بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
در میان سوالاتی که تا این لحظه از بنده شده ، مسئله دعا و راه های استجابت دعا و دلائل عدم استجابت دعا نمود بیشتری داشته است. که با بیانهای مختلف مطرح شده و دوستان می خواهند بدانند که چرا دعاهای آنها مستجاب نمی شود .
به همین دلیل بنده ترغیب و تشویق به نوشتن مطلبی با این موضوع شدم که ان شاء الله با خواندن آن به پاسخ تمامی سوالات خود می رسید .
((یا قاضی الحاجات))
* مرحله اول:
در اولین مرحله بیان نکته ای در مورد آیه 60 سوره مبارکه غافر لازم و ضروری است.
«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ »
«پروردگارتان این دعوت را کرد که مرا بخوانید تا استجابت کنم بدرستی کسانی که از عبادت من استکبار میورزند به زودی با کمال ذلت داخل جهنم خواهند شد»
اگر با دقت به این آیه تو جه کنیم قرآن کریم میفرماید: من اجابت میکنم لکم
(یعنی به نفع شما) نه اینکه آنچه خواستید به شما میدهم، زیرا این دو با هم فرق دارند، اجابت یعنی اینکه، حرف شما را میشنوم و نسبت به آن بی اعتنا نیستم، و آن را بیاثر نمیگذارم، نه اینکه هر چه بخواهید میدهم.
این نکته بسیار مهم و حیاتی است و به معنای آن است که مسلما هیچ دعائی برای انسان بی فایده نیست ولیکن خداوند عطای دقیق مورد دعا شده را تضمین نکرده است ، بلکه تضمین کرده که هیچ دعائی را بی سود و بی حاصل قرار نخواهد داد.
همچنان که در روایات مختلف این موضوع تاکید شده است :
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: «دعای مؤمن از سه حال خارج نیست؛ یا برایش ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواهد به او برسد دفع می کند.(میزان الحکمه ، ج 4 ،ح 5723)
و علما و عرفا با استفاده از آیات و روایات می فرمایند: وقتی کسی دعا می کند حتما اجابت می شود ولی اجابت دعا به سه گونه است:
1-یا همان خواسته را با فاصله می دهند.
2- یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود چیز دیگری ، بالاتر از خواسته اش را در این دنیا عطا می کنند.
3- و یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود، عوض آن خواسته، چیز بسیار بزرگتر از آن را خداوند در آخرت به او عطا می کند و هیچ کس بی پاسخ نمی ماند که در روایت آمده که وقتی در قیامت به دعاهای مستجاب نشده ثواب می دهند انسان آرزو می کند که ای کاش هیچ کدام از دعاهای من در دنیا مستجاب نمی شد.
** مرحله دوم:
در مرحله دوم باید بیان کرد، برخی افراد که فکر می کنند دعایشان مستجاب نمی شود و از این موضوع گله دارند و حتی گاهی تا مرز ناامیدی و بی ایمانی و ترک نماز و مانند آن پیش می روند و سوالات فراوانی هم در این زمینه مطرح می کنند، نگرانی و مشکلاتی که برای ایشان در این زمینه وجود دارد، بیشتر ناشی از نگرش ناصحیح آنها به موضوع دعا و اجابت است. بنابراین در صورتی که این نگرش اصلاح شود بسیاری از مشکلاتی که در این رابطه برای آنان پیش می آید حل خواهد شد. برای اصلاح نگرش، لازم است تمامی هفت مرحله ای را که عرض می کنم را کامل و با دقت مطالعه فرمائید.
فلسفه و حکمت اصلی دعا
اصولا دعا یک عمل معنوی و عبادی بندگان خدا است که با هدف قرب انجام می شود. دعا برترین نوع بندگی و پرستش خدای متعال است. دعا موجب رشد و تعالی وجود انسان می شود و فرصتی است مناسب برای اظهار بندگی و فقر محض در برابر خداوند قادرمتعال، دعا نشان دهنده تسلیم و توکل عبد در برابر خداوند است .
مهم ترین حکمت دعا اعلام بندگی و اظهار فقر و وابستگی به منبع لایزال الهی و غنی مطلق است و دعا عبادت است چون خداوند خود به این عمل امر فرموده است و دعا کردن انجام یکی از فرامین الهی است.
«ادعوا ربکم تضرعا و خفیه» (اعراف:55)
و جالب اینجاست که خداوند بعد از آیه
((و قال ربکم ادعونی استجب لکم ))
علنا کسانی را که از دعا کردن اجتناب می ورزند را تهدید می کند و به آنها عقوبتی سنگین وعده می دهد.
(و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین)(مومن/60)
پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم. همانا کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند، به زودی با ذلت و خواری وارد دوزخ می شوند.
و علت این موضوع این است که:
دعا عبادت و موجب تقرب به خداست، دعا فرصت مناجات و نجوای بیواسطه و انس با پروردگار عالم است.
امام صادق(ع)فرمود: ((علیکم بالدعاء فانکم لا تقربون بمثله))شما را به دعا سفارش می کنم. زیرا با هیچ عمل دیگری همچون دعا، به خدا نزدیک نمی شوید. پس دعا، درمان عطش قلب و تسکین سوزش جان و عروج به عالم بالاست.
