تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
فضیلت قرائت این سوره
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كسی در نمازهای واجب و مستحب خود همواره سوره ق را بخواند، خداوند روزی او را زیاد میكند و نامه عملش را به دست راستش میدهد و حساب و كتاب او را سهل و آسان مینماید.
آیه 3 و 4 و 5
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ إِذٰا مِتْنٰا وَ كُنّٰا تُرٰاباً ذٰلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ (٣)
آيا هنگامى كه مرديم و خاك شديم [زنده مى شويم و به حيات دوباره باز مى گرديم ؟] اين بازگشتى دور [از عقل] است
قَدْ عَلِمْنٰا مٰا تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَ عِنْدَنٰا كِتٰابٌ حَفِيظٌ (٤)
بى ترديد ما آنچه را كه زمين از اجسادشان مى كاهد، مى دانيم و نزد ما كتابى ضبط كننده [همۀ امور چون لوح محفوظ] است
بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّٰا جٰاءَهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَرِيجٍ (٥)
[اينان نه اينكه زنده شدن پس از مرگ را باور نكردند] بلكه حق را هم هنگامى كه به سويشان آمد، تكذيب كردند پس در حالتى آشفته و سردرگم اند
نکته ها:
مراد كفّار از «رجع بعيد»، بعيد بودن از نظر عقل و عادت است. يعنى بازگشت دوباره انسان، از جهت عقل و عادت، امرى بعيد است. بنابراين آنها دليلى بر انكار معاد ندارند و تنها استبعاد مى كنند.
«مريج» به معناى اختلاط و آشفتگى است. چنانكه قرآن در مورد اختلاط آب هاى دو دريا مى فرمايد: «مَرج البحرَين يلتقيان»(6) كلمه «مريج» در قرآن تنها يكبار بكار رفته آن هم در قالب صفت مشبهه كه حاكى از تداوم تحيّر و سردرگمى كفّار است.
-----
6) الرّحمن، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
فضیلت قرائت این سوره
امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كسی در نمازهای واجب و مستحب خود همواره سوره ق را بخواند، خداوند روزی او را زیاد میكند و نامه عملش را به دست راستش میدهد و حساب و كتاب او را سهل و آسان مینماید.
آیه 3 و 4 و 5
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ إِذٰا مِتْنٰا وَ كُنّٰا تُرٰاباً ذٰلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ (٣)
آيا هنگامى كه مرديم و خاك شديم [زنده مى شويم و به حيات دوباره باز مى گرديم ؟] اين بازگشتى دور [از عقل] است
قَدْ عَلِمْنٰا مٰا تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَ عِنْدَنٰا كِتٰابٌ حَفِيظٌ (٤)
بى ترديد ما آنچه را كه زمين از اجسادشان مى كاهد، مى دانيم و نزد ما كتابى ضبط كننده [همۀ امور چون لوح محفوظ] است
بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّٰا جٰاءَهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَرِيجٍ (٥)
[اينان نه اينكه زنده شدن پس از مرگ را باور نكردند] بلكه حق را هم هنگامى كه به سويشان آمد، تكذيب كردند پس در حالتى آشفته و سردرگم اند
نکته ها:
مراد كفّار از «رجع بعيد»، بعيد بودن از نظر عقل و عادت است. يعنى بازگشت دوباره انسان، از جهت عقل و عادت، امرى بعيد است. بنابراين آنها دليلى بر انكار معاد ندارند و تنها استبعاد مى كنند.
«مريج» به معناى اختلاط و آشفتگى است. چنانكه قرآن در مورد اختلاط آب هاى دو دريا مى فرمايد: «مَرج البحرَين يلتقيان»(6) كلمه «مريج» در قرآن تنها يكبار بكار رفته آن هم در قالب صفت مشبهه كه حاكى از تداوم تحيّر و سردرگمى كفّار است.
-----
6) الرّحمن، 19.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۲.۸k
۱۵ دی ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.