🌴 بســـم ربـــ الــحــیــدر🌴 ﷽
🌴 بســـم ربـــ الــحــیــدر🌴 ﷽
#نقش_زیارت_اربعین_در_زنده_نگاه_داشتن_واقعه_ڪربلاء
ادامه ...👇 👇 👇
🔳 در قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام نقل شده که به خداوند عرض کرد : پیامبری مبعوث فرما که مردم را عالم و مهذب کند ، " ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلو علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب و الحکمة و یزکیهم إنڪ أنت العزیز الحکیم " ( ۱ )
خداوند دعای آن حضرت را اجابت کرد و در سوره "جمعه " فرمود: " هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین " ( ۲ )
▪ ️ بر اساس این آیه ، مردم حجاز ، پیش از بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله گرفتار دو معضل علمی و عملی بودند: یکی نادانی و دیگری گمراهی .
پیامبر صلی الله علیه و آله با تعلیم کتاب و حکمت آن ها را از جهل رهانید و عالم کرد و نیز با تزکیه نفس ، آنان را از بیراهه به راه آورد و عادل کرد.
🔹 امیرمومنان علیه السلام در تشریح رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : " فهدیهم به من الضلالة و انقذهم بمکانه من الجهالة ( ۳ )
یعنی خداوند به دست پیامبرش مردم را عالم و عادل کرد.
امام حسین علیه السلام نیز که به حساب ملکوت و اتصال نور وجودی ، از پیامبر صلی الله علیه و آله است و صاحب ولایت ، " حسین منی و انا من حسین "
( ۴ )
باید مردم را عالم و عادل کند؛ یعنی احکام و دستورها و معارف دین را به آنان بیاموزاند و آنان را اهل عمل کند.
▪ ️ همه ی اهل بیت علیهم السلام این وظیفه را به عهده داشتند و با تدریس ، ارشاد ، سخنرانی و نوشتن نامه به وظیفه خود عمل می کردند؛ ولی سیدالشهداء علیه السلام افزودن بر کارهای یاد شده ، به سبب یأس از تأثیر اساسی این ابزار در شرایطی قرار گرفت که خون جگر خود را نیز برای نیل به هدف اعطا کرد.
تنها آن حضرت علیه السلام بود که هم مبارزه فرهنگی و سیاسی و اجتهادی داشت ، هم نبرد جهادی.
▪ ️چنان که در زیارت اربعین آن حضرت می خوانیم ، " فأعذر فی الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادڪ من الجهالة و حیرة الضلالة.
یعنی : آن حضرت علیه السلام با اتمام حجت بر خلق ، هر عذری را از امت رفع کرد و اندرز و نصیحت آنان را با مهربانی انجام داد و خون پاکش را در راه تو ( ای خدا ) نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.
🔺 گفتنی است : کلمه " لیستنقذ " از باب تنازع ، متعلق به هر سه فعلی ( أعذر ، منح ، و بذل ) است که پیش از آن آمده است ، یعنی اعذار و نصح و بذلِ خون آن حضرت علیه السلام همگی برای عالم و عادل کردن انسان هایی بود که در دریای هلاکت جهل علمی و فساد اخلاقی غوطه ور بودند ، چنان که برخی از انبیای گذشته نیز صرف نظر از تبلیغ ، تعلیم و تحقیق اجتهادی به نبرد جهادی نیز مبادرت نمودند و شربت شهادت نوشیدند تا ددمنشی،را به فرشته وَشی و جاهلیت را به تمدن اسلامی بدل نمایند.
▪ ️▪ ️▪ ️
#نکته_پایانی
امام حسین علیه السلام در خطبه ای که در منی ایراد فرمودند این گونه دعا می فرمایند :
خدایا ، تو می دانی که این قیام ما ، لَه لَه زدن برای سلطنت ، به قدرت رسیدن و گدائی دنیا و شهرت نیست ، بلکه تنها برای سرپا کردن نشانه های دین تو قیام کرده ایم .
این علامت های راهنمایی و تابلوهای راه را انداخته اند و من می خواهم دوباره این تابلوها را ، که راه دین را نشان می دهد ، برپا کنیم .
