کلام علی ع :1»»»
کلام علی ع :1»»»
مردانگی مرد کامل نشود٬ مگر آن گاه که در دینش فقیه ودانا شود٬ در زندگی اش میانه روی پیشه کند٬ در برابر پیشامد های سختی که به او روی آورد شکیبا باشد و [سخن] تلخی که از سوی برادرانش به او می رسد گوارا یابد.
منبع: تحف العقول٢٢٣
در پی سرعت عمل مباش٬ بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش؛ زیرا مردم سؤال نمی کنند که در چه مدت کار را انجام داد٬ بلکه از خوبی و کیفیت کار سؤال می کنند.
منبع : شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید ٢٠/٢۶٧
نیکوکاری زکات نعمت هاست٬ و وساطت کردن [و کار گشایی] زکات مقام٬ و بیماری ها زکات بدن ها٬ و بخشودن زکات پیروزی٬ و هر آنچه زکاتش داده شود از نابودی بیمه گردد.
منبع : تحف العقول ٣٨١
خداوند بزرگ٬ آن مومنی که دانشمند و فقیه و پارسا و فروتن و باحیا و دانا و خوش اخلاق و میانه رو و با انصاف است را دوست می دارد . منبع : البحار الانوار ٧٨⁄۶
عالم کسی است که علمش او را به پارسایی و خداترسی و بی رغبتی به جهان فانی و شوق به بهشت جاودان فراخواند.
منبع: شرح غرر الحکم٣⁄٩۴
سر آمد فضیلتها علم است. نقطه پایان فضیلتها علم است.
منبع: شرح غرر الحکم۴⁄۴٩و٣۵٧
من شبها و روزها ٬ آشکارا و نهان٬ شما را به رزم با این مردم خواندم و گفتم: با آنان بستیزید ٬ پیش از آنکه برشما حمله برند. زیرا به خدا سوگند « این دشمنان خدا» با مردمی در میان خانه شان نجنگیدند٬ جز آنکه جامه خواری برآنان پوشیدند. اما «در عوض» هر یک از شما کار را به دیگری حوالت داد و از یاری یکدیگر باز ایستادید تا آنکه از هرسو بر شما تاختند و شهرها را یکی پس از دیگری از دستتان برون کردند.
منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه٢٧
وبا اکثریت همراه باشید ٬که دست خدا با جماعت است؛ و از تفرقه بپرهیزید زیرا آن که از جمعِ مسلمانان به یک سو شود٬ بهره شیطان است، چنان که گوسفند جدا افتاده از رمّه نصیبِ گرگ بیابان است. منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه١٢٧
دو چیز است که قدر و قیمتش را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی «جوانی» و دیگری «تندرستی و عافیت». منبع : غرر الحکم
کسی که برای خود شخصیت قایل است و عزت و کرامت نفس دارد، تمایلات پست جوانی و شهوات در پیش او خوار و ذلیل است. منبع : نهج البلاغه، دشتی، حکمت 449.
در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.
منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814
به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل بسعادت و صلاح سعی و کوشش خود را بکار میاندازد.
منبع : مستدرک 2،ص310
مردانگی مرد کامل نشود٬ مگر آن گاه که در دینش فقیه ودانا شود٬ در زندگی اش میانه روی پیشه کند٬ در برابر پیشامد های سختی که به او روی آورد شکیبا باشد و [سخن] تلخی که از سوی برادرانش به او می رسد گوارا یابد.
منبع: تحف العقول٢٢٣
در پی سرعت عمل مباش٬ بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش؛ زیرا مردم سؤال نمی کنند که در چه مدت کار را انجام داد٬ بلکه از خوبی و کیفیت کار سؤال می کنند.
منبع : شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید ٢٠/٢۶٧
نیکوکاری زکات نعمت هاست٬ و وساطت کردن [و کار گشایی] زکات مقام٬ و بیماری ها زکات بدن ها٬ و بخشودن زکات پیروزی٬ و هر آنچه زکاتش داده شود از نابودی بیمه گردد.
منبع : تحف العقول ٣٨١
خداوند بزرگ٬ آن مومنی که دانشمند و فقیه و پارسا و فروتن و باحیا و دانا و خوش اخلاق و میانه رو و با انصاف است را دوست می دارد . منبع : البحار الانوار ٧٨⁄۶
عالم کسی است که علمش او را به پارسایی و خداترسی و بی رغبتی به جهان فانی و شوق به بهشت جاودان فراخواند.
منبع: شرح غرر الحکم٣⁄٩۴
سر آمد فضیلتها علم است. نقطه پایان فضیلتها علم است.
منبع: شرح غرر الحکم۴⁄۴٩و٣۵٧
من شبها و روزها ٬ آشکارا و نهان٬ شما را به رزم با این مردم خواندم و گفتم: با آنان بستیزید ٬ پیش از آنکه برشما حمله برند. زیرا به خدا سوگند « این دشمنان خدا» با مردمی در میان خانه شان نجنگیدند٬ جز آنکه جامه خواری برآنان پوشیدند. اما «در عوض» هر یک از شما کار را به دیگری حوالت داد و از یاری یکدیگر باز ایستادید تا آنکه از هرسو بر شما تاختند و شهرها را یکی پس از دیگری از دستتان برون کردند.
منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه٢٧
وبا اکثریت همراه باشید ٬که دست خدا با جماعت است؛ و از تفرقه بپرهیزید زیرا آن که از جمعِ مسلمانان به یک سو شود٬ بهره شیطان است، چنان که گوسفند جدا افتاده از رمّه نصیبِ گرگ بیابان است. منبع: نهج البلاغه٬ الخطبه١٢٧
دو چیز است که قدر و قیمتش را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی «جوانی» و دیگری «تندرستی و عافیت». منبع : غرر الحکم
کسی که برای خود شخصیت قایل است و عزت و کرامت نفس دارد، تمایلات پست جوانی و شهوات در پیش او خوار و ذلیل است. منبع : نهج البلاغه، دشتی، حکمت 449.
در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد.
منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814
به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل بسعادت و صلاح سعی و کوشش خود را بکار میاندازد.
منبع : مستدرک 2،ص310
۸.۶k
۲۸ فروردین ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.