تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 46
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الطُّورِ إِذْ نَادَيْنَا وَلَكِن رَّحْمَةً مِّن رَّبِّكَ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِيرٍ مِّن قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (46)
ترجمه :
وآنگاه كه ما (موسى را) ندا داديم، تو در كنار كوه طور نبودى، ليكن (اين وحى و اطلاع از اخبار گذشتگان) رحمتى است از جانب پروردگارت تا تو (به واسطه آن) قومى را كه پيش از تو هشدار دهنده اى برايشان نيامده بود، هشداردهى، شايد آنان متذكّر شوند.
پیامها :
- انبيا بدون اتصال به عالم وحى، همچون ساير مردم اخبار غيبى را نمى دانند. «ما كنت...»
- مقايسه (بين جهل و علم، عجز و قدرت، فقر و غنا، نقص و كمال،) كليد خودشناسى و خداخواهى است. «ما كنت ... لكن رحمة من ربّك»
- خاطرات قرآنى، همگى از سرچشمه وحى است. «ما كنت اذ نادينا»
- بيان داستان هاى حقيقى و عبرت آموز قرآن، وسيله اى براى تربيت و هشدار است. «رحمة من ربّك لتنذر»
- انذار خلق، جلوه اى از رحمت خداست. «رحمة من ربّك لتنذر»
- براى هدايت افراد غافل، انذار و هشدار، كارسازتر است. «لتنذر - من نذير» (با اين كه رسالت پيامبران در قالب مجموعه اى از بشارات و انذارهاست، ولى از آنجاكه انذار اثر بيشترى در روحهاى غفلت زده دارد، در قرآن توجّه بيشترى به مسأله انذار شده است.)
- مردم در انتخاب راه و عقيده آزادند و اجبارى در پذيرش دعوت پيامبران ندارند. «لتنذر... لعلّهم يتذكّرون»
- انسان ها، به واسطه فطرت، مسائلى را در ضمير خويش مى دانند، ولى براى جلوگيرى از فراموشى، بايد آنها را تذكّر داد. «يتذكّرون»
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قصص
آیه 46
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَا كُنتَ بِجَانِبِ الطُّورِ إِذْ نَادَيْنَا وَلَكِن رَّحْمَةً مِّن رَّبِّكَ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أَتَاهُم مِّن نَّذِيرٍ مِّن قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (46)
ترجمه :
وآنگاه كه ما (موسى را) ندا داديم، تو در كنار كوه طور نبودى، ليكن (اين وحى و اطلاع از اخبار گذشتگان) رحمتى است از جانب پروردگارت تا تو (به واسطه آن) قومى را كه پيش از تو هشدار دهنده اى برايشان نيامده بود، هشداردهى، شايد آنان متذكّر شوند.
پیامها :
- انبيا بدون اتصال به عالم وحى، همچون ساير مردم اخبار غيبى را نمى دانند. «ما كنت...»
- مقايسه (بين جهل و علم، عجز و قدرت، فقر و غنا، نقص و كمال،) كليد خودشناسى و خداخواهى است. «ما كنت ... لكن رحمة من ربّك»
- خاطرات قرآنى، همگى از سرچشمه وحى است. «ما كنت اذ نادينا»
- بيان داستان هاى حقيقى و عبرت آموز قرآن، وسيله اى براى تربيت و هشدار است. «رحمة من ربّك لتنذر»
- انذار خلق، جلوه اى از رحمت خداست. «رحمة من ربّك لتنذر»
- براى هدايت افراد غافل، انذار و هشدار، كارسازتر است. «لتنذر - من نذير» (با اين كه رسالت پيامبران در قالب مجموعه اى از بشارات و انذارهاست، ولى از آنجاكه انذار اثر بيشترى در روحهاى غفلت زده دارد، در قرآن توجّه بيشترى به مسأله انذار شده است.)
- مردم در انتخاب راه و عقيده آزادند و اجبارى در پذيرش دعوت پيامبران ندارند. «لتنذر... لعلّهم يتذكّرون»
- انسان ها، به واسطه فطرت، مسائلى را در ضمير خويش مى دانند، ولى براى جلوگيرى از فراموشى، بايد آنها را تذكّر داد. «يتذكّرون»
۱.۳k
۲۶ بهمن ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.