قیام من برای این است که مردم گیج و گمراه شده اند و باید آگاه شوند و باید خونمان را بصورت این خواب زده ها بپاشیم تا بیدار شوند .( ۵ )
📚 منبع
( ۱ ) سوره بقره ، آیه ۱۲۹
( ۲ ) سوره جمعه ، آیه ۲
( ۳ ) نهج البلاغه ، خطبه اول
( ۴ ) بحارالانوار ، ج ۴۳ ، ص ۲۶۱
( ۵ ) تحف العقول ، ص ۲۳۹
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج0
#نقش_زیارت_اربعین_در_زنده_نگاه_داشتن_واقعه_ڪربلاء
ادامه ...👇 👇 👇
🔳 در قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام نقل شده که به خداوند عرض کرد : پیامبری مبعوث فرما که مردم را عالم و مهذب کند ، " ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلو علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب و الحکمة و یزکیهم إنڪ أنت العزیز الحکیم " ( ۱ )
خداوند دعای آن حضرت را اجابت کرد و در سوره "جمعه " فرمود: " هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین " ( ۲ )
▪ ️ بر اساس این آیه ، مردم حجاز ، پیش از بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله گرفتار دو معضل علمی و عملی بودند: یکی نادانی و دیگری گمراهی .
پیامبر صلی الله علیه و آله با تعلیم کتاب و حکمت آن ها را از جهل رهانید و عالم کرد و نیز با تزکیه نفس ، آنان را از بیراهه به راه آورد و عادل کرد.
🔹 امیرمومنان علیه السلام در تشریح رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : " فهدیهم به من الضلالة و انقذهم بمکانه من الجهالة ( ۳ )
یعنی خداوند به دست پیامبرش مردم را عالم و عادل کرد.
امام حسین علیه السلام نیز که به حساب ملکوت و اتصال نور وجودی ، از پیامبر صلی الله علیه و آله است و صاحب ولایت ، " حسین منی و انا من حسین "
( ۴ )
باید مردم را عالم و عادل کند؛ یعنی احکام و دستورها و معارف دین را به آنان بیاموزاند و آنان را اهل عمل کند.
▪ ️ همه ی اهل بیت علیهم السلام این وظیفه را به عهده داشتند و با تدریس ، ارشاد ، سخنرانی و نوشتن نامه به وظیفه خود عمل می کردند؛ ولی سیدالشهداء علیه السلام افزودن بر کارهای یاد شده ، به سبب یأس از تأثیر اساسی این ابزار در شرایطی قرار گرفت که خون جگر خود را نیز برای نیل به هدف اعطا کرد.
تنها آن حضرت علیه السلام بود که هم مبارزه فرهنگی و سیاسی و اجتهادی داشت ، هم نبرد جهادی.
▪ ️چنان که در زیارت اربعین آن حضرت می خوانیم ، " فأعذر فی الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادڪ من الجهالة و حیرة الضلالة.
یعنی : آن حضرت علیه السلام با اتمام حجت بر خلق ، هر عذری را از امت رفع کرد و اندرز و نصیحت آنان را با مهربانی انجام داد و خون پاکش را در راه تو ( ای خدا ) نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.
🔺 گفتنی است : کلمه " لیستنقذ " از باب تنازع ، متعلق به هر سه فعلی ( أعذر ، منح ، و بذل ) است که پیش از آن آمده است ، یعنی اعذار و نصح و بذلِ خون آن حضرت علیه السلام همگی برای عالم و عادل کردن انسان هایی بود که در دریای هلاکت جهل علمی و فساد اخلاقی غوطه ور بودند ، چنان که برخی از انبیای گذشته نیز صرف نظر از تبلیغ ، تعلیم و تحقیق اجتهادی به نبرد جهادی نیز مبادرت نمودند و شربت شهادت نوشیدند تا ددمنشی،را به فرشته وَشی و جاهلیت را به تمدن اسلامی بدل نمایند.
▪ ️▪ ️▪ ️
#نکته_پایانی
امام حسین علیه السلام در خطبه ای که در منی ایراد فرمودند این گونه دعا می فرمایند :
خدایا ، تو می دانی که این قیام ما ، لَه لَه زدن برای سلطنت ، به قدرت رسیدن و گدائی دنیا و شهرت نیست ، بلکه تنها برای سرپا کردن نشانه های دین تو قیام کرده ایم .
این علامت های راهنمایی و تابلوهای راه را انداخته اند و من می خواهم دوباره این تابلوها را ، که راه دین را نشان می دهد ، برپا کنیم .
قیام من برای این است که مردم گیج و گمراه شده اند و باید آگاه شوند و باید خونمان را بصورت این خواب زده ها بپاشیم تا بیدار شوند .( ۵ )
📚 منبع
( ۱ ) سوره بقره ، آیه ۱۲۹
( ۲ ) سوره جمعه ، آیه ۲
( ۳ ) نهج البلاغه ، خطبه اول
( ۴ ) بحارالانوار ، ج ۴۳ ، ص ۲۶۱
( ۵ ) تحف العقول ، ص ۲۳۹
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج0
۳.۱k
۱۸ آبان ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.