حاصل نادانی خود را بشر نام نهادست قضا و قدر...لطفابخونید
⭕ چرا باید این اتفاق برای من بیفته⁉️
✍️ بسیاری از مشکلات و پیش آمدهای ناگوار زندگی خواسته یا ناخواسته ، محصول عملکرد خود ما می باشد خواه عمدی و ارادی و همراه با تصمیم قبلی باشد یا سهوی و ناشی از غفلت یا انتخاب غلط ، چه از ترتیب توالی علل تا نتیجه و ارتباطات اجزا با محصول نهایی آگاه باشیم و به چرایی آنچه اتّفاق می افتد ، پی ببریم یا نسبت به علل آشکار و پنهان آن بی اطّلاع باشیم ، طالب آن باشیم یا علی رغم میلمان باشد ، با حسن نیّت انجام شود یا بدخواهانه ، هیچکدام از اینها در وقوع آن خللی ایجاد نمی کند.
👈 به عبارتی : هر عملی با اجتماع مقدّمات و شرایط لازم ، حتماً شدنی است و نتیجه و عکس العمل خود را در پی خواهد داشت ، همینطور ظهور اثرات وضعی و جانبی آن نیز اجتناب ناپذیر بوده و به ما باز خواهد گشت ...
در نتیجه : علم یا جهل، عمد یا غفلت، حسن نیّت یا سونیّت ما مانع وقوع و تحقق اثرات آن نخواهد شد چه خود را سرزنش کنیم چه کائنات و نظام علت و معلول را یا آنرا به ناروا بخدای متعال نسبت دهیم ، چرا که قرار نیست خداوند و فرشتگانش پیوسته به روشهای ماورایی ، قوانین و سنت های جاری آفرینش را نادیده گرفته و آثار تخطی از آنها را خنثی نمایند تا نتیجه اشتباهاتمان به ما باز نگردد !
✅ مثالی از نظام علّت و معلول:
از آنجا که اثر و نتیجه ورود سمّ به بدن موجود زنده ، در همه احوال و در مورد همه اشخاص ، مسمومیّت و مرگ است و فرقی نمی کند که در مورد چه کسی اتّفاق بیفتد خواه عمدی با اراده شخصی و به قصد خودکشی خواه غیر ارادی و توسط فرد یا کودکی بی گناه و به تصوّر شربتی گوارا ، آنچه در نظام قانون مند آفرینش تعریف شده (یعنی مرگ) واقع خواهد شد و تاثیر گذار بودن سمّ مشروط به بررسی نیّت و علّت نبوده و در هر حال مسمومیّت در پی خواهد داشت ، و نمی توان توقّع داشت که چون مثلا خوردن آن غیر عمدی و به تصور شربت بوده یا فرضا روز عید اتفاق افتاده ! پس بر خلاف قاعده طبیعی ، سم اثر نکند .
👈 اما نکته در اینجاست که: اگر این اقدام آگاهانه و عامدانه نباشد باز هم همچنان عوارض مربوط به خود را نشان خواهد داد با این تفاوت که پس از مرگ عقوبتی بجهت خود زنی در پی نخواهد داشت ؛ چرا که در صورت عمدی بودن ، در حقیقت مرگ آغاز مصیبت اصلی خواهد بود و نه پایان مشکلات.
👈 مثال دیگر : اثر نردبان صعود بر بلندی است چه توسّط مومن نیکوکار استفاده شود یا کافری بدکار. همچنانکه نتیجه سقوط از بلندی نیز مرگ است به مانند مثالهای قبل ، و جای گله و انتقاد از قانونمندی نظام هستی یا نسبت دادن به خداوند و یافتن هر مقصّری جز خود باقی نمی ماند و همانطور که گفته شد فقط بحث عقوبت یا عدم عقوبت در ارتباط باعمدی بودن یا نبودن سقوط از بلندی موضوعیّت می یابد.
👈 مانند بحث تاثیر وضعی احسان و خیرات (صله رحم و نیکی به دیگران و صدقات و...در دفع نمودن اجل معلّق و حوادث ناگوار و طول عمر و گشایش امور زندگی دنیوی فرد فارغ از انگیزه و سطح اعتقاد) که قابل انکار نمی باشد.
