اهل عامه با استناد به آیه 100 سوره توبه ادعا میکنند که هم
اهل عامه با استناد به آیه 100 سوره توبه ادعا میکنند که همه صحابه پیامبر اسلام اهل بهشت هستند و لعن آنها جایز نیست .... (تفسیر به رأی از آیه قرآن )
اولا:
* ما با استفاده از قرآن می گوییم که معنای سابق اصلا زودتر اسلام آوردن نیست بلکه سبقت در ایمان وکارهای نیک است. قرآن در چند جا لفظ سابق را مطرح کرده است :
ثُمَّ أورَثنَا الکِتَابَ الَّذِینَ اصطَفَینَا مِن عِبَادِنَا فَمِنهُم ظَالِمٌ لِنَفسِهِ وَمِنهُم مُقتَصِدٌ وَمِنهُم سَابِقُ بِالخَیرَاتِ بِإِذنِ الله ذَلِکَ هُوَ الفَضلُ الکَبِیرُ ( فاطر 32 )
سپس کتاب را به برگزیدگان از بندگانمان دادیم پس از ایشان کسانی هستند که به خودشان ظلم نموده اند واز ایشانند میانه روها واز ایشانند کسانی که به سوی نیکی ها با اجازه پروردگارشان سبقت می جویند . این همان فضل بزرگ است .
سَابِقُوا إلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم وَجَنَّةٍ عَرضُها کَعَرضِ السَّمَاءِ وَالأرضِ (الحدید 21 )
سبقت بگیرید به سوی بخششی از پروردگارتان وبهشتی که وسعت آن مانند وسعت آسمان وزمین است
در همه این آیات سبقت تنها به سوی خیرات ومغفرت الهی مطرح شده است.
اما اصطلاحا سبقت در اسلام اگر ایمان همراه آن نباشد فائده ای ندارد . چون بسیاری از مسلمانان قبل دیگران اسلام آوردند اما به زور شمشیر .
قالَتِ الأعرَابُ آمَنَّا قُل لَم تُومِنُوا وَلَکِن قُولُوا أسلَمنَا (سوره حجرات آیه 14)
اعراب گفتند ما ایمان آورده ایم بگو ایمان نیاوردید بلکه بگویید اسلام آوردیم.
**********************
ثانیا :
**در این آیه خداوند سه گروه را مدح نموده است :
1- سابقین اولیه از مهاجرین (مهاجرین اولیه) :( در آیه آمده است من المهاجرین (از مهاجرین) پس شامل همه مهاجرین ومتاخرین ایشان نمی شود .
مگر اینکه ادعا کنند کلمه "من" در اصطلاح علم نحو بیانیه است که چنین مطلبی قابل اثبات نیست .
2- سابقین اولیه از انصار : یعنی در کسانیکه در همان ابتدا به یاری رسول خدا آمدند و ایشان را پناه دادند ( یاوران اولیه). پس شامل همه انصار ونیز فرزندان ایشان و... نخواهد شد )
پس در ابتدای این آیه دو گروه را مطرح نمود که یکی از آنها مهاجرین اولیه ودومی یاوران اولیه است که قبل از محکم شدن پایه های حکومت اسلامی اسلام آوردند.
3- کسانی هستند که با نیکی این دو دسته را تبعیت نمودند.
بنا بر آنچه که در تعریف دو قسم گذشته گفته شد ، این دسته شامل کسانی می شود که بعد از جنگ بدر تا بیعت رضوان یا فتح مکه اسلام آوردند . بنا بر این دیگر شامل کسانیکه در سال نهم ( عام الوفود یا سال نمایندگان) اسلام آوردند نخواهد شد.
ودلیل مدح ایشان در این آیه این است که ایشان سیره حسنه دو دسته قبل را پیش گرفته و در همان راه قدم برداشتند
پس ملاحظه می شود که نمی توان با این آیه عدالت ده هزار صحابه ( ای را که اسم ایشان در معاجم ذکر شده است ) یا صد هزار (نفری را که در اماکن مختلف رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را دیده اند اما تنها عددشان در کتب ذکر شده است ) نخواهد شد.
***********************
ثالثا :
*** در آیه 14 این سوره آمده"وقلیل من الاخرین"یعنی درصد کمی از آنها از آخرین مومنان هستندو این نشان میدهد که از نظر قرآن "سابقون" محدود به زمان نمی شوند که بگوییم "یعنی فقط مسلمانان صدر اسلام آنهم همه شان "....
