امام حسین علیه السلام ترک تقیه
#امام_حسین_علیه_السلام_ترک_تقیه
🤔 #پرسش
❔ برخی شبهه می کنند که از عقاید شیعه تقیه کردن است ❕ بر این اساس تمام امامان در برابر حکام جور تقیه کردند و جان خود را به خطر نینداختند ❗ ️چگونه امام حسین بر خلاف آیات و روایات #تقیه را ترک کرد و بر خلاف سیره سایر امامان تن به قیام و شهادت داد ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 ما معتقدیم که در بعضی از موارد تقیّه کردن حرام است و آن در جایی است که اساس دین و اسلام و قرآن، یا نظامهای اسلامی به خطر بیفتد، در چنین مواردی باید عقاید را اظهار نمود هر چند انسان #قربانی اظهار عقیده ا ش شود، و معتقدیم قیام امام حسین علیه السلام در عاشورا و کربلا، درست در راستای همین هدف بود، چرا که حکّام بنی امیّه اساس اسلام را به خطر افکنده بودند، و قیام امام حسین علیه السلام پرده از کار آنها برداشت، و جلو #خطر را گرفت.
📚 اعتقاد ما ص 104
🔸 به بیان دیگر در بعضی از موارد تقیّه حرام است، و آن زمانی است که اگر فرد یا گروهی راه تقیّه را پیش گیرند و عقیده #مذهبی خود را پنهان دارند، اصل اسلام به خطر افتد یا ضربه شدیدی بر کیان مسلمین وارد گردد، در این گونه موارد باید عقیده واقعی خود را ظاهر کنند، هر چند خطر یا ضرری برای آنها داشته باشد.
و از اینجا روشن می شود که قیام امام حسین بن علی بن أبی طالب (علیهم السلام) در برابر یزید، یک وظیفه قطعی دینی بوده، و امام حاضر نشد حتّی به عنوان تقیّه با یزیدیان و بنی امیّه #غاصب خلافت اسلامی کنار بیاید، زیرا می دانست ضربه شدیدی به کیان اسلام خواهد خورد و قیام و شهادت او مایه بیداری مسلمین و نجات اسلام از چنگال تفاله های جاهلیّت است.
📚 شیعه پاسخ می گوید ص 45
❕ این که مثلا بقیه امامان یا امام صادق از قیام کردن امتناع کردند ، ابا و امتناع آنها تنها به این #علت نبود که می دانستند حکام جور مانع آنها خواهند شد و آن حضرات را شهید خواهند کرد. آنها اگر می دانستند که شهادتشان برای اسلام و مسلمین اثر بهتری دارد #شهادت را انتخاب می کردند همان طوری که امام حسین علیه السلام به همین دلیل شهادت را انتخاب کرد. .
👌 در عصر سایر امامان خصوصا امام صادق علیهم السلام آن چیزی که بهتر و مفیدتر بود رهبری یک نهضت #علمی و فکری و تربیتی بود که اثر آن تا امروز هست؛ همان طوری که در عصر امام حسین آن نهضت قیام ضرورت داشت و آن نیز آنطور بجا و مناسب بود که اثرش هنوز باقی است.
❕ جان مطلب همین جاست که در همه این کارها، از قیام و جهاد و امر به معروف و نهی از منکرها و از #سکوت و تقیه ها، باید به اثر و نتیجه آنها در آن موقع توجه کرد.
👌 اینها اموری نیست که به شکل یک امر تعبدی از قبیل وضو و غسل و نماز و روزه صورت بگیرد. اثر این کارها در مواقع مختلف و زمانهای مختلف و اوضاع و شرایط مختلف فرق می کند. گاهی اثر قیام و #جهاد برای اسلام نافعتر است و گاهی اثر سکوت و تقیه. گاهی شکل و صورت قیام فرق می کند. همه اینها بستگی دارد به خصوصیت عصر و زمان و اوضاع و احوال روز، و یک تشخیص عمیق در این مورد ضرورت دارد؛ اشتباه تشخیص دادن زیانها به اسلام می رساند.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری ج 18 ص 46
👌 بنابراین روشن می شود که هدف ازقیام امام حسین نجات اسلام از چنگال ضلالت و از بین رفتن بوده است که در اینجا دیگر #تقیه کردن جایز نمی باشد . به بیان تفصیلی تر ؛
❕ در جای جای قرآن کریم از قتال «فی سبیل اللَّه» سخن به میان آمده است و به مجاهدان راه خدا بشارتها داده و از آنان #تجلیل شده است.
