تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 68 تا 71
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ (68)
الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ (69)
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70)
يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (71)
ترجمه :
(خداوند به آنان مى گويد:) اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه غمگين مى شويد.
آنان كه به آيات ما ايمان آورده و همواره تسليم (حقّ) هستند.
شما و همسران تان در حالى كه شادمانيد به بهشت داخل شويد.
ظرف ها و جام هايى از طلا بر آنان چرخانده مى شود و آنچه را كه نفس ميل داشته باشد و چشم (از ديدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است و شما در آنجا جاودانه هستيد.
نکته ها:
«تحبرون» از «حبره» به معناى حال پسنديده است كه به صورت شادمانى بر چهره نمودار مى شود، «صحاف» جمع «صحفه» به ظرف هاى بزرگ گفته مى شود. «اكواب» جمع «كوب» به جامى گفته مى شود كه دسته ندارد.
يكى از لذّت هاى چشم، ملاقات اولياى الهى است كه انسان در دنيا موفّق به ديدار آنان نشده است.
نعمت هاى بهشتى اقسام مزايا را دارا هستند:
. همه ى سليقه ها و چشم ها را اشباع مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين»
. تنوّع دارند. «صحاف - اكواب»
. زيبا هستند. «ذهب»
. مطابق ميل هستند. «تشتهيه الانفس»
. چشم از ديدن آن خسته نمى شود «تلذّ الاعين»
از اينكه قرآن فرمان مى دهد شما و همسرانتان وارد بهشت شويد، معلوم مى شود كه مراد، همسران دنيوى آنان است، زيرا حورالعين بيرون از بهشت نيستند تا فرمان ورود به آنان داده شود.(42)
-----
42) تفسير الميزان.
پیامها :
- بندگى خداوند رمز بيمه شدن از هراس ها و خطرها در قيامت است. «يا عباد لاخوف عليكم...»
- اول آرامش سپس دريافت نعمت هاى بهشتى. «لا خوف عليهم... ادخلوا الجنّة»
- ايمان به تنهايى كافى نيست، بايد تسليم كامل باشيم. «آمنوا... و كانوا مسلمين»
- همسران با ايمانِ دنيوى، در آخرت نيز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجكم»
- لذّت چشم در قيامت، به گونه اى است كه با ديگر خواسته هاى بهشتيان برابرى مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين»
- رسيدن به تمام خواسته ها، فقط در بهشت امكان پذير است. «فيها ما تشتهيه الانفس»
- غرائز و كشش هاى درونى انسان تا قيامت همراه انسان است. «فيها ما تشتهيه الانفس...»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 68 تا 71
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ (68)
الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ (69)
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70)
يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (71)
ترجمه :
(خداوند به آنان مى گويد:) اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه غمگين مى شويد.
آنان كه به آيات ما ايمان آورده و همواره تسليم (حقّ) هستند.
شما و همسران تان در حالى كه شادمانيد به بهشت داخل شويد.
ظرف ها و جام هايى از طلا بر آنان چرخانده مى شود و آنچه را كه نفس ميل داشته باشد و چشم (از ديدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است و شما در آنجا جاودانه هستيد.
نکته ها:
«تحبرون» از «حبره» به معناى حال پسنديده است كه به صورت شادمانى بر چهره نمودار مى شود، «صحاف» جمع «صحفه» به ظرف هاى بزرگ گفته مى شود. «اكواب» جمع «كوب» به جامى گفته مى شود كه دسته ندارد.
يكى از لذّت هاى چشم، ملاقات اولياى الهى است كه انسان در دنيا موفّق به ديدار آنان نشده است.
نعمت هاى بهشتى اقسام مزايا را دارا هستند:
. همه ى سليقه ها و چشم ها را اشباع مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين»
. تنوّع دارند. «صحاف - اكواب»
. زيبا هستند. «ذهب»
. مطابق ميل هستند. «تشتهيه الانفس»
. چشم از ديدن آن خسته نمى شود «تلذّ الاعين»
از اينكه قرآن فرمان مى دهد شما و همسرانتان وارد بهشت شويد، معلوم مى شود كه مراد، همسران دنيوى آنان است، زيرا حورالعين بيرون از بهشت نيستند تا فرمان ورود به آنان داده شود.(42)
-----
42) تفسير الميزان.
پیامها :
- بندگى خداوند رمز بيمه شدن از هراس ها و خطرها در قيامت است. «يا عباد لاخوف عليكم...»
- اول آرامش سپس دريافت نعمت هاى بهشتى. «لا خوف عليهم... ادخلوا الجنّة»
- ايمان به تنهايى كافى نيست، بايد تسليم كامل باشيم. «آمنوا... و كانوا مسلمين»
- همسران با ايمانِ دنيوى، در آخرت نيز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجكم»
- لذّت چشم در قيامت، به گونه اى است كه با ديگر خواسته هاى بهشتيان برابرى مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين»
- رسيدن به تمام خواسته ها، فقط در بهشت امكان پذير است. «فيها ما تشتهيه الانفس»
- غرائز و كشش هاى درونى انسان تا قيامت همراه انسان است. «فيها ما تشتهيه الانفس...»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۲۹ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.