و ایشان در روایت دیگری فرموده اند:« نزد خدای عزو جل منزلتی است که فقط با
سلام علیکم
در میان سوالاتی که تا این لحظه از بنده شده ، مسئله دعا و راه های استجابت دعا و دلائل عدم استجابت دعا نمود بیشتری داشته است. که با بیانهای مختلف مطرح شده و دوستان می خواهند بدانند که چرا دعاهای آنها مستجاب نمی شود .
به همین دلیل بنده ترغیب و تشویق به نوشتن مطلبی با این موضوع شدم که ان شاء الله با خواندن آن به پاسخ تمامی سوالات خود می رسید .
((یا قاضی الحاجات))
* مرحله اول:
در اولین مرحله بیان نکته ای در مورد آیه 60 سوره مبارکه غافر لازم و ضروری است.
«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ »
«پروردگارتان این دعوت را کرد که مرا بخوانید تا استجابت کنم بدرستی کسانی که از عبادت من استکبار میورزند به زودی با کمال ذلت داخل جهنم خواهند شد»
اگر با دقت به این آیه تو جه کنیم قرآن کریم میفرماید: من اجابت میکنم لکم
(یعنی به نفع شما) نه اینکه آنچه خواستید به شما میدهم، زیرا این دو با هم فرق دارند، اجابت یعنی اینکه، حرف شما را میشنوم و نسبت به آن بی اعتنا نیستم، و آن را بیاثر نمیگذارم، نه اینکه هر چه بخواهید میدهم.
این نکته بسیار مهم و حیاتی است و به معنای آن است که مسلما هیچ دعائی برای انسان بی فایده نیست ولیکن خداوند عطای دقیق مورد دعا شده را تضمین نکرده است ، بلکه تضمین کرده که هیچ دعائی را بی سود و بی حاصل قرار نخواهد داد.
همچنان که در روایات مختلف این موضوع تاکید شده است :
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: «دعای مؤمن از سه حال خارج نیست؛ یا برایش ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواهد به او برسد دفع می کند.(میزان الحکمه ، ج 4 ،ح 5723)
و علما و عرفا با استفاده از آیات و روایات می فرمایند: وقتی کسی دعا می کند حتما اجابت می شود ولی اجابت دعا به سه گونه است:
1-یا همان خواسته را با فاصله می دهند.
2- یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود چیز دیگری ، بالاتر از خواسته اش را در این دنیا عطا می کنند.
3- و یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود، عوض آن خواسته، چیز بسیار بزرگتر از آن را خداوند در آخرت به او عطا می کند و هیچ کس بی پاسخ نمی ماند که در روایت آمده که وقتی در قیامت به دعاهای مستجاب نشده ثواب می دهند انسان آرزو می کند که ای کاش هیچ کدام از دعاهای من در دنیا مستجاب نمی شد.
** مرحله دوم:
در مرحله دوم باید بیان کرد، برخی افراد که فکر می کنند دعایشان مستجاب نمی شود و از این موضوع گله دارند و حتی گاهی تا مرز ناامیدی و بی ایمانی و ترک نماز و مانند آن پیش می روند و سوالات فراوانی هم در این زمینه مطرح می کنند، نگرانی و مشکلاتی که برای ایشان در این زمینه وجود دارد، بیشتر ناشی از نگرش ناصحیح آنها به موضوع دعا و اجابت است. بنابراین در صورتی که این نگرش اصلاح شود بسیاری از مشکلاتی که در این رابطه برای آنان پیش می آید حل خواهد شد. برای اصلاح نگرش، لازم است تمامی هفت مرحله ای را که عرض می کنم را کامل و با دقت مطالعه فرمائید.
فلسفه و حکمت اصلی دعا
اصولا دعا یک عمل معنوی و عبادی بندگان خدا است که با هدف قرب انجام می شود. دعا برترین نوع بندگی و پرستش خدای متعال است. دعا موجب رشد و تعالی وجود انسان می شود و فرصتی است مناسب برای اظهار بندگی و فقر محض در برابر خداوند قادرمتعال، دعا نشان دهنده تسلیم و توکل عبد در برابر خداوند است .
مهم ترین حکمت دعا اعلام بندگی و اظهار فقر و وابستگی به منبع لایزال الهی و غنی مطلق است و دعا عبادت است چون خداوند خود به این عمل امر فرموده است و دعا کردن انجام یکی از فرامین الهی است.
«ادعوا ربکم تضرعا و خفیه» (اعراف:55)
و جالب اینجاست که خداوند بعد از آیه
((و قال ربکم ادعونی استجب لکم ))
علنا کسانی را که از دعا کردن اجتناب می ورزند را تهدید می کند و به آنها عقوبتی سنگین وعده می دهد.
(و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین)(مومن/60)
پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم. همانا کسانی که از عبادت من تکبر می ورزند، به زودی با ذلت و خواری وارد دوزخ می شوند.
و علت این موضوع این است که:
دعا عبادت و موجب تقرب به خداست، دعا فرصت مناجات و نجوای بیواسطه و انس با پروردگار عالم است.
امام صادق(ع)فرمود: ((علیکم بالدعاء فانکم لا تقربون بمثله))شما را به دعا سفارش می کنم. زیرا با هیچ عمل دیگری همچون دعا، به خدا نزدیک نمی شوید. پس دعا، درمان عطش قلب و تسکین سوزش جان و عروج به عالم بالاست.
و ایشان در روایت دیگری فرموده اند:« نزد خدای عزو جل منزلتی است که فقط با
۸۷.۹k
۱۹ بهمن ۱۳۹۲
دیدگاه ها (۲.۲k)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.