بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
خیر، اصلاً این طور نیست، حال برخی ممکن است که ندانند و برخی دیگر با مقاصد روشن چنین میگویند.
همانطور که یک انسان عاقل، با کت و شلوار یا پیراهن و دامن داخل استخر نمیرود، یک عاقل نیز با مایو یا بیکینی وسط خیابان راه نمیرود، آن هم با این توجیه که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است. چطور میشود که ظاهر در عدم رعایت شئونات برایشان مهم است اما در رعایتش مهم نیست؟! اگر ظاهر مهم نیست، پس چرا ساعتها به آن میرسند که تا به مجلسی روند و یا حتی برای خرید سبزی و سیب زمینی به ترهبار روند؟اما وقتی بحث از رعایت شئونات میشود، ظاهر مهم نیست و باطن مهم است؟!
یک آقا پسر شلوار فاق کوتاه میپوشد و تا دو نفر را میبیند، از پشت تا زمین خم میشود و یک دختر خانم استرچی می پوشد که یک میکرون هم با پوست بدنش فاصله ندارد، بعد میگویند: ظاهر مهم نیست، باطن مهم است.! خب این همین باطنش است که بیرون ریخته شده. اگر واقعاً برایش مهم نیست، خب رعایت کند.
پاسخ : از شعار که بگذریم، به اصل بحث می رسیم. ظاهر و باطن انسان، جدا و بی ارتباط و بدون تأثیر بر یک دیگر نیستند؛ به عنوان مثال اگر کسب علم و معرفت، امری باطنی باشند، ورودیها با همین چشم و گوش ظاهری است، و اگر خیرخواهی باطنی باشد، در همین رفتار ظاهری، ظهور و بروز دارد؛ و اگر خواب و خوراک و استراحت بدن و ظاهری باشد، در روح و روان تأثیر مستقیم دارد.
رابطه ظاهر و باطن، مثل رابطه روح و جسم است. هیچ کس نمیگوید: مهم نیست که این آقا یا خانم، استخوان هایش شکسته، یا دست و پایش ورم کرده، یا چشمش کم سو شده همین که هنوز روح دارد و زنده است کافیست. چنان که هیچ کس نیز نمی گوید: مهم نیست که این فرد مُرده است، مهم این است که سنّش جوان است، ظاهرش زیباست و اندامش سالم است.
کجا ظاهر مهم نیست؟ بله، آنجایی که ظاهر را اصل و هدف و همه چیز بگیرند و باطن را رها کنند، یا آنجا که ظاهر را برای ریا و فریب مردم بیارایند، یا آنجا که فقط به صورت ظاهری توجه شود و تمام همّ و غمّ صورت ظاهری هر چیزی باشد و گفته میشود که اصل و اساس باطن است نه این که ظاهر مهم نیست. در واقع می گویند: ظواهر نه فریبت بدهند و نه تو با ظواهر دیگران را بفریب و اغفال کن.
مگر در زندگی و ارتباطات عادی و روزمره خودمان همین طور نیست؟ می گوییم: به هنگام ازدواج، ظواهر فریبت ندهد و تو نیز با ظواهر فریب نده، بلکه با تعمق نگاه کنید که آیا مناسب هم هستید؟(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
خیر، اصلاً این طور نیست، حال برخی ممکن است که ندانند و برخی دیگر با مقاصد روشن چنین میگویند.
همانطور که یک انسان عاقل، با کت و شلوار یا پیراهن و دامن داخل استخر نمیرود، یک عاقل نیز با مایو یا بیکینی وسط خیابان راه نمیرود، آن هم با این توجیه که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است. چطور میشود که ظاهر در عدم رعایت شئونات برایشان مهم است اما در رعایتش مهم نیست؟! اگر ظاهر مهم نیست، پس چرا ساعتها به آن میرسند که تا به مجلسی روند و یا حتی برای خرید سبزی و سیب زمینی به ترهبار روند؟اما وقتی بحث از رعایت شئونات میشود، ظاهر مهم نیست و باطن مهم است؟!
یک آقا پسر شلوار فاق کوتاه میپوشد و تا دو نفر را میبیند، از پشت تا زمین خم میشود و یک دختر خانم استرچی می پوشد که یک میکرون هم با پوست بدنش فاصله ندارد، بعد میگویند: ظاهر مهم نیست، باطن مهم است.! خب این همین باطنش است که بیرون ریخته شده. اگر واقعاً برایش مهم نیست، خب رعایت کند.
پاسخ : از شعار که بگذریم، به اصل بحث می رسیم. ظاهر و باطن انسان، جدا و بی ارتباط و بدون تأثیر بر یک دیگر نیستند؛ به عنوان مثال اگر کسب علم و معرفت، امری باطنی باشند، ورودیها با همین چشم و گوش ظاهری است، و اگر خیرخواهی باطنی باشد، در همین رفتار ظاهری، ظهور و بروز دارد؛ و اگر خواب و خوراک و استراحت بدن و ظاهری باشد، در روح و روان تأثیر مستقیم دارد.
رابطه ظاهر و باطن، مثل رابطه روح و جسم است. هیچ کس نمیگوید: مهم نیست که این آقا یا خانم، استخوان هایش شکسته، یا دست و پایش ورم کرده، یا چشمش کم سو شده همین که هنوز روح دارد و زنده است کافیست. چنان که هیچ کس نیز نمی گوید: مهم نیست که این فرد مُرده است، مهم این است که سنّش جوان است، ظاهرش زیباست و اندامش سالم است.
کجا ظاهر مهم نیست؟ بله، آنجایی که ظاهر را اصل و هدف و همه چیز بگیرند و باطن را رها کنند، یا آنجا که ظاهر را برای ریا و فریب مردم بیارایند، یا آنجا که فقط به صورت ظاهری توجه شود و تمام همّ و غمّ صورت ظاهری هر چیزی باشد و گفته میشود که اصل و اساس باطن است نه این که ظاهر مهم نیست. در واقع می گویند: ظواهر نه فریبت بدهند و نه تو با ظواهر دیگران را بفریب و اغفال کن.
مگر در زندگی و ارتباطات عادی و روزمره خودمان همین طور نیست؟ می گوییم: به هنگام ازدواج، ظواهر فریبت ندهد و تو نیز با ظواهر فریب نده، بلکه با تعمق نگاه کنید که آیا مناسب هم هستید؟(ادامه دارد...)
۴۸۰
۱۴ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.