بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
پس علم برای علم و خدمت به علم، یعنی چه؟
ب /2) - واژه خدمت به علم، یک اصطلاح است که چون منظور را می رساند، کسی معترض نمیگردد؛ بله منظور، خدمت به رشد علمی بشر است؛ وگرنه کسی نمیتواند به خود علم خدمتی کند!
عِلم، تجلی عَلیم، در عالَم است و همه نشانه عَلَم است، لذا امروزه آن چه خداوند متعال از همان ابتدا به بندگانش آموخت را کمی فهمیده اند و با حذف علیم میگویند: هر چه هست نشانه است، و علم چیزی جز نشانه شناسی نیست، منتهی جهت نشانهها را در دوری تسلسلی به همان نشانهها دنیا باز می گردانند!
ج)- خدمت به مردم یعنی چه و مصادیق آن کدام است؟ چه کسی گفته اختراع لامپ خدمت به مردم است و پزشکی نیست؟ مهندسی ساختمان خدمت است، الکترونیک نیست؟ شیمی و داروسازی خدمت است، اما حقوق و ادبیات نیست؟! چه کسی گفته که خدمت پزشک یا مهندس برق، بیشتر و ارزشمندتر از خدمت رفتگر است؟!
ج /1) - اگر ادیسون خانهای نداشت که ساکن شود، مدرسه و معلمی نداشت که تحصیل نماید، کتابهایی نداشت که مطالعه کند، آزمایشگاهی نداشت که تجربه کند، نانی نداشت که بخورد، آبی نداشت که بنوشد، لباسی نداشت که بپوشد، چه میکرد و چه چیزی را کشف یا اختراع مینمود؟! حالا اگر پرسیده شود: ادیسون بهتر است یا سوپور، کشاورز، معلم، بنّا و نانوا؟ پاسخ چیست؟!
نکته: پس با دقت توجه نمایید که این مقایسه های بیربط، فقط جنبه شبهه پراکنی و ضد تبلیغی دارد، آن هم بسیار سبک و بیمنطق.
کسی که چنین مقایسهای را در اذهان طرح میکند، نه از امر امامت و مقام انسانی و علمی امام چیزی میداند، نه معنای عصمت را می داند، نه امام صادق علیه السلام را می شناسد، نه از گسترش علوم حتی علوم ریاضی و تجربی توسط ایشان خبری دارد. و نه حتی میداند که کاشف برق ادیسون نبوده است!
برق: آدمی، هیچ علمی را خلق نمیکند، بلکه علومی از آن چه خدا خلق نموده را تا حدودی کشف مینماید؛ و خداوند متعال نیز از بندگانش همین را خواسته که در زمین و آسمانها علوم تجربی مطالعه جدی و حکیمانه نه تنها عنصر و ابزاری کنند، تا به عظمت خلقت، نظم حاکم و علوم پیچیده آن آگاه شوند، تا رشد عقلی نموده و خالق علیم، حکیم و قادر را بیشتر بشناسند.
پس برق را نیز خداوند متعال خلق کرده است، نه ادیسون یا هیچ دانشمند دیگری. لذا هنوز اکتشافات علمی در این زمینه ادامه دارد؛ و آن چه خداوند متعال خلق نموده و در معرض دید و شناخت علمی انسان، برای شناخت عقلی او قرار داده است، همه آیات و نشانههای او هستند (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
پس علم برای علم و خدمت به علم، یعنی چه؟
ب /2) - واژه خدمت به علم، یک اصطلاح است که چون منظور را می رساند، کسی معترض نمیگردد؛ بله منظور، خدمت به رشد علمی بشر است؛ وگرنه کسی نمیتواند به خود علم خدمتی کند!
عِلم، تجلی عَلیم، در عالَم است و همه نشانه عَلَم است، لذا امروزه آن چه خداوند متعال از همان ابتدا به بندگانش آموخت را کمی فهمیده اند و با حذف علیم میگویند: هر چه هست نشانه است، و علم چیزی جز نشانه شناسی نیست، منتهی جهت نشانهها را در دوری تسلسلی به همان نشانهها دنیا باز می گردانند!
ج)- خدمت به مردم یعنی چه و مصادیق آن کدام است؟ چه کسی گفته اختراع لامپ خدمت به مردم است و پزشکی نیست؟ مهندسی ساختمان خدمت است، الکترونیک نیست؟ شیمی و داروسازی خدمت است، اما حقوق و ادبیات نیست؟! چه کسی گفته که خدمت پزشک یا مهندس برق، بیشتر و ارزشمندتر از خدمت رفتگر است؟!
ج /1) - اگر ادیسون خانهای نداشت که ساکن شود، مدرسه و معلمی نداشت که تحصیل نماید، کتابهایی نداشت که مطالعه کند، آزمایشگاهی نداشت که تجربه کند، نانی نداشت که بخورد، آبی نداشت که بنوشد، لباسی نداشت که بپوشد، چه میکرد و چه چیزی را کشف یا اختراع مینمود؟! حالا اگر پرسیده شود: ادیسون بهتر است یا سوپور، کشاورز، معلم، بنّا و نانوا؟ پاسخ چیست؟!
نکته: پس با دقت توجه نمایید که این مقایسه های بیربط، فقط جنبه شبهه پراکنی و ضد تبلیغی دارد، آن هم بسیار سبک و بیمنطق.
کسی که چنین مقایسهای را در اذهان طرح میکند، نه از امر امامت و مقام انسانی و علمی امام چیزی میداند، نه معنای عصمت را می داند، نه امام صادق علیه السلام را می شناسد، نه از گسترش علوم حتی علوم ریاضی و تجربی توسط ایشان خبری دارد. و نه حتی میداند که کاشف برق ادیسون نبوده است!
برق: آدمی، هیچ علمی را خلق نمیکند، بلکه علومی از آن چه خدا خلق نموده را تا حدودی کشف مینماید؛ و خداوند متعال نیز از بندگانش همین را خواسته که در زمین و آسمانها علوم تجربی مطالعه جدی و حکیمانه نه تنها عنصر و ابزاری کنند، تا به عظمت خلقت، نظم حاکم و علوم پیچیده آن آگاه شوند، تا رشد عقلی نموده و خالق علیم، حکیم و قادر را بیشتر بشناسند.
پس برق را نیز خداوند متعال خلق کرده است، نه ادیسون یا هیچ دانشمند دیگری. لذا هنوز اکتشافات علمی در این زمینه ادامه دارد؛ و آن چه خداوند متعال خلق نموده و در معرض دید و شناخت علمی انسان، برای شناخت عقلی او قرار داده است، همه آیات و نشانههای او هستند (ادامه دارد...)
۱.۱k
۱۴ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.