✅ تنها مولود کعبه در منابع اهل سنت
✍️ سی سال بعد از عام الفیل در سیزده رجب حادثهای اتفاق افتاد که حتی تا امروز ، اثر آن بر دیوار خانه خدا موجود است. در آن روز، دیوار خانه خدا شکافته شد و بانویی در حالی که درد زایمان داشت وارد آن شد و بعد از سه روز متنعم شدن به نعمتهای بهشتی ، مولود پر برکت کعبه را در آغوش گرفته و با افتخار بیرون آمد.
این واقعه به اندازهای معروف است که تمام علمای اسلام اعم از شیعه و سنی بر این امر اتفاق نظر دارند و معترف هستند تنها مولودی که با این شرایط به دنیا آمده است وجود گهربار و با ارزش مولای متقیان علی ابن ابی طالب علیه السلام میباشد .
حداقل شانزده منبع اهل سنت و پنجاه منبع شیعه نقل کرده که امام علی(ع) در کعبه متولد شده است. منابع مختلف شیعه و سنی گزارش تولد امام علی(ع) در کعبه را متواتر دانستهاند. البته درباره جزئیات آن اختلافاتی وجود دارد.
حاکم نیشابوری، عالم اهل تسنن و مورد اعتماد اهل سنت در کتاب بسیار معروفش «المستدرک علی الصحیحین» میگوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (کرّم الله وجهه)، را در خانه کعبه به دنیا آورده است.
محدث متعصب اهل سنت، شاه ولی الله در کتاب «ازالة الخفا» مینویسد: «بیگمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد؛ بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است.»
یکی دیگر از متعصبترین علمای اهل سنت و صاحب تفسیر آلوسی مینویسد: ولادت امیرمؤمنان (کرم الله وجهه) در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است.
این امر به صورت کاملاً واضح، شرافت و جایگاه والای آن حضرت را میرساند. در این راستا نقلهای متعددی نیز از کتب اهل سنت موجود میباشد که به برخی اشاره می شود :
1- مولوی حافظ حکیم ظهیر در کتاب «در احوال و فضائل ائمه» مینویسد:
«چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»
2- دکتر محمد شاه قادری، دیگر عالم اهل تسنن در کتاب «مصباح المقربین» تصریح و تأکید میکند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است.
📚برخی منابع:
[۱] هزار حدیث در فضائل امام علی(ع)، ج ۱، ص ۷۶.
[۲] مستدرک الصحیحین، ج ۳، ص ۴۸۳.
[۳] ازالة الخفا، ج ۲، ص ۲۵۱.
[۴] سرح الفریده، ص ۱۵.
[۵] ظهیر البشر، ص ۱۸.
[۶] مصباح المقربین، ص ۱۶.
این واقعه به اندازهای معروف است که تمام علمای اسلام اعم از شیعه و سنی بر این امر اتفاق نظر دارند و معترف هستند تنها مولودی که با این شرایط به دنیا آمده است وجود گهربار و با ارزش مولای متقیان علی ابن ابی طالب علیه السلام میباشد .
حداقل شانزده منبع اهل سنت و پنجاه منبع شیعه نقل کرده که امام علی(ع) در کعبه متولد شده است. منابع مختلف شیعه و سنی گزارش تولد امام علی(ع) در کعبه را متواتر دانستهاند. البته درباره جزئیات آن اختلافاتی وجود دارد.
حاکم نیشابوری، عالم اهل تسنن و مورد اعتماد اهل سنت در کتاب بسیار معروفش «المستدرک علی الصحیحین» میگوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (کرّم الله وجهه)، را در خانه کعبه به دنیا آورده است.
محدث متعصب اهل سنت، شاه ولی الله در کتاب «ازالة الخفا» مینویسد: «بیگمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد؛ بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است.»
یکی دیگر از متعصبترین علمای اهل سنت و صاحب تفسیر آلوسی مینویسد: ولادت امیرمؤمنان (کرم الله وجهه) در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است.
این امر به صورت کاملاً واضح، شرافت و جایگاه والای آن حضرت را میرساند. در این راستا نقلهای متعددی نیز از کتب اهل سنت موجود میباشد که به برخی اشاره می شود :
1- مولوی حافظ حکیم ظهیر در کتاب «در احوال و فضائل ائمه» مینویسد:
«چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»
2- دکتر محمد شاه قادری، دیگر عالم اهل تسنن در کتاب «مصباح المقربین» تصریح و تأکید میکند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است.
📚برخی منابع:
[۱] هزار حدیث در فضائل امام علی(ع)، ج ۱، ص ۷۶.
[۲] مستدرک الصحیحین، ج ۳، ص ۴۸۳.
[۳] ازالة الخفا، ج ۲، ص ۲۵۱.
[۴] سرح الفریده، ص ۱۵.
[۵] ظهیر البشر، ص ۱۸.
[۶] مصباح المقربین، ص ۱۶.
۶.۶k
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.