كه انسان با رفتار خود براى خويش به وجود مى آورد، حجاب حق بينى او مى شود و روزى كه پرده ها كنار رود، ديد او واقعى مى شود. «غطاءك... فبصرك اليوم حديد»
- انسان غافل، در دنيا سطحى نگر است و ديد عميق ندارد ولى روز قيامت چشمش باز و تيزبين مى شود. «فى غفلة... اليوم حديد»
- فرمانِ انداختن به دوزخ، بيانگر حقارت و ذلت دوزخيان است. «القيا»
- ملاك در قيامت، عملكرد انسان است، از هر جنس و نژاد و قبيله اى كه باشد.
«كلّ كَفّار»
- آنچه سبب دوزخى شدن است، كفر و انكار لجوجانه است نه جاهلانه.
«كَفّار عنيد»
- كفر و شرك، سرچشمه ارتكاب مفاسد است. «كفّار... منّاع للخير معتد مريب الّذى جعل مع اللّه»
- احكام دادگاه الهى به قدرى محكم و حكيمانه است كه تجديد نظر ندارد. «القيا فى جهنّم كلّ كفّار عنيد... فالقياه فى العذاب الشديد»
- دوزخ، داراى دركات و طبقات مختلفى از عذاب است. «القيا فى جهنّم... فالقياه فى العذاب الشديد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- هر يك از انسان ها در قيامت حاضر شده و همچون دادگاه دنيوى، همراه با فرشته اى مراقب است كه او را تحت نظر دارد. «و جاءت كل نفس معها سائق»
- در قيامت، نه توان فرار و نه توان انكار است. «معها سائق و شهيد»
- وظيفه و مسئوليّت هر فرشته اى، معيّن است. «سائق و شهيد»
- غفلت انسان، عميق و فراگير است. «فى غفلةٍ» (تنوين نشانه اهميّت و(سياق) «فى» نشانه احاطه و فراگير بودن آن است)
- دنيا و جلوه هاى آن، به روى انسان پرده غفلت مى اندازد. «غفلة... غطاءك»
- انسان با اعمال خويش، براى خود پرده هاى غفلت بوجود مى آورد. «غطاءك»
- دنيا، دار غفلت و آخرت، سراى هوشيارى است. «كنت فى غفلة... فبصرك اليوم حديد»
- پرده هايى كه انسان با رفتار خود براى خويش به وجود مى آورد، حجاب حق بينى او مى شود و روزى كه پرده ها كنار رود، ديد او واقعى مى شود. «غطاءك... فبصرك اليوم حديد»
- انسان غافل، در دنيا سطحى نگر است و ديد عميق ندارد ولى روز قيامت چشمش باز و تيزبين مى شود. «فى غفلة... اليوم حديد»
- فرمانِ انداختن به دوزخ، بيانگر حقارت و ذلت دوزخيان است. «القيا»
- ملاك در قيامت، عملكرد انسان است، از هر جنس و نژاد و قبيله اى كه باشد.
«كلّ كَفّار»
- آنچه سبب دوزخى شدن است، كفر و انكار لجوجانه است نه جاهلانه.
«كَفّار عنيد»
- كفر و شرك، سرچشمه ارتكاب مفاسد است. «كفّار... منّاع للخير معتد مريب الّذى جعل مع اللّه»
- احكام دادگاه الهى به قدرى محكم و حكيمانه است كه تجديد نظر ندارد. «القيا فى جهنّم كلّ كفّار عنيد... فالقياه فى العذاب الشديد»
- دوزخ، داراى دركات و طبقات مختلفى از عذاب است. «القيا فى جهنّم... فالقياه فى العذاب الشديد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۲۱ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.