تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 41 تا 42
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمٰاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوٰاصِي وَ الْأَقْدٰامِ (٤١)
گناهكاران به نشانه هايشان شناخته مى شوند، پس آنان را به موهاى پيش سرو به پاهايشان مى گيرند [و به آتش مى اندازند ]
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (٤٢)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«سيما» از «سوم» به معناى نشان و علامت ظاهر است. «نواصى» جمع «ناصيه» به معناى موى جلوى سر است.
گويا اين آيه پاسخ سؤالى است كه به دنبال آيه قبل قابل طرح است كه اگر از گناه سؤال نمى شود، پس چگونه مجرمان شناخته مى شوند، اين آيه در پاسخ مى فرمايد: «يعرف المجرمون بسيماهم»(104) مجرمان از چهره و سيمايشان شناخته مى شوند؛ البته همان گونه كه تبهكاران از سيمايشان شناخته مى شوند، نيكوكاران را نيز از سيمايشان مى شناسند. «تعرف فى وجوههم نضرة النعيم»(105)
سيماها در قيامت:
رو سفيدان. «تبيضّ وجوه»(106)
رو سياهان. «وجوههم مسودّة»(107)
چهره هايى شادان. «وجوه يومئذ ناضرة»(108)، «وجوه يومئذ ناعمة»(109)
صورت هايى گرفته و غمگين. «وجوه يومئذ باسرة»(110)
چهره هايى خندان. «وجوه يومئذ مسفرة . ضاحكة مستبشرة»(111)
صورت هايى غبار گرفته و گرد زده. «وجوه يومئذ عليها غبرة»(112)
چهره هايى خوار و ذليل. «وجوه يومئذٍ خاشعه»(113)
-----
104) تفسير الميزان.
105) مطفّفين، 24 .
106) آل عمران، 106.
107) زمر، 60.
108) قيامت، 22.
109) غاشيه، 8 .
110) قيامت، 24.
111) عبس، 38 و 39.
112) عبس، 40 .
113) غاشيه، 2 .
پیامها :
- افكار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «يعرف المجرمون بسيماهم»
- مجرم در نهايتِ ذلّت، گرفتار قهر الهى مى شود. «فيؤخذ بالنواصى و الاقدام»
- آنان كه در دنيا از هيچ گناهى فروگذار نكردند و از موى سر تا نوك پا، مخالف فرمان الهى عمل كردند، در قيامت نيز با موى سر گرفته شده و در عذاب افكنده شوند. «فيؤخذ بالنواصى و الاقدام»
- تفكيك خوبان از بدان و شناخته شدن آنان، يكى از نعمت هاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 41 تا 42
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمٰاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوٰاصِي وَ الْأَقْدٰامِ (٤١)
گناهكاران به نشانه هايشان شناخته مى شوند، پس آنان را به موهاى پيش سرو به پاهايشان مى گيرند [و به آتش مى اندازند ]
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (٤٢)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«سيما» از «سوم» به معناى نشان و علامت ظاهر است. «نواصى» جمع «ناصيه» به معناى موى جلوى سر است.
گويا اين آيه پاسخ سؤالى است كه به دنبال آيه قبل قابل طرح است كه اگر از گناه سؤال نمى شود، پس چگونه مجرمان شناخته مى شوند، اين آيه در پاسخ مى فرمايد: «يعرف المجرمون بسيماهم»(104) مجرمان از چهره و سيمايشان شناخته مى شوند؛ البته همان گونه كه تبهكاران از سيمايشان شناخته مى شوند، نيكوكاران را نيز از سيمايشان مى شناسند. «تعرف فى وجوههم نضرة النعيم»(105)
سيماها در قيامت:
رو سفيدان. «تبيضّ وجوه»(106)
رو سياهان. «وجوههم مسودّة»(107)
چهره هايى شادان. «وجوه يومئذ ناضرة»(108)، «وجوه يومئذ ناعمة»(109)
صورت هايى گرفته و غمگين. «وجوه يومئذ باسرة»(110)
چهره هايى خندان. «وجوه يومئذ مسفرة . ضاحكة مستبشرة»(111)
صورت هايى غبار گرفته و گرد زده. «وجوه يومئذ عليها غبرة»(112)
چهره هايى خوار و ذليل. «وجوه يومئذٍ خاشعه»(113)
-----
104) تفسير الميزان.
105) مطفّفين، 24 .
106) آل عمران، 106.
107) زمر، 60.
108) قيامت، 22.
109) غاشيه، 8 .
110) قيامت، 24.
111) عبس، 38 و 39.
112) عبس، 40 .
113) غاشيه، 2 .
پیامها :
- افكار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «يعرف المجرمون بسيماهم»
- مجرم در نهايتِ ذلّت، گرفتار قهر الهى مى شود. «فيؤخذ بالنواصى و الاقدام»
- آنان كه در دنيا از هيچ گناهى فروگذار نكردند و از موى سر تا نوك پا، مخالف فرمان الهى عمل كردند، در قيامت نيز با موى سر گرفته شده و در عذاب افكنده شوند. «فيؤخذ بالنواصى و الاقدام»
- تفكيك خوبان از بدان و شناخته شدن آنان، يكى از نعمت هاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۴۰
۱۵ فروردین ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.