👈 به همین منوال، اثر اصابت یک گلوله که جراحت و مرگ بوده و ایمان و اراده و عمد و سهو تاثیر بر حصول نتیجه اصابت نخواهد داشت.
✅ جمع بندی و سخ آخر :
اساساً نظام آفرینش قاعده مند و منطبق بر سلسله علت ها و معلولها و اثر پذیری و اثر گذاری هر یک بر دیگری است ، حتی در وقوع امور و حصول نتایج بظاهر نامربوط (که سلسله علل بجهت کثرت و پیچیدگی و تنوع مغفول مانده و از نگاه ما نا مرتبط یا نادیده گرفته می شود) امّا بواقع منطقاً در ارتباط مستقیم بوده فقط وجه این رابطه هنوز برای ما آشکار نشده باشد.
نادیده گرفته شدن قوانین آفرینش در هر حال تبعات خود را خواهد داشت. اشتباه و سطحی نگری ما در تحلیل علّت وقایع و خطای محاسباتی مان ، مانع از تحقّق اثرات آنها نخواهد شد و نظام خلقت بر اساس قوانین خود و با منطق مشخص کارش را به سر انجام می رساند و سرزنشی اگر سزا باشد فقط متوجّه خود ماست ؛ و قرار نیست خداوند به وسیله فرشتگانش در هر حادثه ای مورد به مورد قوانین اداره جهان به روال طبیعیش رو نادیده بگیره و با روشهای ماورایی آثار تخطی از این قوانین رو بی اثر کنه تا اتفاقی برای ما نیفتد !
💥 ناگفته نماند : این مطلب در رد مقوله قطعی قضا و قدر الهی که مبحث جداگانه ای است نبوده ، بلکه نقدی است بر اشتباهات ما در تطبیق خودکرده هایمان بر قضا و قدر الهی و نسبت دادن نتیجه همه اعمال خودمان به خواست خداوند می باشد .
👤محسن محمدی (نقل با نام و نشانی لطفا)
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
✍️ بسیاری از مشکلات و پیش آمدهای ناگوار زندگی خواسته یا ناخواسته ، محصول عملکرد خود ما می باشد خواه عمدی و ارادی و همراه با تصمیم قبلی باشد یا سهوی و ناشی از غفلت یا انتخاب غلط ، چه از ترتیب توالی علل تا نتیجه و ارتباطات اجزا با محصول نهایی آگاه باشیم و به چرایی آنچه اتّفاق می افتد ، پی ببریم یا نسبت به علل آشکار و پنهان آن بی اطّلاع باشیم ، طالب آن باشیم یا علی رغم میلمان باشد ، با حسن نیّت انجام شود یا بدخواهانه ، هیچکدام از اینها در وقوع آن خللی ایجاد نمی کند.
👈 به عبارتی : هر عملی با اجتماع مقدّمات و شرایط لازم ، حتماً شدنی است و نتیجه و عکس العمل خود را در پی خواهد داشت ، همینطور ظهور اثرات وضعی و جانبی آن نیز اجتناب ناپذیر بوده و به ما باز خواهد گشت ...
در نتیجه : علم یا جهل، عمد یا غفلت، حسن نیّت یا سونیّت ما مانع وقوع و تحقق اثرات آن نخواهد شد چه خود را سرزنش کنیم چه کائنات و نظام علت و معلول را یا آنرا به ناروا بخدای متعال نسبت دهیم ، چرا که قرار نیست خداوند و فرشتگانش پیوسته به روشهای ماورایی ، قوانین و سنت های جاری آفرینش را نادیده گرفته و آثار تخطی از آنها را خنثی نمایند تا نتیجه اشتباهاتمان به ما باز نگردد !
