تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 14 تا 16
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
خَلَقَ الْإِنْسٰانَ مِنْ صَلْصٰالٍ كَالْفَخّٰارِ (١٤)
انسان را از گلى خشكيده مانند سفال آفريد
وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مٰارِجٍ مِنْ نٰارٍ (١٥)
و جن را از آميزه اى [از شعله هاى مختلف] به وجود آورد
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (١٦)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«صلصال» به معناى گِل خشكيده، «فخّار» به معناى سفال (گل پخته شده) و «مارج» به معناى شعله است.
قرآن در مورد منشأ آفرينش انسان تعبيرات گوناگونى دارد كه ممكن است اين تعبيرات به مراحل مختلف آن اشاره داشته باشد:
1. خاك. «انّا خلقناكم من تراب»(70)
2. خاك آميخته با آب. «خلقكم من طين»(71)
3. گِل بدبو. «من حماءٍ مسنون»(72)
4. گِل خشكيده. «من صلصال كالفخّار»(73)
جنّ، موجودى ناپيدا است و در قرآن، برخى ويژگى هاى آن بيان شده است، از جمله اين كه
مبدأ آفرينش او، باد و آتش است، «خلق الجانّ من مارج من نار» در حالى كه مبدأ آفرينش انسان آب و خاك است. «خلق الانسان من صلصال كالفخّار»
خلقت او پيش از خلقت انسان بوده است، «و الجانّ خلقناه من قبل»(74) و همچون انسان؛ مؤمن و كافر، مذكّر و مؤنث، توالد و تناسل، علم و شعور و قدرت تشخيص حق از باطل را دارند و قادر به انجام كارهايى هستند كه از عهده بشر خارج است و همچنين مرگ و رستاخيز و كيفر و پاداش دارند.
-----
70) حج، 5 .
71) انعام، 2.
72) حجر، 28.
73) الرّحمن، 14.
74) حجر، 27.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 14 تا 16
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
خَلَقَ الْإِنْسٰانَ مِنْ صَلْصٰالٍ كَالْفَخّٰارِ (١٤)
انسان را از گلى خشكيده مانند سفال آفريد
وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مٰارِجٍ مِنْ نٰارٍ (١٥)
و جن را از آميزه اى [از شعله هاى مختلف] به وجود آورد
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (١٦)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«صلصال» به معناى گِل خشكيده، «فخّار» به معناى سفال (گل پخته شده) و «مارج» به معناى شعله است.
قرآن در مورد منشأ آفرينش انسان تعبيرات گوناگونى دارد كه ممكن است اين تعبيرات به مراحل مختلف آن اشاره داشته باشد:
1. خاك. «انّا خلقناكم من تراب»(70)
2. خاك آميخته با آب. «خلقكم من طين»(71)
3. گِل بدبو. «من حماءٍ مسنون»(72)
4. گِل خشكيده. «من صلصال كالفخّار»(73)
جنّ، موجودى ناپيدا است و در قرآن، برخى ويژگى هاى آن بيان شده است، از جمله اين كه
مبدأ آفرينش او، باد و آتش است، «خلق الجانّ من مارج من نار» در حالى كه مبدأ آفرينش انسان آب و خاك است. «خلق الانسان من صلصال كالفخّار»
خلقت او پيش از خلقت انسان بوده است، «و الجانّ خلقناه من قبل»(74) و همچون انسان؛ مؤمن و كافر، مذكّر و مؤنث، توالد و تناسل، علم و شعور و قدرت تشخيص حق از باطل را دارند و قادر به انجام كارهايى هستند كه از عهده بشر خارج است و همچنين مرگ و رستاخيز و كيفر و پاداش دارند.
-----
70) حج، 5 .
71) انعام، 2.
72) حجر، 28.
73) الرّحمن، 14.
74) حجر، 27.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۸۲
۰۶ فروردین ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.