تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اعلی
آیه 8 تا 13
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ نُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرىٰ (٨)
و تو را براى آسان ترين راه [كه شريعت سمحه و سهله است] آماده مى كنيم
فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرىٰ (٩)
پس [مردم را] اندرز ده، اگر اندرز سودمند افتد
سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشىٰ (١٠)
كسى كه از خدا مى ترسد، به زودى متذكّر مى شود
وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (١١)
و كسى كه از همه بدبخت تر است از آن كناره مى گيرد
الَّذِي يَصْلَى النّٰارَ الْكُبْرىٰ (١٢)
همان كسى كه در آتش بزرگ تر در مى آيد
ثُمَّ لاٰ يَمُوتُ فِيهٰا وَ لاٰ يَحْيىٰ (١٣)
آن گاه در آنجا نه مى ميرد و نه به خوشى زندگى مى كند
نکته ها:
حضرت موسى براى موفقيّت در انجام تبليغ، دو چيز از خدا خواست، يكى سعه صدر ويكى آسان شدن امر رسالت: «ربّ اشرح لى صدرى و يسّر لى امرى»(7) خداوند اين دو امر را بدون درخواست، به پيامبر اسلام عطا فرمود. چنانكه درباره سعه صدر فرمود: «ألم نشرح لك صدرك»(8) و درباره آسان شدن امر دعوت در اين آيه مى فرمايد: «و نيسّرك لليسرى».(9)
مراد از «نيسّرك» آن است كه اى پيامبر! نفس شريف تو را با خلق عظيم و سعه صدر و صفا و سادگى، چنان مهيّا مى كنيم كه بتواند وظيفه رسالت را به آسانى و به بهترين طريق انجام دهد. كارى مى كنيم كه تو خود راه آسان را انتخاب كنى كه همان راه فطرت است.(10)
شرائط تذكّر و موعظه:
الف: شرط موعظه، آمادگى واعظ است. «نيسّرك... فذكّر»
ب: تذكّر و موعظه بايد بر اساس قرآن باشد. «سنقرئك... فذكّر»
ج: واعظ بايد خود اهل غفلت و نسيان نباشد. «فلا تنسى... فذكّر»
د: واعظى موفق است كه به امدادهاى الهى اميدوار باشد. «سنقرئك... نيسّرك... فذكّر»
-----
7) طه، 25 - 26.
8) شرح، 1.
9) تفسير الميزان.
10) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اعلی
آیه 8 تا 13
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ نُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرىٰ (٨)
و تو را براى آسان ترين راه [كه شريعت سمحه و سهله است] آماده مى كنيم
فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرىٰ (٩)
پس [مردم را] اندرز ده، اگر اندرز سودمند افتد
سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشىٰ (١٠)
كسى كه از خدا مى ترسد، به زودى متذكّر مى شود
وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (١١)
و كسى كه از همه بدبخت تر است از آن كناره مى گيرد
الَّذِي يَصْلَى النّٰارَ الْكُبْرىٰ (١٢)
همان كسى كه در آتش بزرگ تر در مى آيد
ثُمَّ لاٰ يَمُوتُ فِيهٰا وَ لاٰ يَحْيىٰ (١٣)
آن گاه در آنجا نه مى ميرد و نه به خوشى زندگى مى كند
نکته ها:
حضرت موسى براى موفقيّت در انجام تبليغ، دو چيز از خدا خواست، يكى سعه صدر ويكى آسان شدن امر رسالت: «ربّ اشرح لى صدرى و يسّر لى امرى»(7) خداوند اين دو امر را بدون درخواست، به پيامبر اسلام عطا فرمود. چنانكه درباره سعه صدر فرمود: «ألم نشرح لك صدرك»(8) و درباره آسان شدن امر دعوت در اين آيه مى فرمايد: «و نيسّرك لليسرى».(9)
مراد از «نيسّرك» آن است كه اى پيامبر! نفس شريف تو را با خلق عظيم و سعه صدر و صفا و سادگى، چنان مهيّا مى كنيم كه بتواند وظيفه رسالت را به آسانى و به بهترين طريق انجام دهد. كارى مى كنيم كه تو خود راه آسان را انتخاب كنى كه همان راه فطرت است.(10)
شرائط تذكّر و موعظه:
الف: شرط موعظه، آمادگى واعظ است. «نيسّرك... فذكّر»
ب: تذكّر و موعظه بايد بر اساس قرآن باشد. «سنقرئك... فذكّر»
ج: واعظ بايد خود اهل غفلت و نسيان نباشد. «فلا تنسى... فذكّر»
د: واعظى موفق است كه به امدادهاى الهى اميدوار باشد. «سنقرئك... نيسّرك... فذكّر»
-----
7) طه، 25 - 26.
8) شرح، 1.
9) تفسير الميزان.
10) تفسير الميزان.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۲۰
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.