بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
آنگاه که خدا انسان را از زمین آفرید، خواست تا آبادش گرداند - هُوَ أنشَأکُم مِنَ الاَرضِ وَ استَعمَرَکُم -(سوره هود بخشی از آیه 61) و عجب آبادش کرد و عجب به عهد وفا نمود!
گفت؛ اگر کسی را بکشید مثل آنست که همۀ مردم را کشته باشید - فَکَاَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً - (سوره مائده بخشی از آیه 32)و عجب نکشت و عجب إحیا نمود!
گفت؛ صلح بهترین است - الصُّلحُ خَیرٌ- (سوره نساء بخشی از آیه 128)
گفت؛ خودتان و روابط بینتان را اصلاح کنید - وَ أصلِحُوا ذاتَ بَینِکُم -(سوره انفال بخشی از آیه 1)
گفت؛ با مردم به نیکی سخن بگویید - وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسناً-(سوره بقره بخشی از آیه 83)
گفت؛ به زیبایی نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشید و عفو کنید - فَاعفُوا وَاصفَحُوا -(سوره بقره بخشی از آیه 109)
گفت؛ به خدایان دیگران فحاشی نکنید وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِ اللهِ - (سوره انعام بخشی از آیه 108)
گفت؛ این خداست که قضاوتش بر حق است، نه برداشت ذهنی این و آن - وَاللهُ یَقضِی بِالحَقِّ وَالَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِهِ لا یَقضُونَ بِشَیءٍ - (سوره غافر بخشی از آیه 20)
گفت؛ این فرعون است که هر جور دلش خواست قضاوت میکند -فَاقضِ ما أنتَ قاضٍ - (سوره طه بخشی از آیه 72)
گفت؛ در امور یکدیگر تجسس نکنید و غیبت نکنید - وَ لا تَجَسَّسوا وَ لا یَغتَب بَعضُکُم بَعضاً -(سوره حجرات بخشی از آیه 12)
گفت؛ از شما عهد گرفتیم که خون یکدیگر نریزید و همدیگر را آواره نکنید وَ إذ أخَذنَا مِیثاقَکُم لا تَسفِکُونَ دِماءَکُم وَ لا تُخرِجُونَ أنفُسَکُم مِن دِیارِکُم - (سوره بقره بخشی از آیه 84)
و عجب نکشتید و عجب آواره نکردید! و أمان از این ذهن تاریک، این توجیه گر ظلمانی. أصحاب ذهن میگویند؛ ما میجنگیم برای صلح!
آنها نمیدانند آن صلحی که از جنگ سر بر آورد و از خون تغذیه کند، صلح نیست. حقۀ کثیف شیطان است. کینه ساز و مشمئز کننده است. صلح، فقط از صلح تغذیه میکند. غذایش رحمت است. مدارا است. گذشت است. صبوری است.
غذای صلح، خون نیست. آوارگی نیست. صلحِ پایدار فقط در فضای رحمت و گذشت، و در یک کلام در فضای آگاهی ناب، تنفس میکند. جز این باشد صلح نیست، واژۀ من درآوردی ذهن است.
وقت تنگ است. اگر بشر در این اندک باقیمانده به خردمندی یی که فراتر از برداشتهای ذهنی است باز نگردد باید شاهد قیامتی موحش باشد. واقعهای که تر و خشک را با هم میسوزاند - واتَقُوا فِتنَهً لا تُصِیبَنَّ الذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً- (سوره انفال بخشی از آیه 25)(پایان)
قسمت دوم :
آنگاه که خدا انسان را از زمین آفرید، خواست تا آبادش گرداند - هُوَ أنشَأکُم مِنَ الاَرضِ وَ استَعمَرَکُم -(سوره هود بخشی از آیه 61) و عجب آبادش کرد و عجب به عهد وفا نمود!
گفت؛ اگر کسی را بکشید مثل آنست که همۀ مردم را کشته باشید - فَکَاَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً - (سوره مائده بخشی از آیه 32)و عجب نکشت و عجب إحیا نمود!
گفت؛ صلح بهترین است - الصُّلحُ خَیرٌ- (سوره نساء بخشی از آیه 128)
گفت؛ خودتان و روابط بینتان را اصلاح کنید - وَ أصلِحُوا ذاتَ بَینِکُم -(سوره انفال بخشی از آیه 1)
گفت؛ با مردم به نیکی سخن بگویید - وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسناً-(سوره بقره بخشی از آیه 83)
گفت؛ به زیبایی نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشید و عفو کنید - فَاعفُوا وَاصفَحُوا -(سوره بقره بخشی از آیه 109)
گفت؛ به خدایان دیگران فحاشی نکنید وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِ اللهِ - (سوره انعام بخشی از آیه 108)
گفت؛ این خداست که قضاوتش بر حق است، نه برداشت ذهنی این و آن - وَاللهُ یَقضِی بِالحَقِّ وَالَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِهِ لا یَقضُونَ بِشَیءٍ - (سوره غافر بخشی از آیه 20)
گفت؛ این فرعون است که هر جور دلش خواست قضاوت میکند -فَاقضِ ما أنتَ قاضٍ - (سوره طه بخشی از آیه 72)
گفت؛ در امور یکدیگر تجسس نکنید و غیبت نکنید - وَ لا تَجَسَّسوا وَ لا یَغتَب بَعضُکُم بَعضاً -(سوره حجرات بخشی از آیه 12)
گفت؛ از شما عهد گرفتیم که خون یکدیگر نریزید و همدیگر را آواره نکنید وَ إذ أخَذنَا مِیثاقَکُم لا تَسفِکُونَ دِماءَکُم وَ لا تُخرِجُونَ أنفُسَکُم مِن دِیارِکُم - (سوره بقره بخشی از آیه 84)
و عجب نکشتید و عجب آواره نکردید! و أمان از این ذهن تاریک، این توجیه گر ظلمانی. أصحاب ذهن میگویند؛ ما میجنگیم برای صلح!
آنها نمیدانند آن صلحی که از جنگ سر بر آورد و از خون تغذیه کند، صلح نیست. حقۀ کثیف شیطان است. کینه ساز و مشمئز کننده است. صلح، فقط از صلح تغذیه میکند. غذایش رحمت است. مدارا است. گذشت است. صبوری است.
غذای صلح، خون نیست. آوارگی نیست. صلحِ پایدار فقط در فضای رحمت و گذشت، و در یک کلام در فضای آگاهی ناب، تنفس میکند. جز این باشد صلح نیست، واژۀ من درآوردی ذهن است.
وقت تنگ است. اگر بشر در این اندک باقیمانده به خردمندی یی که فراتر از برداشتهای ذهنی است باز نگردد باید شاهد قیامتی موحش باشد. واقعهای که تر و خشک را با هم میسوزاند - واتَقُوا فِتنَهً لا تُصِیبَنَّ الذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً- (سوره انفال بخشی از آیه 25)(پایان)
۶۹۵
۰۳ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.