1علت تشیع ایرانیان در زمان خلفاء و دیالمه و غازان خان و ش
1علت تشیع ایرانیان در زمان خلفاء و دیالمه و غازان خان و شاه خدابنده
اوّلا هوش و ذکاوت ایرانیان ایجاب می کرد که هرگاه جهل و عادت و تعصّب مانع آنها نگردد حقّ و حقیقت را زود درک نموده و بجان و دل بپذیرند. چنانچه بعد از فتح ایران بدست اعراب مسلمین با آزادی کاملی که مسلمانان بآنها داده بودند و اجبار و اکراهی هم در قبول دین مقدّس اسلام نداشتند همین که در اثر معاشرت با مسلمانان و کنجکاویهای دقیق پی بحقیقت اسلام بردند دین آتشپرستی و مجوسیت چندین هزارساله را باطل تشخیص داده و با یک دنیا شوق و میل و علاقه قلبی از عقیده بدو مبدء (اهریمن) و (یزدان) روی گردانده و دین توحیدی اسلام را اختیار نمودند.
و همچنین وقتی دلائل مثبته حقانیت را در مذهب تشیع یعنی پیروی از علی علیه السّلام دیدند روی خرد و دانش تبعیت و پیروی نمودند.
و بر خلاف حرفهای بی اساس، توجه ایرانیان بمقام ولایت و علاقهمندی آنها بأمیر المؤمنین در زمان خلافت هارون و مأمون نبوده بلکه از زمان خود رسول اللّه صلی الله علیه و آله این عقد مودت در دل ایرانیان ریشه دوانید.
چه آنکه هر ایرانی وقتی بمدینه میآمد و مسلمان می شد روی هوش و ذکاوت خاصه ایرانیت حق و حقیقت را در علی علیه السّلام میدید لذا بحبل متین و ریسمان محکم ولایت آن حضرت بامر و راهنمائی رسول اکرم صلی الله علیه و آله چنگ میزد.
سر سلسله آنها سلمان فارسی بوده که واجد جمیع درجات و مراتب ایمان گردید تا آنجا که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بنابر آنچه علمای فریقین نوشتهاند درباره او فرمود: سلمان منا اهل البیت یعنی سلمان از ما اهل بیت است. از همان اوان معروف شد بسلمان محمّدی و این سلمان از شیعیان خالص و علاقهمند بولایت آن حضرت و از مخالفین جدّی سقیفه بود که پیروی از او بحکم حدیث منقوله در کتب اهل سنت طریق هدایت است.
از جهت آنکه آیات قرآن مجید و بیانات رسول اللّه را درباره آن حضرت شنیده بود و به عین الیقین فهمیده بود که اطاعت علی اطاعت خدا و پیغمبر است زیرا که مکرر از رسول اکرم میشنید که میفرمود من اطاع علیا فقد اطاعنی و من اطاعنی فقد اطاع اللّه و من خالف علیا فقد خالفنی و من خالفنی فقد خالف اللّه
و نیز هر ایرانی که بمدینه رفته و مسلمان گردیده چه در زمان پیغمبر و چه در ازمنه بعدیّه در اطاعت و سلک آن حضرت وارد میشد.
بهمین جهت خلیفه ثانی سخت عصبانی گردیده برای آنها محدودیتهائی قائل شد! که همان محدودیتها و فشارها تولید کینه و عداوت در دل آنها نموده و بسیار متأثر شدند که چرا خلیفه بر خلاف دستورات و سیره رسول اللّه آنها را طرد و از حقوق اسلامی منع نموده!
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
اوّلا هوش و ذکاوت ایرانیان ایجاب می کرد که هرگاه جهل و عادت و تعصّب مانع آنها نگردد حقّ و حقیقت را زود درک نموده و بجان و دل بپذیرند. چنانچه بعد از فتح ایران بدست اعراب مسلمین با آزادی کاملی که مسلمانان بآنها داده بودند و اجبار و اکراهی هم در قبول دین مقدّس اسلام نداشتند همین که در اثر معاشرت با مسلمانان و کنجکاویهای دقیق پی بحقیقت اسلام بردند دین آتشپرستی و مجوسیت چندین هزارساله را باطل تشخیص داده و با یک دنیا شوق و میل و علاقه قلبی از عقیده بدو مبدء (اهریمن) و (یزدان) روی گردانده و دین توحیدی اسلام را اختیار نمودند.
و همچنین وقتی دلائل مثبته حقانیت را در مذهب تشیع یعنی پیروی از علی علیه السّلام دیدند روی خرد و دانش تبعیت و پیروی نمودند.
و بر خلاف حرفهای بی اساس، توجه ایرانیان بمقام ولایت و علاقهمندی آنها بأمیر المؤمنین در زمان خلافت هارون و مأمون نبوده بلکه از زمان خود رسول اللّه صلی الله علیه و آله این عقد مودت در دل ایرانیان ریشه دوانید.
چه آنکه هر ایرانی وقتی بمدینه میآمد و مسلمان می شد روی هوش و ذکاوت خاصه ایرانیت حق و حقیقت را در علی علیه السّلام میدید لذا بحبل متین و ریسمان محکم ولایت آن حضرت بامر و راهنمائی رسول اکرم صلی الله علیه و آله چنگ میزد.
سر سلسله آنها سلمان فارسی بوده که واجد جمیع درجات و مراتب ایمان گردید تا آنجا که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بنابر آنچه علمای فریقین نوشتهاند درباره او فرمود: سلمان منا اهل البیت یعنی سلمان از ما اهل بیت است. از همان اوان معروف شد بسلمان محمّدی و این سلمان از شیعیان خالص و علاقهمند بولایت آن حضرت و از مخالفین جدّی سقیفه بود که پیروی از او بحکم حدیث منقوله در کتب اهل سنت طریق هدایت است.
از جهت آنکه آیات قرآن مجید و بیانات رسول اللّه را درباره آن حضرت شنیده بود و به عین الیقین فهمیده بود که اطاعت علی اطاعت خدا و پیغمبر است زیرا که مکرر از رسول اکرم میشنید که میفرمود من اطاع علیا فقد اطاعنی و من اطاعنی فقد اطاع اللّه و من خالف علیا فقد خالفنی و من خالفنی فقد خالف اللّه
و نیز هر ایرانی که بمدینه رفته و مسلمان گردیده چه در زمان پیغمبر و چه در ازمنه بعدیّه در اطاعت و سلک آن حضرت وارد میشد.
بهمین جهت خلیفه ثانی سخت عصبانی گردیده برای آنها محدودیتهائی قائل شد! که همان محدودیتها و فشارها تولید کینه و عداوت در دل آنها نموده و بسیار متأثر شدند که چرا خلیفه بر خلاف دستورات و سیره رسول اللّه آنها را طرد و از حقوق اسلامی منع نموده!
#شیعه#ولایت#دفاع#امامت#وهابیت#ائمه#معصومین#قرآن#احادیث#تشیع#شبهای_پیشاور#شبهات#سلطان_الواعظین#دفاع_از_حریم_ولایت#سنی#پاسخ_به_شبهات#
۹۳۸
۱۹ مهر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.