3جمع بین نمازها برخلاف سنت پیامبر است؟
3جمع بین نمازها برخلاف سنت پیامبر است؟
همچنین در صحیح مسلم از قول عبداللَّه ابن شفیق میگوید: روزی بعد العصر، ابنعباس برای ما خطبه میخواند و سخنرانی میکرد. سخنش به درازا کشید و همچنان برای ما صحبت مینمود تا اینکه آفتاب غروب کرد و ستارهها ظاهر شدند. صدای مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنایی نکرد. در همین حال مرد دیگری ندای «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت یاد میدهی؟ من خودم دیدم که پیامبر خدا نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را جمع میخواند.( صحیح مسلم، ج 2، ص 152؛ مسند احمد، ج 1، ص 251؛ شبهای پیشاور، ص 109)
سپس عبداللَّه بن شفیق میگوید: چون این حرف برایم غیر قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هریره رفتم و او نیز گفتههای ابن عباس را تأیید کرد.
هر چند اخبار و روایات بسیاری در این باب نقل شده، لیکن همین که بابی به نام «جمع بین الصلاتین» اختصاص یافته و احادیث مربوطه در این باب نقل گردیده، محکمترین دلیل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زیرا اگر غیر از این میبود باید باب مخصوصی به نام «جمع بین الصلاتین فی السفر» یا «جمع بین الصلاتین فی الحضر» اختصاص میدادند تا احادیث مربوطه را تفکیک نمایند.
از طرفی دیگر، بخاری همین احادیث را در صحیح خود آورده، لیکن به دلایل نامعلومی و با زبردستی آنها را از محل «جمع بین الصلاتین» به محل دیگری مثل «باب تأخیر الظهر إلی العصر من کتاب مواقیت الصلاة» و «باب ذکر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
در پایان یاد آوری این نکته مهم میباشد که نمازها را جداگانه و هر یک را در وقت فضیلتش به جا آوردن بهنظر بعضی از علمای شیعه بهتر و افضل است. از طرف دیگر، بعضی از علمای اهل تسنن از جمله شیخ الاسلام انصاری در شرح صحیح بخاری قسطلانی در شرح صحیح بخاری و جم غفیری جداگانه نماز خواندن را افضل ندانستهاند و آن را ترجیح بلا مرجح و خلاف ظواهر احادیث خواندهاند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
همچنین در صحیح مسلم از قول عبداللَّه ابن شفیق میگوید: روزی بعد العصر، ابنعباس برای ما خطبه میخواند و سخنرانی میکرد. سخنش به درازا کشید و همچنان برای ما صحبت مینمود تا اینکه آفتاب غروب کرد و ستارهها ظاهر شدند. صدای مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنایی نکرد. در همین حال مرد دیگری ندای «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت یاد میدهی؟ من خودم دیدم که پیامبر خدا نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشا را جمع میخواند.( صحیح مسلم، ج 2، ص 152؛ مسند احمد، ج 1، ص 251؛ شبهای پیشاور، ص 109)
سپس عبداللَّه بن شفیق میگوید: چون این حرف برایم غیر قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هریره رفتم و او نیز گفتههای ابن عباس را تأیید کرد.
هر چند اخبار و روایات بسیاری در این باب نقل شده، لیکن همین که بابی به نام «جمع بین الصلاتین» اختصاص یافته و احادیث مربوطه در این باب نقل گردیده، محکمترین دلیل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زیرا اگر غیر از این میبود باید باب مخصوصی به نام «جمع بین الصلاتین فی السفر» یا «جمع بین الصلاتین فی الحضر» اختصاص میدادند تا احادیث مربوطه را تفکیک نمایند.
از طرفی دیگر، بخاری همین احادیث را در صحیح خود آورده، لیکن به دلایل نامعلومی و با زبردستی آنها را از محل «جمع بین الصلاتین» به محل دیگری مثل «باب تأخیر الظهر إلی العصر من کتاب مواقیت الصلاة» و «باب ذکر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
در پایان یاد آوری این نکته مهم میباشد که نمازها را جداگانه و هر یک را در وقت فضیلتش به جا آوردن بهنظر بعضی از علمای شیعه بهتر و افضل است. از طرف دیگر، بعضی از علمای اهل تسنن از جمله شیخ الاسلام انصاری در شرح صحیح بخاری قسطلانی در شرح صحیح بخاری و جم غفیری جداگانه نماز خواندن را افضل ندانستهاند و آن را ترجیح بلا مرجح و خلاف ظواهر احادیث خواندهاند.
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
۵۰۹
۲۷ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.