تفسیر قرآن
پیامهای آیه 83 سوره بقره
- خداوند از طريق عقل، فطرت و وحى، از مردم پيمان مى گيرد. «اخذنا ميثاق»
- توحيد، سرلوحه ى مكتب انبياست. و بعد از آن كارهاى نيك قرار گرفته است. «لاتعبدوا الاّ اللّه و بالوالدين احسانا»
- در كنار توحيد، احسان به والدين مطرح است. «لاتعبدوا... وبالوالدين احسانا»
- احسان به والدين بايد شخصاً صورت گيرد، نه با واسطه. حرف «ب» در «بالوالدين» به معناى مباشرت شخصى است. «بالوالدين احساناً»
- گرايش به يكى از پدر و مادر، ممنوع است. «بالوالدين احساناً»
- ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذى القربى واليتامى و...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت ها محفوظ است. «اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض»
- احسان باید [372] همراه با ادب و بدون منّت باشد. در كنار احسان، جمله «قولوا للناس حسنا» آمده است.
- اگرچه به همه ى مردم نمى توان احسان كرد، ولى با همه مى توان خوب سخن گفت. «قولوا للنّاس حُسنا»
- برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه ى مردم لازم است. «قولوا للنّاس حُسنا»
- علاوه بر پرداخت زكات، احسان به مستمندان و ايتام نيز لازم است. در آيه هم زكات آمده و هم احسان به مساكين. «احساناً... والمساكين... واتوا الزكوة»
- نماز ورابطه با خداوند، از زكات ورابطه با فقرا جدا نيست. «اقيموا الصلوة واتوا الزكوة»
- نماز و زكات در اديان ديگر نيز بوده است. «اقيموا الصلوة واتوا الزكوة»
- اعتقاد به توحيد، احسان به والدين وايتام ومساكين، همراه با دستور پرداخت زكات وبرخورد نيكو با مردم، وبپاداشتن نماز، نشانه ى جامعيت اسلام است.
- اداى حقوق، داراى مراتب و مراحلى است. اوّل حقّ خداوند، سپس والدين، سپس خويشاوندان، سپس يتيمان كه كمبود محبّت دارند وآنگاه مساكين كه كمبود مادّيات دارند.
- تمام احكام اعتقادى، اخلاقى وفقهى، ميثاق وعهد خدا با انسان است. بعد از «ميثاق» سخن از عقيده توحيدى، احسان به والدين، نماز وزكات آمده است.
-----
372) انفال، 75.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- خداوند از طريق عقل، فطرت و وحى، از مردم پيمان مى گيرد. «اخذنا ميثاق»
- توحيد، سرلوحه ى مكتب انبياست. و بعد از آن كارهاى نيك قرار گرفته است. «لاتعبدوا الاّ اللّه و بالوالدين احسانا»
- در كنار توحيد، احسان به والدين مطرح است. «لاتعبدوا... وبالوالدين احسانا»
- احسان به والدين بايد شخصاً صورت گيرد، نه با واسطه. حرف «ب» در «بالوالدين» به معناى مباشرت شخصى است. «بالوالدين احساناً»
- گرايش به يكى از پدر و مادر، ممنوع است. «بالوالدين احساناً»
- ابتدا خويشان نيازمند، سپس ديگران. «ذى القربى واليتامى و...» البتّه در بين خويشاوندان نيز اولويّت ها محفوظ است. «اولوا الارحام بعضهم اولى ببعض»
- احسان باید [372] همراه با ادب و بدون منّت باشد. در كنار احسان، جمله «قولوا للناس حسنا» آمده است.
- اگرچه به همه ى مردم نمى توان احسان كرد، ولى با همه مى توان خوب سخن گفت. «قولوا للنّاس حُسنا»
- برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه ى مردم لازم است. «قولوا للنّاس حُسنا»
- علاوه بر پرداخت زكات، احسان به مستمندان و ايتام نيز لازم است. در آيه هم زكات آمده و هم احسان به مساكين. «احساناً... والمساكين... واتوا الزكوة»
- نماز ورابطه با خداوند، از زكات ورابطه با فقرا جدا نيست. «اقيموا الصلوة واتوا الزكوة»
- نماز و زكات در اديان ديگر نيز بوده است. «اقيموا الصلوة واتوا الزكوة»
- اعتقاد به توحيد، احسان به والدين وايتام ومساكين، همراه با دستور پرداخت زكات وبرخورد نيكو با مردم، وبپاداشتن نماز، نشانه ى جامعيت اسلام است.
- اداى حقوق، داراى مراتب و مراحلى است. اوّل حقّ خداوند، سپس والدين، سپس خويشاوندان، سپس يتيمان كه كمبود محبّت دارند وآنگاه مساكين كه كمبود مادّيات دارند.
- تمام احكام اعتقادى، اخلاقى وفقهى، ميثاق وعهد خدا با انسان است. بعد از «ميثاق» سخن از عقيده توحيدى، احسان به والدين، نماز وزكات آمده است.
-----
372) انفال، 75.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳۵۸
۰۷ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.