تفسیر قرآن
پیامهای آیات 41 تا 46 سوره قمر
- كسى كه هم فكر يا مطيع كسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون»
- نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به يك شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در ديگر اقوام، نظام قبيله اى و قومى حاكم بود. «قوم نوح... قوم لوط»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند. «جاء... النذر»
- در نظام فرعونى، انبيا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تكذيب قرار گرفتند. «كذّبوا بآياتنا كلها»
- سرنوشت بشر به دست خود اوست. «كذّبوا... فاخذناهم»
- اگر انسان تمام راه هاى حق را به روى خود مسدود كند، قهر الهى فرامى رسد. «كذّبوا بآياتنا كلها فاخذناهم»
- با كسانى چون فرعون كه اظهار اقتدار مى كنند، بايد مقتدرانه برخورد كرد. «اخذ عزيز مقتدر»
- همه ى قدرت ها رو به زوال و شكست است، تنها قدرت نفوذناپذير، قدرت اوست. «عزيز مقتدر»
- قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزيز مقتدر»
- قهر الهى بر اساس كفر و لجاجت و تكذيب است و كفّار هر عصر هيچ امتيازى نسبت به پيشينيان خود ندارند. «اكفّار كم خير...»
- در شيوه ى تبليغ، به نحوى استدلال كنيد كه تمام راه ها و فرضيه هاى دشمن را از دست او بگيريد. «اكفّار كم خير... ام لكم برائة... ام يقولون نحن جميع منتصر»
- در شيوه ى ارشاد قرآن، تاريخ، تهديد، استدلال و اعتقاد به هم پيچيده است. تاريخ: «جاء ال فرعون...»، تهديد: «اخذ عزيز... سيهزم الجمع...»، استدلال: «اكفّاركم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ»
- ابّهت دشمن را بشكنيد، كفّار تنها ملاك هاى مادى را به حساب مى آورند و از قدرت هاى غيبى و الهى غافلند. «نحن جميع منتصر... سيهزم الجمع»
- با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد كنيد. «سيهزم الجمع و يولّون الدّبر»
- عنصر كفر و تكذيب، در هر جمعيّتى وسيله ى پراكندگى است. «سيهزم... يولّون الدُبُر»
- اگر كفّار به جمعيّت خود مى نازند، بدانند كه پراكنده مى شوند، «سيهزم الجمع» و اگر به حمايت از يكديگر دل خوش دارند، بدانند كه همه فرار خواهند كرد. «سيولّون الدبر»
- براى كافران، علاوه بر قلع و قمع دنيوى، قهر اُخروى نيز در پيش است. «بل الساعة موعدهم»
- سخت ترين مصيبت هاى دنيوى، نسبت به مصيبت ها و تلخى هاى آخرت چيزى نيست. «والساعة ادهى و امّر»
- شكست دنيوى كفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سيهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- كسى كه هم فكر يا مطيع كسى باشد، از او محسوب مى شود. «آل فرعون»
- نظام اجتماعى در زمان فرعون، فرد محورى و استبدادى بود و همه به يك شخص منسوب بودند، «آل فرعون» ولى در ديگر اقوام، نظام قبيله اى و قومى حاكم بود. «قوم نوح... قوم لوط»
- خداوند با مردم اتمام حجّت مى كند. «جاء... النذر»
- در نظام فرعونى، انبيا، معجزات آنها و هشدارهاى الهى هم مورد تكذيب قرار گرفتند. «كذّبوا بآياتنا كلها»
- سرنوشت بشر به دست خود اوست. «كذّبوا... فاخذناهم»
- اگر انسان تمام راه هاى حق را به روى خود مسدود كند، قهر الهى فرامى رسد. «كذّبوا بآياتنا كلها فاخذناهم»
- با كسانى چون فرعون كه اظهار اقتدار مى كنند، بايد مقتدرانه برخورد كرد. «اخذ عزيز مقتدر»
- همه ى قدرت ها رو به زوال و شكست است، تنها قدرت نفوذناپذير، قدرت اوست. «عزيز مقتدر»
- قهر الهى همراه با قدرت و صلابت است. «اخذ عزيز مقتدر»
- قهر الهى بر اساس كفر و لجاجت و تكذيب است و كفّار هر عصر هيچ امتيازى نسبت به پيشينيان خود ندارند. «اكفّار كم خير...»
- در شيوه ى تبليغ، به نحوى استدلال كنيد كه تمام راه ها و فرضيه هاى دشمن را از دست او بگيريد. «اكفّار كم خير... ام لكم برائة... ام يقولون نحن جميع منتصر»
- در شيوه ى ارشاد قرآن، تاريخ، تهديد، استدلال و اعتقاد به هم پيچيده است. تاريخ: «جاء ال فرعون...»، تهديد: «اخذ عزيز... سيهزم الجمع...»، استدلال: «اكفّاركم... ام... ام...»، اعتقاد: «الساعة موعدهم والساعة ادهى و امرّ»
- ابّهت دشمن را بشكنيد، كفّار تنها ملاك هاى مادى را به حساب مى آورند و از قدرت هاى غيبى و الهى غافلند. «نحن جميع منتصر... سيهزم الجمع»
- با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد كنيد. «سيهزم الجمع و يولّون الدّبر»
- عنصر كفر و تكذيب، در هر جمعيّتى وسيله ى پراكندگى است. «سيهزم... يولّون الدُبُر»
- اگر كفّار به جمعيّت خود مى نازند، بدانند كه پراكنده مى شوند، «سيهزم الجمع» و اگر به حمايت از يكديگر دل خوش دارند، بدانند كه همه فرار خواهند كرد. «سيولّون الدبر»
- براى كافران، علاوه بر قلع و قمع دنيوى، قهر اُخروى نيز در پيش است. «بل الساعة موعدهم»
- سخت ترين مصيبت هاى دنيوى، نسبت به مصيبت ها و تلخى هاى آخرت چيزى نيست. «والساعة ادهى و امّر»
- شكست دنيوى كفّار، مقدّمه عذاب سخت تر آخرت است. «سيهزم الجمع... الساعة ادهى واَمّر»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۵۲
۲۶ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.