آرامگاه کوروش پاسخ به کوروش ستیزان (۷):
قسمت قبلی: https://wisgoon.com/pin/59763574/
💭 کدامین سلیمان؟ بررسی منظور از نام «#سلیمان » در خرافات قدیم مربوط به آرامگاه 🇮🇷#کوروش:
👀 با دقت در روایات کهن پیرامون بنای سنگی پاسارگاد (آرامگاه کورش) که در قسمتهای پیشین به آنها اشاره شد، این نکته دریافت میشود که ایرانیان دوران پس از اسلام این بنا را مورد توجه قرار میدادند، حتی بهعنوان «قبر مادر سلیمان»، تا حدی که قدرتهای ماورایی و خدایی برای این آرامگاه قائل بودند، چنانکه 🎓#ابن_بلخی 🎓 در کتاب مشهور «فارسنامه» درباره باورهای خرافی مینویسد و میگوید این باور بوده که هرکس داخل آن را مینگریده کور میشد:
📚 «خانه چهار سو هیچکس در آن خانه نتوان نگریدن [=نمیتواند نگاه کند] که [می]گویند که طلسمی ساختهاند که هرکسی در آن خانه نگرد [=نگاه کند] کور شود اما کسی را ندیدهام که این را آزمایش کند» (ابن بلخی، 1385: ص154-155). 📚
✳️ نزد مردم محلی این آرامگاه درجهای همانند حرم ائمه (ع) و زیارتگاههای پیامبران داشته است چنانکه مردم مسلمان از صاحب این قبر درخواست برآوردن حاجات و نیازها و شفا دادن بیماریها داشتند:
📚 «آرامگاه به عنوان مکانی برای برآورده شدن حاجات در یادداشتهای سیاحان اروپایی چون مادام دیولافوا و ادوارد براون و لرد کرزن و جکسن دیده میشود و مواردی چون طواف گلههای گوسفند، آرامگاه شفادهنده بیماری هاری و… از باور های دیگری است که در مورد آرامگاه کوروش در نوشتارهای این سیاحان آمده است» (صداقت کیش، آذر و دی 1380: ص 95). 📚
📜 زیارت، قربانی کردن و دخیل بستن به آرامگاه نیز از باورهای مردم فارس بود؛ برآورده کردن نیاز ها و حاجات را مردم محلی از «مادر سلیمان» درخواست میکردهاند:
📚 «مردمی که برای دیگ جوش یا زیارت میرفتهاند، در اتاق آرامگاه، ضمن زیارت، در و دیوار اتاق آرامگاه را میبوسیدند و شمع روشن میکردهاند و به طناب بسته شده در اتاق، دخیل از پارچه و یا سوزن قفلی و امثال آن میبستند تا حاجات آنان برآورده شود و نیت میکردند که ای مادر سلیمان، اگر مراد مرا حاجت کنی، فردا [یا هر روز دیگر] یک بره دیگ جوش میکنم» (صداقت کیش، آذر و دی 1380: ص95). 📚.
قسمت بعدی: https://wisgoon.com/pin/59801117/
#نه_به_کوروش_ستیزی #ما_ایرانی_هستیم #afhu
💭 کدامین سلیمان؟ بررسی منظور از نام «#سلیمان » در خرافات قدیم مربوط به آرامگاه 🇮🇷#کوروش:
👀 با دقت در روایات کهن پیرامون بنای سنگی پاسارگاد (آرامگاه کورش) که در قسمتهای پیشین به آنها اشاره شد، این نکته دریافت میشود که ایرانیان دوران پس از اسلام این بنا را مورد توجه قرار میدادند، حتی بهعنوان «قبر مادر سلیمان»، تا حدی که قدرتهای ماورایی و خدایی برای این آرامگاه قائل بودند، چنانکه 🎓#ابن_بلخی 🎓 در کتاب مشهور «فارسنامه» درباره باورهای خرافی مینویسد و میگوید این باور بوده که هرکس داخل آن را مینگریده کور میشد:
📚 «خانه چهار سو هیچکس در آن خانه نتوان نگریدن [=نمیتواند نگاه کند] که [می]گویند که طلسمی ساختهاند که هرکسی در آن خانه نگرد [=نگاه کند] کور شود اما کسی را ندیدهام که این را آزمایش کند» (ابن بلخی، 1385: ص154-155). 📚
✳️ نزد مردم محلی این آرامگاه درجهای همانند حرم ائمه (ع) و زیارتگاههای پیامبران داشته است چنانکه مردم مسلمان از صاحب این قبر درخواست برآوردن حاجات و نیازها و شفا دادن بیماریها داشتند:
📚 «آرامگاه به عنوان مکانی برای برآورده شدن حاجات در یادداشتهای سیاحان اروپایی چون مادام دیولافوا و ادوارد براون و لرد کرزن و جکسن دیده میشود و مواردی چون طواف گلههای گوسفند، آرامگاه شفادهنده بیماری هاری و… از باور های دیگری است که در مورد آرامگاه کوروش در نوشتارهای این سیاحان آمده است» (صداقت کیش، آذر و دی 1380: ص 95). 📚
📜 زیارت، قربانی کردن و دخیل بستن به آرامگاه نیز از باورهای مردم فارس بود؛ برآورده کردن نیاز ها و حاجات را مردم محلی از «مادر سلیمان» درخواست میکردهاند:
📚 «مردمی که برای دیگ جوش یا زیارت میرفتهاند، در اتاق آرامگاه، ضمن زیارت، در و دیوار اتاق آرامگاه را میبوسیدند و شمع روشن میکردهاند و به طناب بسته شده در اتاق، دخیل از پارچه و یا سوزن قفلی و امثال آن میبستند تا حاجات آنان برآورده شود و نیت میکردند که ای مادر سلیمان، اگر مراد مرا حاجت کنی، فردا [یا هر روز دیگر] یک بره دیگ جوش میکنم» (صداقت کیش، آذر و دی 1380: ص95). 📚.
قسمت بعدی: https://wisgoon.com/pin/59801117/
#نه_به_کوروش_ستیزی #ما_ایرانی_هستیم #afhu
۴.۴k
۲۸ آذر ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.