✅ مثالی از نظام علّت و معلول:
از آنجا که اثر و نتیجه ورود سمّ به بدن موجود زنده ، در همه احوال و در مورد همه اشخاص ، مسمومیّت و مرگ است و فرقی نمی کند که در مورد چه کسی اتّفاق بیفتد خواه عمدی با اراده شخصی و به قصد خودکشی خواه غیر ارادی و توسط فرد یا کودکی بی گناه و به تصوّر شربتی گوارا ، آنچه در نظام قانون مند آفرینش تعریف شده (یعنی مرگ) واقع خواهد شد و تاثیر گذار بودن سمّ مشروط به بررسی نیّت و علّت نبوده و در هر حال مسمومیّت در پی خواهد داشت ، و نمی توان توقّع داشت که چون مثلا خوردن آن غیر عمدی و به تصور شربت بوده یا فرضا روز عید اتفاق افتاده ! پس بر خلاف قاعده طبیعی ، سم اثر نکند .
👈 اما نکته در اینجاست که: اگر این اقدام آگاهانه و عامدانه نباشد باز هم همچنان عوارض مربوط به خود را نشان خواهد داد با این تفاوت که پس از مرگ عقوبتی بجهت خود زنی در پی نخواهد داشت ؛ چرا که در صورت عمدی بودن ، در حقیقت مرگ آغاز مصیبت اصلی خواهد بود و نه پایان مشکلات.
👈 مثال دیگر : اثر نردبان صعود بر بلندی است چه توسّط مومن نیکوکار استفاده شود یا کافری بدکار. همچنانکه نتیجه سقوط از بلندی نیز مرگ است به مانند مثالهای قبل ، و جای گله و انتقاد از قانونمندی نظام هستی یا نسبت دادن به خداوند و یافتن هر مقصّری جز خود باقی نمی ماند و همانطور که گفته شد فقط بحث عقوبت یا عدم عقوبت در ارتباط باعمدی بودن یا نبودن سقوط از بلندی موضوعیّت می یابد.
👈 مانند بحث تاثیر وضعی احسان و خیرات (صله رحم و نیکی به دیگران و صدقات و...در دفع نمودن اجل معلّق و حوادث ناگوار و طول عمر و گشایش امور زندگی دنیوی فرد فارغ از انگیزه و سطح اعتقاد) که قابل انکار نمی باشد.
👈 به همین منوال، اثر اصابت یک گلوله که جراحت و مرگ بوده و ایمان و اراده و عمد و سهو تاثیر بر حصول نتیجه اصابت نخواهد داشت.
✅ جمع بندی و سخ آخر :
اساساً نظام آفرینش قاعده مند و منطبق بر سلسله علت ها و معلولها و اثر پذیری و اثر گذاری هر یک بر دیگری است ، حتی در وقوع امور و حصول نتایج بظاهر نامربوط (که سلسله علل بجهت کثرت و پیچیدگی و تنوع مغفول مانده و از نگاه ما نا مرتبط یا نادیده گرفته می شود) امّا بواقع منطقاً در ارتباط مستقیم بوده فقط وجه این رابطه هنوز برای ما آشکار نشده باشد.
نادیده گرفته شدن قوانین آفرینش در هر حال تبعات خود را خواهد داشت. اشتباه و سطحی نگری ما در تحلیل علّت وقایع و خطای محاسباتی مان ، مانع از تحقّق اثرات آنها نخواهد شد و نظام خلقت بر اساس قوانین خود و با منطق مشخص کارش را به سر انجام می رساند و سرزنشی اگر سزا باشد فقط متوجّه خود ماست ؛ و قرار نیست خداوند به وسیله فرشتگانش در هر حادثه ای مورد به مورد قوانین اداره جهان به روال طبیعیش رو نادیده بگیره و با روشهای ماورایی آثار تخطی از این قوانین رو بی اثر کنه تا اتفاقی برای ما نیفتد !
💥 ناگفته نماند : این مطلب در رد مقوله قطعی قضا و قدر الهی که مبحث جداگانه ای است نبوده ، بلکه نقدی است بر اشتباهات ما در تطبیق خودکرده هایمان بر قضا و قدر الهی و نسبت دادن نتیجه همه اعمال خودمان به خواست خداوند می باشد .
👤محسن محمدی (نقل با نام و نشانی لطفا)
https://wisgoon.com/mohsenbenefactor
۹.۳k
۲۵ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.