تجریش به عنوان محل تلاقی نمایندگان هر سه عنصر هویتی ایران
تجریش به عنوان محل تلاقی نمایندگان هر سه عنصر هویتی ایران با بروز سه نوع مصرف فرهنگی شان الان دیدنی است:
🔸پاساژها تم کریسمس، بازار تجریش تم شب یلدا، امامزاده صالح هم که تم فاطمیه.
🔸دهه شصت «فاطمیه» نداشتیم. کلا یک روز غیرتعطیل «شهادت یا وفات» حضرت زهرا داشتیم که حتی امام خمینی هم همین ابهام را توی صحبتایش تکرار میکند.
🔹چرا حالا دو دهه فاطمیه داریم؟ به دو علت:
یکی شیفت گفتمانی از استضعاف-استکبار به شیعه-سنی، یکی هم میل به سرگرمی جمعی در جامعه نئولیبرال.
🔸جنس سه چیز در ظاهر متضادی که این روزها تو خیابون میبینیم یکی است:
🔹 دو تا دهه فاطمیه و سیاهپوشیها و ایستگاه صلواتیها و دودبازیها و دامب و دیسها و ماشیننویسیهاش؛
🔸یلدا و هندونهخوریها و قرمزپوشیها و آهنگهای شیش و هشتش؛
🔹و کریسمس و بابانوئلپوشیها و درختهای آذین بندیشده و ریسههای رنگاوارنگش.
🔸هر سه تمهای مصرف و سرگرمی جمعیاند فقط برای سه سلیقه متفاوت.
🔹وقتی نئولیبرالیسم حاکم شد، مسابقه اقتصادی جامعه را بلعید، جامعه شد بازار و امرسیاسی از جامعه رخت بربست، چی پیوند بین گروههای همعقیده ایجاد میکند؟ مصرف جمعی. همین ظاهرا کشمکش فانی که میبینیم.
🔸حتی اقبال مذهبیها به طب سنتی هم همینگونه قابل فهم است: احیای نزاع با غرب در «میدان خوراکی».
🔹مصادیقش زیاد و خارج از شمارش است. مناسک جمعی مصرفی مشحون از رنگ و موسیقی و خوراکی و لباس و دورهمی روز به روز دارند متکثرتر و فربهتر می شوند.
🔸 برخاسته از هر سه عنصر هویت ایرانی: مذهبی و ملی و مدرن.
🔹تجریش به عنوان محل تلاقی نمایندگان هر سه عنصر هویتی ایران با بروز سه نوع مصرف فرهنگی شان الان دیدنی است:
🔸پاساژها تم کریسمس، بازار تجریش تم شب یلدا، امامزاده صالح هم که تم فاطمیه.
🔸دهه شصت «فاطمیه» نداشتیم. کلا یک روز غیرتعطیل «شهادت یا وفات» حضرت زهرا داشتیم که حتی امام خمینی هم همین ابهام را توی صحبتایش تکرار میکند.
🔹چرا حالا دو دهه فاطمیه داریم؟ به دو علت:
یکی شیفت گفتمانی از استضعاف-استکبار به شیعه-سنی، یکی هم میل به سرگرمی جمعی در جامعه نئولیبرال.
🔸جنس سه چیز در ظاهر متضادی که این روزها تو خیابون میبینیم یکی است:
🔹 دو تا دهه فاطمیه و سیاهپوشیها و ایستگاه صلواتیها و دودبازیها و دامب و دیسها و ماشیننویسیهاش؛
🔸یلدا و هندونهخوریها و قرمزپوشیها و آهنگهای شیش و هشتش؛
🔹و کریسمس و بابانوئلپوشیها و درختهای آذین بندیشده و ریسههای رنگاوارنگش.
🔸هر سه تمهای مصرف و سرگرمی جمعیاند فقط برای سه سلیقه متفاوت.
🔹وقتی نئولیبرالیسم حاکم شد، مسابقه اقتصادی جامعه را بلعید، جامعه شد بازار و امرسیاسی از جامعه رخت بربست، چی پیوند بین گروههای همعقیده ایجاد میکند؟ مصرف جمعی. همین ظاهرا کشمکش فانی که میبینیم.
🔸حتی اقبال مذهبیها به طب سنتی هم همینگونه قابل فهم است: احیای نزاع با غرب در «میدان خوراکی».
🔹مصادیقش زیاد و خارج از شمارش است. مناسک جمعی مصرفی مشحون از رنگ و موسیقی و خوراکی و لباس و دورهمی روز به روز دارند متکثرتر و فربهتر می شوند.
🔸 برخاسته از هر سه عنصر هویت ایرانی: مذهبی و ملی و مدرن.
🔹تجریش به عنوان محل تلاقی نمایندگان هر سه عنصر هویتی ایران با بروز سه نوع مصرف فرهنگی شان الان دیدنی است:
۷۰۱
۲۸ آذر ۱۴۰۰
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.