پشیمانی سبب ترک گناه است
پشیمانی سبب #ترک_گناه است
البته هر چه ایمان به خدا و روز جزا و تصدیق خبرهای پیغمبر و امام بیشتر باشد ،پشیمانی از گناهِ کرده شده بیشتر، و آتش درونی آن سخت تر خواهد بود.
چنانچه لازمۀ حسرت و ندامت بر گناه، عزم بر ترک آن در آینده است. به طوری که اگر بر ترک آن گناه تصمیم نداشته باشد، معلوم می شود حقیقتاً از آن گناه پشیمانی ندارد.
حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید:جز این نیست که پشیمانی بر گناه سبب ترک آن می شود.
(وسائل الشیعه، ج11ص349).
و نیز از لوازم حسرت و ندامت بر گناه،سعی در تدارک آن است یعنی اگر آن گناه حق الله بوده مانند ترک نماز و روزه ،زکات و حج،پس قضای آنها را به جا آورد و اگر حق الناس بوده، اگر حق مالی است، آنرا به صاحبش برگرداند. اگرمرده است به ورثه اش بدهد و اگر نمی شناسد از طرفش صدقه دهد.
و اگر حق عرضی است، حلال بودی بطلبد و طرف را از خودش راضی کند و اگر حق قصاص یا دیه است خود را تسلیم او کند تا قصاص کند یا دیه بگیرد یا ببخشد، و اگر حق حد باشد مانند قذف باید تسلیم صاحب حق شود تا بر او اقامه حد شود یا عفوش کند.
اما گناهانی که خداوند حد برآنها مقرر داشته ، مانند زنا ،واجب نیست که به آن نزد حاکم شرع اقرار کند تا بر او حد جاری نماید و همان پشیمانی از گناه و عزم بر ترک در آینده و سعی در استغفار کافی است. مانند گناهان کبیره ای که حدی برایش معین نشده، مانند استماع غناء و موسیقی.
نا گفته نماند؛ اگر در این دنیا حد جاری شود، در آخرت قطعاً عقابی ندارد و اگر به همان توبه تنها قناعت کند، باید در قبولی توبه و سقوط عقاب بین خوف و رجاء باشد.
و ظاهر آیات و روایات، پس از ندامت استغفار واجب است. یعنی ازخداوند طلب مغفرت و آمرزش کند.
گناهان کبیره- آیت الله دستغیب- ص 400
________________
کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg
البته هر چه ایمان به خدا و روز جزا و تصدیق خبرهای پیغمبر و امام بیشتر باشد ،پشیمانی از گناهِ کرده شده بیشتر، و آتش درونی آن سخت تر خواهد بود.
چنانچه لازمۀ حسرت و ندامت بر گناه، عزم بر ترک آن در آینده است. به طوری که اگر بر ترک آن گناه تصمیم نداشته باشد، معلوم می شود حقیقتاً از آن گناه پشیمانی ندارد.
حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید:جز این نیست که پشیمانی بر گناه سبب ترک آن می شود.
(وسائل الشیعه، ج11ص349).
و نیز از لوازم حسرت و ندامت بر گناه،سعی در تدارک آن است یعنی اگر آن گناه حق الله بوده مانند ترک نماز و روزه ،زکات و حج،پس قضای آنها را به جا آورد و اگر حق الناس بوده، اگر حق مالی است، آنرا به صاحبش برگرداند. اگرمرده است به ورثه اش بدهد و اگر نمی شناسد از طرفش صدقه دهد.
و اگر حق عرضی است، حلال بودی بطلبد و طرف را از خودش راضی کند و اگر حق قصاص یا دیه است خود را تسلیم او کند تا قصاص کند یا دیه بگیرد یا ببخشد، و اگر حق حد باشد مانند قذف باید تسلیم صاحب حق شود تا بر او اقامه حد شود یا عفوش کند.
اما گناهانی که خداوند حد برآنها مقرر داشته ، مانند زنا ،واجب نیست که به آن نزد حاکم شرع اقرار کند تا بر او حد جاری نماید و همان پشیمانی از گناه و عزم بر ترک در آینده و سعی در استغفار کافی است. مانند گناهان کبیره ای که حدی برایش معین نشده، مانند استماع غناء و موسیقی.
نا گفته نماند؛ اگر در این دنیا حد جاری شود، در آخرت قطعاً عقابی ندارد و اگر به همان توبه تنها قناعت کند، باید در قبولی توبه و سقوط عقاب بین خوف و رجاء باشد.
و ظاهر آیات و روایات، پس از ندامت استغفار واجب است. یعنی ازخداوند طلب مغفرت و آمرزش کند.
گناهان کبیره- آیت الله دستغیب- ص 400
________________
کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg
۲.۶k
۰۳ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.