پس این اشخاص در هر عصری ممکن است وجود داشته باشند.
پ .ن
ان شاالله توفیق سابقون شدن نصیب ما هم بشود.
اولا:
* ما با استفاده از قرآن می گوییم که معنای سابق اصلا زودتر اسلام آوردن نیست بلکه سبقت در ایمان وکارهای نیک است. قرآن در چند جا لفظ سابق را مطرح کرده است :
ثُمَّ أورَثنَا الکِتَابَ الَّذِینَ اصطَفَینَا مِن عِبَادِنَا فَمِنهُم ظَالِمٌ لِنَفسِهِ وَمِنهُم مُقتَصِدٌ وَمِنهُم سَابِقُ بِالخَیرَاتِ بِإِذنِ الله ذَلِکَ هُوَ الفَضلُ الکَبِیرُ ( فاطر 32 )
سپس کتاب را به برگزیدگان از بندگانمان دادیم پس از ایشان کسانی هستند که به خودشان ظلم نموده اند واز ایشانند میانه روها واز ایشانند کسانی که به سوی نیکی ها با اجازه پروردگارشان سبقت می جویند . این همان فضل بزرگ است .
سَابِقُوا إلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم وَجَنَّةٍ عَرضُها کَعَرضِ السَّمَاءِ وَالأرضِ (الحدید 21 )
سبقت بگیرید به سوی بخششی از پروردگارتان وبهشتی که وسعت آن مانند وسعت آسمان وزمین است
در همه این آیات سبقت تنها به سوی خیرات ومغفرت الهی مطرح شده است.
اما اصطلاحا سبقت در اسلام اگر ایمان همراه آن نباشد فائده ای ندارد . چون بسیاری از مسلمانان قبل دیگران اسلام آوردند اما به زور شمشیر .
قالَتِ الأعرَابُ آمَنَّا قُل لَم تُومِنُوا وَلَکِن قُولُوا أسلَمنَا (سوره حجرات آیه 14)
اعراب گفتند ما ایمان آورده ایم بگو ایمان نیاوردید بلکه بگویید اسلام آوردیم.
**********************
ثانیا :
**در این آیه خداوند سه گروه را مدح نموده است :
1- سابقین اولیه از مهاجرین (مهاجرین اولیه) :( در آیه آمده است من المهاجرین (از مهاجرین) پس شامل همه مهاجرین ومتاخرین ایشان نمی شود .
مگر اینکه ادعا کنند کلمه "من" در اصطلاح علم نحو بیانیه است که چنین مطلبی قابل اثبات نیست .
2- سابقین اولیه از انصار : یعنی در کسانیکه در همان ابتدا به یاری رسول خدا آمدند و ایشان را پناه دادند ( یاوران اولیه). پس شامل همه انصار ونیز فرزندان ایشان و... نخواهد شد )
پس در ابتدای این آیه دو گروه را مطرح نمود که یکی از آنها مهاجرین اولیه ودومی یاوران اولیه است که قبل از محکم شدن پایه های حکومت اسلامی اسلام آوردند.
3- کسانی هستند که با نیکی این دو دسته را تبعیت نمودند.
بنا بر آنچه که در تعریف دو قسم گذشته گفته شد ، این دسته شامل کسانی می شود که بعد از جنگ بدر تا بیعت رضوان یا فتح مکه اسلام آوردند . بنا بر این دیگر شامل کسانیکه در سال نهم ( عام الوفود یا سال نمایندگان) اسلام آوردند نخواهد شد.
ودلیل مدح ایشان در این آیه این است که ایشان سیره حسنه دو دسته قبل را پیش گرفته و در همان راه قدم برداشتند
پس ملاحظه می شود که نمی توان با این آیه عدالت ده هزار صحابه ( ای را که اسم ایشان در معاجم ذکر شده است ) یا صد هزار (نفری را که در اماکن مختلف رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را دیده اند اما تنها عددشان در کتب ذکر شده است ) نخواهد شد.
***********************
ثالثا :
*** در آیه 14 این سوره آمده"وقلیل من الاخرین"یعنی درصد کمی از آنها از آخرین مومنان هستندو این نشان میدهد که از نظر قرآن "سابقون" محدود به زمان نمی شوند که بگوییم "یعنی فقط مسلمانان صدر اسلام آنهم همه شان "....
پس این اشخاص در هر عصری ممکن است وجود داشته باشند.
پ .ن
ان شاالله توفیق سابقون شدن نصیب ما هم بشود.
۱.۳k
۰۹ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.