بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بحث ماپیرامون جهاد تبیین است.به ویژه شیعیان میدانند که اگرامام معصوم، یا ولیّ امرمسلمین، یا فقیه ومرجع تقلید امر به جهاد نماید،چه تکلیفی بر دوش هرکسی که می تواند جهاد کند، مترتب میشود؟ خب، حالا فقیه عالیقدر، مرجع تقلیدی مطلع،علیم، حکیم و بصیر و ولیّ امر مسلمین، امر به جهاد تبیین نمودند و فرمودند: جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که میتواندباید اقدام کند.(1400/11/19)
فریضه، یعنی واجب شرعی و عقلی که باید عمل شود و اگر عمل نشود، در دنیا خسارت ببار میآورد و در آخرت پرسیده میشود که چرا انجام ندادی؟! و اگر کسی عذر قابل قبولی نداشته باشد، متناسب با گناهش، عقوبت می بیند.
هر فریضهای، زمانی دارد، اما ایشان فرمودند: این فریضه، یک فریضۀ فوری است.بسیاری از واجبات،بر همگان واجب نیست، برخی واجبات کفایی هستند؛ یعنی اگر یک نفر یا یک گروه انجام دهند کافیست؛ اما ایشان فرمودند:بر هر کسی که میتواند واجب است و باید اقدام نماید.
بنابراین،امرِجهادی همگانی صادر شده است و هرکسی باید به حد توان و امکان خود، با مال و جان، در این میدان مجاهدات کند.
جهاد تبیین : اما، همیشه اولین گام، شناخت است؛ کسی که اصلاً نمیداند جهاد تبیین یعنی چه؟ چگونه میتواند این فریضه را به جای آورد؛ چگونه می تواند در میدان جهاد تبیین فعالیت و مجاهدت کند؟!
جهاد : در بسیاری ازکتب و حتی برگردانهای ترجمههای قرآن مجید؛ واژۀ جهاد را به تلاش معنا نمودهاند که اصلاً درست نیست!
معادل واژۀ تلاش یا کوشش در عربی و ادبیات قرآنی، واژۀ سعی میباشد؛ چنان که فرمود: وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى - و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.(سوره نّجم آیه 39)
و یا فرمود: وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا - و آن كس كه سرای آخرت را بطلبد وسعی و كوشش خود را برای آن انجام دهد، در حالی كه ايمان داشته باشد، سعی و تلاش او از سوی خدا پاداش داده خواهد شد.(سوره اسراء آیه 19)
اما جهاد، در عین حال که تلاش است، معنای دیگری دارد و بهترین معنا، همان تلاش دشمن ستیزاست که امام خامنهای چنین معنا نمودند وفرمودند:در معنای جهاد مکرّر گفتهایم که جهاد عبارت است از آن تلاشی که ناظر به حمله دشمن وتحرّک دشمن باشد؛ درمقابل دشمن باشد. هر تلاشی جهاد نیست؛ تلاشی که متوجّه به حمله دشمن است، این جهاد است.(1400/11/10)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بحث ماپیرامون جهاد تبیین است.به ویژه شیعیان میدانند که اگرامام معصوم، یا ولیّ امرمسلمین، یا فقیه ومرجع تقلید امر به جهاد نماید،چه تکلیفی بر دوش هرکسی که می تواند جهاد کند، مترتب میشود؟ خب، حالا فقیه عالیقدر، مرجع تقلیدی مطلع،علیم، حکیم و بصیر و ولیّ امر مسلمین، امر به جهاد تبیین نمودند و فرمودند: جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هر کسی که میتواندباید اقدام کند.(1400/11/19)
فریضه، یعنی واجب شرعی و عقلی که باید عمل شود و اگر عمل نشود، در دنیا خسارت ببار میآورد و در آخرت پرسیده میشود که چرا انجام ندادی؟! و اگر کسی عذر قابل قبولی نداشته باشد، متناسب با گناهش، عقوبت می بیند.
هر فریضهای، زمانی دارد، اما ایشان فرمودند: این فریضه، یک فریضۀ فوری است.بسیاری از واجبات،بر همگان واجب نیست، برخی واجبات کفایی هستند؛ یعنی اگر یک نفر یا یک گروه انجام دهند کافیست؛ اما ایشان فرمودند:بر هر کسی که میتواند واجب است و باید اقدام نماید.
بنابراین،امرِجهادی همگانی صادر شده است و هرکسی باید به حد توان و امکان خود، با مال و جان، در این میدان مجاهدات کند.
جهاد تبیین : اما، همیشه اولین گام، شناخت است؛ کسی که اصلاً نمیداند جهاد تبیین یعنی چه؟ چگونه میتواند این فریضه را به جای آورد؛ چگونه می تواند در میدان جهاد تبیین فعالیت و مجاهدت کند؟!
جهاد : در بسیاری ازکتب و حتی برگردانهای ترجمههای قرآن مجید؛ واژۀ جهاد را به تلاش معنا نمودهاند که اصلاً درست نیست!
معادل واژۀ تلاش یا کوشش در عربی و ادبیات قرآنی، واژۀ سعی میباشد؛ چنان که فرمود: وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى - و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.(سوره نّجم آیه 39)
و یا فرمود: وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا - و آن كس كه سرای آخرت را بطلبد وسعی و كوشش خود را برای آن انجام دهد، در حالی كه ايمان داشته باشد، سعی و تلاش او از سوی خدا پاداش داده خواهد شد.(سوره اسراء آیه 19)
اما جهاد، در عین حال که تلاش است، معنای دیگری دارد و بهترین معنا، همان تلاش دشمن ستیزاست که امام خامنهای چنین معنا نمودند وفرمودند:در معنای جهاد مکرّر گفتهایم که جهاد عبارت است از آن تلاشی که ناظر به حمله دشمن وتحرّک دشمن باشد؛ درمقابل دشمن باشد. هر تلاشی جهاد نیست؛ تلاشی که متوجّه به حمله دشمن است، این جهاد است.(1400/11/10)(ادامه دارد...)
۵۰۸
۲۷ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.