تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 38 و 39
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ (38)
يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ (39)
ترجمه :
و كسى كه (از قوم فرعون به موسى) ايمان آورده بود گفت: «اى قوم من! از من پيروى كنيد، تا شما را به راه درست هدايت كنم.
اى قوم من! همانا اين زندگى دنيا كالايى (ناچيز) است و همانا آخرت، آن سراى پايدار است.
پیامها :
- گاهى بايد تقيه را شكست و عقيده ى خود را ابراز كرد. (مؤمن آل فرعون كه تا مدّتى ايمان خود را پنهان مى كرد، تقيه را شكست، در برابر فرعون موضع گرفت و به مردم گفت: از من پيروى كنيد.) «و قال الذّى آمن يا قوم اتبعون»
- وظيفه ى مؤمن، دعوت ديگران است.«و قال الذّى آمن يا قوم اتبعون»
- در دعوت مردم، گاهى بايد يك تنه به پاخاست و منتظر ديگران نبود. «قال الذّى آمن»
- تبليغ دين در فضاى خفقان طاغوتى، به قدرى ارزش دارد كه خداوند آن را در قرآن بازگو مى كند و ياد و خاطره اش را گرامى مى دارد. «و قال الذّى امن...»
- پيروى از سخن مؤمن، پيروى از خدا و رسول است. «اتبعونى»
- در شيوه ى تبليغ، دشمن را خلع سلاح و شعارهاى زيباى او را شكار كنيد. (در آيه ى 29 خوانديم كه فرعون مى گفت: «ما اهديكم الا سبيل الرشاد» من جز به راه رشد، شما را هدايت نمى كنم. در اين آيه مى خوانيم كه مؤمن آل فرعون نيز مى گويد: «اهدكم سبيل الرشاد» (آرى، رسيدن به رشد و سعادت آرمان همه انسان هاست كه مستكبران از اين آرمان سوء استفاده مى كنند و مؤمنان بايد از اين نياز فطرى، به شكل درست استفاده كنند.«اتبعونى اهدكم سبيل الرشاد»
- رشد، در تشخيص جايگاه دنيا از آخرت است. «سبيل الرشاد يا قوم انّما...»
- ايمان به ناپايدارى دنيا و پايدارى قيامت، زمينه ى سعادت و رشد است. «سبيل الرشاد... الحياة الدنيا متاع»
- دنيا، جز وسيله اى براى كاميابى موقّت نيست. «متاع» (اين كلمه به چيزى گفته مى شود كه از آن بهره كم برده مى شود.)
- با مقايسه ارزش دنيا وآخرت، حقايق را بهتر درك مى كنيم. «متاع... دارالقرار»
- زرق و برق دنيا زودگذر است به جهان ابدى فكر كنيم. «متاع - دارالقرار»
- در شيوه تبليغ، به خواسته هاى طبيعى و فطرى مردم توجّه داشته باشيم. (زندگى جاودانه خواسته طبيعى و فطرى انسان است و مؤمن آل فرعون رسيدن به اين خواسته را در گرو پيروى از راه حقّ معرّفى مى كند.) «يا قوم... الدنيا متاع و انّ الآخرة هى دار القرار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 38 و 39
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ الَّذِي آمَنَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ (38)
يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ (39)
ترجمه :
و كسى كه (از قوم فرعون به موسى) ايمان آورده بود گفت: «اى قوم من! از من پيروى كنيد، تا شما را به راه درست هدايت كنم.
اى قوم من! همانا اين زندگى دنيا كالايى (ناچيز) است و همانا آخرت، آن سراى پايدار است.
پیامها :
- گاهى بايد تقيه را شكست و عقيده ى خود را ابراز كرد. (مؤمن آل فرعون كه تا مدّتى ايمان خود را پنهان مى كرد، تقيه را شكست، در برابر فرعون موضع گرفت و به مردم گفت: از من پيروى كنيد.) «و قال الذّى آمن يا قوم اتبعون»
- وظيفه ى مؤمن، دعوت ديگران است.«و قال الذّى آمن يا قوم اتبعون»
- در دعوت مردم، گاهى بايد يك تنه به پاخاست و منتظر ديگران نبود. «قال الذّى آمن»
- تبليغ دين در فضاى خفقان طاغوتى، به قدرى ارزش دارد كه خداوند آن را در قرآن بازگو مى كند و ياد و خاطره اش را گرامى مى دارد. «و قال الذّى امن...»
- پيروى از سخن مؤمن، پيروى از خدا و رسول است. «اتبعونى»
- در شيوه ى تبليغ، دشمن را خلع سلاح و شعارهاى زيباى او را شكار كنيد. (در آيه ى 29 خوانديم كه فرعون مى گفت: «ما اهديكم الا سبيل الرشاد» من جز به راه رشد، شما را هدايت نمى كنم. در اين آيه مى خوانيم كه مؤمن آل فرعون نيز مى گويد: «اهدكم سبيل الرشاد» (آرى، رسيدن به رشد و سعادت آرمان همه انسان هاست كه مستكبران از اين آرمان سوء استفاده مى كنند و مؤمنان بايد از اين نياز فطرى، به شكل درست استفاده كنند.«اتبعونى اهدكم سبيل الرشاد»
- رشد، در تشخيص جايگاه دنيا از آخرت است. «سبيل الرشاد يا قوم انّما...»
- ايمان به ناپايدارى دنيا و پايدارى قيامت، زمينه ى سعادت و رشد است. «سبيل الرشاد... الحياة الدنيا متاع»
- دنيا، جز وسيله اى براى كاميابى موقّت نيست. «متاع» (اين كلمه به چيزى گفته مى شود كه از آن بهره كم برده مى شود.)
- با مقايسه ارزش دنيا وآخرت، حقايق را بهتر درك مى كنيم. «متاع... دارالقرار»
- زرق و برق دنيا زودگذر است به جهان ابدى فكر كنيم. «متاع - دارالقرار»
- در شيوه تبليغ، به خواسته هاى طبيعى و فطرى مردم توجّه داشته باشيم. (زندگى جاودانه خواسته طبيعى و فطرى انسان است و مؤمن آل فرعون رسيدن به اين خواسته را در گرو پيروى از راه حقّ معرّفى مى كند.) «يا قوم... الدنيا متاع و انّ الآخرة هى دار القرار»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۱k
۲۵ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.