نکته های آیات 5 تا 7 سوره ص
نکته های آیات 5 تا 7 سوره ص
«عُجاب» به چيز بسيار عجيب گويند. «انطلاق» به معناى رفتنى است كه با جدايى از فردى همراه باشد. «اختلاق» به معناى ساختگى بودن چيزى است كه سابقه نداشته باشد، يعنى اينها را از خودبافته و پرداخته و خلق كرده است.
«ملأ» به گروهى گويند كه نام و عنوان آنها چشم گير و چشم پركن باشد.
مراد كفّار از «ملّة الاخرة» دين حضرت مسيح است كه آخرين دين آسمانى قبل از اسلام بوده، زيرا آنان قائل به تثليث بوده اند.
ممكن است مراد از «انّ هذا لشى ء يراد» اين باشد كه اين دعوت به توحيد، همان سيادت و آقايى است كه خواست ومراد پيامبر است واگر نظام بت پرستى برچيده شود رهبر موحّدين پيامبر خواهد شد كه اراده او همين است. او با دعوت به توحيد به فكر آقائى بر شماست.(7)7) تفسير الميزان.
پیامهای آیات 5 تا 7 سوره ص
- اولين اقدام پيامبر، نفى معبودهاى دروغين و اثبات خداى يكتاست. «جعل الالهة الهاً واحداً»
- كفّار هم در توحيد گرفتار بودند، «أجعل الالهة الهاً واحداً» هم در نبوّت، «عجبوا ان جاءهم منذر منهم» - آيه ى قبل - و هم در معاد. «ء انّا لمبعوثون»(8)
- براى اكثر مردم، دست برداشتن از عقايد ديرينه و توجّه به افكار جديد سخت و شگفت آور است. «أجعل - شى ء عجاب»
- گاهى باطل چنان اوج و قدرت مى گيرد كه سخن حقّ سخنى عجيب و غير قابل قبول مى شود. «هذا لشى ء عجاب»
- سردمدارانِ كفر، براى نفوذ كلام خود، اول خودشان به انحراف مى روند و بعد به ديگران سفارش رفتن مى كنند. «انطلق الملأ... ان امشوا»
- در ميان كفّار، گروهى عامل انحراف و سرسختى ديگران هستند. «وانطلق الملا منهم ان امشوا واصبروا»
- كفّار را از گفتار و رفتارشان بشناسيم:
الف) شبهه افكنى و فتنه جويى. «اجعل الالهة... شى ء عجاب - عجبوا»
ب) دور كردن مردم از اجتماعات حقّ. «امشوا»
ج) به جاى دعوت به تفكّر، دعوت به تعصّب و مقاومت. «اصبروا»
د) تكيه بر آيين نياكان يا طرح آيين ديگران در برابر اسلام. «ما سمعنا بهذا»
- كفّار براى دعوت ديگران از گرايش هاى آنان سوء استفاده مى كنند. «اصبروا على الهتكم»
- هر نوع پايدارى و صبرى پسنديده نيست. «اصبروا على الهتكم» چنانكه هر نوع نوآورى محكوم نيست تا گفته شود. «هذا... اختلاق»
- پيامبران، صبر را در راه خدا قرار مى دهند. «و لربّك فاصبر» و كفّار، صبر را در راه بت ها. «اصبروا على آلهتكم»
- سردمداران كفر، پايدارى بر انحراف را تبليغ و ترويج مى كنند. «انّ هذا لشى ء يراد»
8) اسراء، 49 .
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
«عُجاب» به چيز بسيار عجيب گويند. «انطلاق» به معناى رفتنى است كه با جدايى از فردى همراه باشد. «اختلاق» به معناى ساختگى بودن چيزى است كه سابقه نداشته باشد، يعنى اينها را از خودبافته و پرداخته و خلق كرده است.
«ملأ» به گروهى گويند كه نام و عنوان آنها چشم گير و چشم پركن باشد.
مراد كفّار از «ملّة الاخرة» دين حضرت مسيح است كه آخرين دين آسمانى قبل از اسلام بوده، زيرا آنان قائل به تثليث بوده اند.
ممكن است مراد از «انّ هذا لشى ء يراد» اين باشد كه اين دعوت به توحيد، همان سيادت و آقايى است كه خواست ومراد پيامبر است واگر نظام بت پرستى برچيده شود رهبر موحّدين پيامبر خواهد شد كه اراده او همين است. او با دعوت به توحيد به فكر آقائى بر شماست.(7)7) تفسير الميزان.
پیامهای آیات 5 تا 7 سوره ص
- اولين اقدام پيامبر، نفى معبودهاى دروغين و اثبات خداى يكتاست. «جعل الالهة الهاً واحداً»
- كفّار هم در توحيد گرفتار بودند، «أجعل الالهة الهاً واحداً» هم در نبوّت، «عجبوا ان جاءهم منذر منهم» - آيه ى قبل - و هم در معاد. «ء انّا لمبعوثون»(8)
- براى اكثر مردم، دست برداشتن از عقايد ديرينه و توجّه به افكار جديد سخت و شگفت آور است. «أجعل - شى ء عجاب»
- گاهى باطل چنان اوج و قدرت مى گيرد كه سخن حقّ سخنى عجيب و غير قابل قبول مى شود. «هذا لشى ء عجاب»
- سردمدارانِ كفر، براى نفوذ كلام خود، اول خودشان به انحراف مى روند و بعد به ديگران سفارش رفتن مى كنند. «انطلق الملأ... ان امشوا»
- در ميان كفّار، گروهى عامل انحراف و سرسختى ديگران هستند. «وانطلق الملا منهم ان امشوا واصبروا»
- كفّار را از گفتار و رفتارشان بشناسيم:
الف) شبهه افكنى و فتنه جويى. «اجعل الالهة... شى ء عجاب - عجبوا»
ب) دور كردن مردم از اجتماعات حقّ. «امشوا»
ج) به جاى دعوت به تفكّر، دعوت به تعصّب و مقاومت. «اصبروا»
د) تكيه بر آيين نياكان يا طرح آيين ديگران در برابر اسلام. «ما سمعنا بهذا»
- كفّار براى دعوت ديگران از گرايش هاى آنان سوء استفاده مى كنند. «اصبروا على الهتكم»
- هر نوع پايدارى و صبرى پسنديده نيست. «اصبروا على الهتكم» چنانكه هر نوع نوآورى محكوم نيست تا گفته شود. «هذا... اختلاق»
- پيامبران، صبر را در راه خدا قرار مى دهند. «و لربّك فاصبر» و كفّار، صبر را در راه بت ها. «اصبروا على آلهتكم»
- سردمداران كفر، پايدارى بر انحراف را تبليغ و ترويج مى كنند. «انّ هذا لشى ء يراد»
8) اسراء، 49 .
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۴۵۲
۱۶ دی ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.