جلوگیری از اختلاط زن و مرد
جلوگیری از اختلاط زن و مرد
یکی از عواملی که در شیوع رفتارهای نابهنجار جنسی بسیار مؤثر است اختلاط زن و مرد میباشد (فقیهی، 1387، ص 375). چراکه همنشینی، همصحبتی و خلوت کردن زن و مرد از عوامل مهم لغزش و انحرافات جنسی است. به همین دلیل، اسلام برای سلامت جنسی جامعه و پیشگیری از مشکلات ناشی از این اختلاط سفارشهای زیادی جهت جدا بودن حریم زن و مرد، جلوگیری از مصاحبتهای فتنهانگیز و... بیان میکند (یوسفی، 1389، ص 199). آنچه در قرآن در نهی اختلاط زن و مرد آمده است نهی مستقیم نیست و قرآن کریم این تحذیر را در قالب رفتار دختران شعیب با بیگانگان بیان کرده است. بنابراین، باز به آیات سورة قصص برمیگردیم که میفرماید: «وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَین تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ یُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَ أَبُونَا شَیْخٌ کَبِیر» (قصص: 23)؛ و هنگامى که به (چاه) آب مدین رسید، گروهى از مردم را در آنجا دید که چهارپایان خود را سیراب مىکنند؛ و در کنار آنان دو زن را دید که مراقب گوسفندان خویش هستند (و به چاه نزدیک نمىشوند؛ موسى) به آن دو گفت: «کار شما چیست؟ (چرا گوسفندان خود را آب نمىدهید!؟)» گفتند: «ما آنها را آب نمىدهیم تا چوپانها همگى خارج شوند؛ و پدر ما پیر مرد کهنسالی است (و قادر بر این کارها نیست)». در تفسیر این آیه و در معنای عبارت «ووَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ» آمده است که علت خودداری آنان از آب دادن به گوسفندان هم به خاطر نوعی تعفف و تحجب آن دو و هم خاطر ستم مردم به آن دو بوده است (طباطبائی، 1374، ج 16، ص 34). بسیاری از مفسران معتقدند: علت اینکه دختران شعیب در کناری ایستاده و از آب دادن به گوسفندان خودداری میکردند، کراهت آنان از اختلاط با مردان و عفت ایشان بوده است (ر.ک: بیضاوی، 1418ق، ج 4، ص 175؛ حسینی شیرازی، 1423ق، ج 4، ص 145؛ مدرسی، 1419ق، ج 9، ص 292؛ میبدی، 1371، ج 7، ص 293؛ قمی مشهدی، 1368، ج 10، ص 54؛ صادقی تهرانی، 1419ق، ج 22، ص 324). برخی دیگر از مفسران بدون برگزیدن این نظر، آن را بهعنوان احتمالی مطرح کردهاند (فخررازی، 1420ق، ج 24، ص 588؛ آلوسی، 1415، ج 10، ص 269؛ زمخشری، 1407، ج 3، ص 400؛ ابنجزی، 1416ق، ج 2، ص 111).
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی _ نگار کرمی
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
یکی از عواملی که در شیوع رفتارهای نابهنجار جنسی بسیار مؤثر است اختلاط زن و مرد میباشد (فقیهی، 1387، ص 375). چراکه همنشینی، همصحبتی و خلوت کردن زن و مرد از عوامل مهم لغزش و انحرافات جنسی است. به همین دلیل، اسلام برای سلامت جنسی جامعه و پیشگیری از مشکلات ناشی از این اختلاط سفارشهای زیادی جهت جدا بودن حریم زن و مرد، جلوگیری از مصاحبتهای فتنهانگیز و... بیان میکند (یوسفی، 1389، ص 199). آنچه در قرآن در نهی اختلاط زن و مرد آمده است نهی مستقیم نیست و قرآن کریم این تحذیر را در قالب رفتار دختران شعیب با بیگانگان بیان کرده است. بنابراین، باز به آیات سورة قصص برمیگردیم که میفرماید: «وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَین تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ یُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَ أَبُونَا شَیْخٌ کَبِیر» (قصص: 23)؛ و هنگامى که به (چاه) آب مدین رسید، گروهى از مردم را در آنجا دید که چهارپایان خود را سیراب مىکنند؛ و در کنار آنان دو زن را دید که مراقب گوسفندان خویش هستند (و به چاه نزدیک نمىشوند؛ موسى) به آن دو گفت: «کار شما چیست؟ (چرا گوسفندان خود را آب نمىدهید!؟)» گفتند: «ما آنها را آب نمىدهیم تا چوپانها همگى خارج شوند؛ و پدر ما پیر مرد کهنسالی است (و قادر بر این کارها نیست)». در تفسیر این آیه و در معنای عبارت «ووَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ» آمده است که علت خودداری آنان از آب دادن به گوسفندان هم به خاطر نوعی تعفف و تحجب آن دو و هم خاطر ستم مردم به آن دو بوده است (طباطبائی، 1374، ج 16، ص 34). بسیاری از مفسران معتقدند: علت اینکه دختران شعیب در کناری ایستاده و از آب دادن به گوسفندان خودداری میکردند، کراهت آنان از اختلاط با مردان و عفت ایشان بوده است (ر.ک: بیضاوی، 1418ق، ج 4، ص 175؛ حسینی شیرازی، 1423ق، ج 4، ص 145؛ مدرسی، 1419ق، ج 9، ص 292؛ میبدی، 1371، ج 7، ص 293؛ قمی مشهدی، 1368، ج 10، ص 54؛ صادقی تهرانی، 1419ق، ج 22، ص 324). برخی دیگر از مفسران بدون برگزیدن این نظر، آن را بهعنوان احتمالی مطرح کردهاند (فخررازی، 1420ق، ج 24، ص 588؛ آلوسی، 1415، ج 10، ص 269؛ زمخشری، 1407، ج 3، ص 400؛ ابنجزی، 1416ق، ج 2، ص 111).
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی _ نگار کرمی
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
۳.۰k
۰۹ تیر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.