🔸 آل عمران، آیه 195؛ نساء، آیات 74، 95- 96؛ توبه، آیات 20- 22، 111 و آیات فراوان دیگر
❕ در واقع قدر مشترک این آیات، تجلیل از جهادی است که هدف آن، تقویت دین خدا و اعلای کلمه #حق باشد «وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا». ( توبه 40)
❕ آری؛ آنجا که آیین خدا به خطر افتد و خطر سلطه شرک و کفر و ظلم و الحاد بر جامعه اسلامی احساس شود، تقدیم جان و مال و مقام، کاری است والا و پر ارزش. در واقع، آیین خدا که راهگشای #همه انسانها به سوی سعادت جاویدان است به قدری مهم است که مردانی همچون امام حسین علیه السلام و یاران با ایمانش برای نجات آن از سلطه منافقان و دشمنان حق، هستی خویش را مخلصان
🤔 #پرسش
❔ برخی شبهه می کنند که از عقاید شیعه تقیه کردن است ❕ بر این اساس تمام امامان در برابر حکام جور تقیه کردند و جان خود را به خطر نینداختند ❗ ️چگونه امام حسین بر خلاف آیات و روایات #تقیه را ترک کرد و بر خلاف سیره سایر امامان تن به قیام و شهادت داد ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 ما معتقدیم که در بعضی از موارد تقیّه کردن حرام است و آن در جایی است که اساس دین و اسلام و قرآن، یا نظامهای اسلامی به خطر بیفتد، در چنین مواردی باید عقاید را اظهار نمود هر چند انسان #قربانی اظهار عقیده ا ش شود، و معتقدیم قیام امام حسین علیه السلام در عاشورا و کربلا، درست در راستای همین هدف بود، چرا که حکّام بنی امیّه اساس اسلام را به خطر افکنده بودند، و قیام امام حسین علیه السلام پرده از کار آنها برداشت، و جلو #خطر را گرفت.
📚 اعتقاد ما ص 104
🔸 به بیان دیگر در بعضی از موارد تقیّه حرام است، و آن زمانی است که اگر فرد یا گروهی راه تقیّه را پیش گیرند و عقیده #مذهبی خود را پنهان دارند، اصل اسلام به خطر افتد یا ضربه شدیدی بر کیان مسلمین وارد گردد، در این گونه موارد باید عقیده واقعی خود را ظاهر کنند، هر چند خطر یا ضرری برای آنها داشته باشد.
و از اینجا روشن می شود که قیام امام حسین بن علی بن أبی طالب (علیهم السلام) در برابر یزید، یک وظیفه قطعی دینی بوده، و امام حاضر نشد حتّی به عنوان تقیّه با یزیدیان و بنی امیّه #غاصب خلافت اسلامی کنار بیاید، زیرا می دانست ضربه شدیدی به کیان اسلام خواهد خورد و قیام و شهادت او مایه بیداری مسلمین و نجات اسلام از چنگال تفاله های جاهلیّت است.
📚 شیعه پاسخ می گوید ص 45
❕ این که مثلا بقیه امامان یا امام صادق از قیام کردن امتناع کردند ، ابا و امتناع آنها تنها به این #علت نبود که می دانستند حکام جور مانع آنها خواهند شد و آن حضرات را شهید خواهند کرد. آنها اگر می دانستند که شهادتشان برای اسلام و مسلمین اثر بهتری دارد #شهادت را انتخاب می کردند همان طوری که امام حسین علیه السلام به همین دلیل شهادت را انتخاب کرد. .
👌 در عصر سایر امامان خصوصا امام صادق علیهم السلام آن چیزی که بهتر و مفیدتر بود رهبری یک نهضت #علمی و فکری و تربیتی بود که اثر آن تا امروز هست؛ همان طوری که در عصر امام حسین آن نهضت قیام ضرورت داشت و آن نیز آنطور بجا و مناسب بود که اثرش هنوز باقی است.
❕ جان مطلب همین جاست که در همه این کارها، از قیام و جهاد و امر به معروف و نهی از منکرها و از #سکوت و تقیه ها، باید به اثر و نتیجه آنها در آن موقع توجه کرد.
👌 اینها اموری نیست که به شکل یک امر تعبدی از قبیل وضو و غسل و نماز و روزه صورت بگیرد. اثر این کارها در مواقع مختلف و زمانهای مختلف و اوضاع و شرایط مختلف فرق می کند. گاهی اثر قیام و #جهاد برای اسلام نافعتر است و گاهی اثر سکوت و تقیه. گاهی شکل و صورت قیام فرق می کند. همه اینها بستگی دارد به خصوصیت عصر و زمان و اوضاع و احوال روز، و یک تشخیص عمیق در این مورد ضرورت دارد؛ اشتباه تشخیص دادن زیانها به اسلام می رساند.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری ج 18 ص 46
👌 بنابراین روشن می شود که هدف ازقیام امام حسین نجات اسلام از چنگال ضلالت و از بین رفتن بوده است که در اینجا دیگر #تقیه کردن جایز نمی باشد . به بیان تفصیلی تر ؛
❕ در جای جای قرآن کریم از قتال «فی سبیل اللَّه» سخن به میان آمده است و به مجاهدان راه خدا بشارتها داده و از آنان #تجلیل شده است.
🔸 آل عمران، آیه 195؛ نساء، آیات 74، 95- 96؛ توبه، آیات 20- 22، 111 و آیات فراوان دیگر
❕ در واقع قدر مشترک این آیات، تجلیل از جهادی است که هدف آن، تقویت دین خدا و اعلای کلمه #حق باشد «وَکَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا». ( توبه 40)
❕ آری؛ آنجا که آیین خدا به خطر افتد و خطر سلطه شرک و کفر و ظلم و الحاد بر جامعه اسلامی احساس شود، تقدیم جان و مال و مقام، کاری است والا و پر ارزش. در واقع، آیین خدا که راهگشای #همه انسانها به سوی سعادت جاویدان است به قدری مهم است که مردانی همچون امام حسین علیه السلام و یاران با ایمانش برای نجات آن از سلطه منافقان و دشمنان حق، هستی خویش را مخلصان
۱۷.۲k
۲۹ شهریور ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.