🍁🌿🍂🌱☘️
🍁🌿🍂🌱☘️
🍁🍂🌱
🍂
از حضرت صادق علیه السلام معني آيه شريفه:
واذا بتلي ابراهيم ربه بكلمات را پرسيدم كه مقصود خداي تعالي از اين كلمات چيست؟ فرمود:
اين كلمات، همان كلمات است كه حضرت آدم، از خداي تعالي فرا گرفت و چنين عرض كرد:
پروردگارا، به حق محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين از تو درخواست مي نمايم كه توبه مرا بپذيري، پس توبه اش مورد قبول واقع گرديد، بدرستيكه خدا، بسيار توبه پذير و مهربان است 💐
مفضل بن عمر مي گويد، سپس از حضرت صادق علیه السلام پرسيدم مقصود خداي تعالي از (اتمهن ) در اين آيه چيست، فرمود:
يعني نام نه امام ديگر از اولاد حسين بن علي تا قائم آل محمدعلیه السلام را به پنج تن ملحق نمود لذا كلماتي كه حضرت ابراهيم به وسيله آنها آزموده شد، جامع تر، بالاتر، عالي تر، از كلماتي است كه حضرت آدم فرا گرفت .💐
اين کلمات همان است که حضرت امام هادي علیه السلام ، در روايتي ميفرمايد: «نحنالکلمات» 1 يعني ماييم آن کلماتي که خدا در قرآن به آن اشاره ميفرمايد.
درباره اين كلمات است كه حضرت ولي عصر علیه السلام در دعاي رجبيه اش مي فرمايد:
لا فرق بينك و بينها الا انهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك، بدوها منك و عودها اليك، اعضاد و اشهاد و مناة و ادواد و حفظة و رواد...💐2
و درباره اين كلمات است كه آيه شريفه 31سوره لقمان مي فرمايد:
وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
يعني اگرهمه درختهاي روي کره زمين قلم شوندودرياوبلکه به کمک آن درياهفت دريامرکب شوند نمي توانند(فضائل )کلمات الله رابنويسند
🍁🍂🍃🌱🌿☘️🍁🍂🍃🌱🌿☘️
1 - خداوند در قرآن ميفرمايد: (و لو انما في الارض من شجره اقلام و البحر يمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت کلمات الله (لقمان 27)).
«يعني: اگر هر درختي که در زمين است قلم شود و آب دريا بهمراه هفت درياي ديگر آن را مرکب (مداد) گردند باز کلمات الهي بپايان نميرسد و نگارش آن ناتمام ميماند».
يحيي بن اکثم از امام هادي علیه السلام دربارهي اين آيه سوال نمود و پرسيد منظور از «کلمات» چيست؟
امام جواب فرمودند: «نحن الکلمات التي لاتدرک فضائلنا و لاتستقصي».
«يعني: ماييم کلمات، (چون) فضائل ما (بطور کامل) قابل درک نيست و به فهم کنه آن راهي نميباشد».
(مناقب ابن شهر آشوب ج 4/ 404، تحفالعقول ص 479، احتجاج طبرسي ص 454، بحار ج 4/ 151، ج 24/ 174، ج 50/ 166).
2-بحارالانوار ج 95/ 393ومفاتيحالجنان در قسمت ادعيهي ماه رجب
🍁
🍂☘️
🍂🍁🍀🌱
🍁🍂🌱
🍂
از حضرت صادق علیه السلام معني آيه شريفه:
واذا بتلي ابراهيم ربه بكلمات را پرسيدم كه مقصود خداي تعالي از اين كلمات چيست؟ فرمود:
اين كلمات، همان كلمات است كه حضرت آدم، از خداي تعالي فرا گرفت و چنين عرض كرد:
پروردگارا، به حق محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين از تو درخواست مي نمايم كه توبه مرا بپذيري، پس توبه اش مورد قبول واقع گرديد، بدرستيكه خدا، بسيار توبه پذير و مهربان است 💐
مفضل بن عمر مي گويد، سپس از حضرت صادق علیه السلام پرسيدم مقصود خداي تعالي از (اتمهن ) در اين آيه چيست، فرمود:
يعني نام نه امام ديگر از اولاد حسين بن علي تا قائم آل محمدعلیه السلام را به پنج تن ملحق نمود لذا كلماتي كه حضرت ابراهيم به وسيله آنها آزموده شد، جامع تر، بالاتر، عالي تر، از كلماتي است كه حضرت آدم فرا گرفت .💐
اين کلمات همان است که حضرت امام هادي علیه السلام ، در روايتي ميفرمايد: «نحنالکلمات» 1 يعني ماييم آن کلماتي که خدا در قرآن به آن اشاره ميفرمايد.
درباره اين كلمات است كه حضرت ولي عصر علیه السلام در دعاي رجبيه اش مي فرمايد:
لا فرق بينك و بينها الا انهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك، بدوها منك و عودها اليك، اعضاد و اشهاد و مناة و ادواد و حفظة و رواد...💐2
و درباره اين كلمات است كه آيه شريفه 31سوره لقمان مي فرمايد:
وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
يعني اگرهمه درختهاي روي کره زمين قلم شوندودرياوبلکه به کمک آن درياهفت دريامرکب شوند نمي توانند(فضائل )کلمات الله رابنويسند
🍁🍂🍃🌱🌿☘️🍁🍂🍃🌱🌿☘️
1 - خداوند در قرآن ميفرمايد: (و لو انما في الارض من شجره اقلام و البحر يمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت کلمات الله (لقمان 27)).
«يعني: اگر هر درختي که در زمين است قلم شود و آب دريا بهمراه هفت درياي ديگر آن را مرکب (مداد) گردند باز کلمات الهي بپايان نميرسد و نگارش آن ناتمام ميماند».
يحيي بن اکثم از امام هادي علیه السلام دربارهي اين آيه سوال نمود و پرسيد منظور از «کلمات» چيست؟
امام جواب فرمودند: «نحن الکلمات التي لاتدرک فضائلنا و لاتستقصي».
«يعني: ماييم کلمات، (چون) فضائل ما (بطور کامل) قابل درک نيست و به فهم کنه آن راهي نميباشد».
(مناقب ابن شهر آشوب ج 4/ 404، تحفالعقول ص 479، احتجاج طبرسي ص 454، بحار ج 4/ 151، ج 24/ 174، ج 50/ 166).
2-بحارالانوار ج 95/ 393ومفاتيحالجنان در قسمت ادعيهي ماه رجب
🍁
🍂☘️
🍂🍁🍀🌱
۱.۷k
۱۵ آذر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.