ریلی تیویسم
ریلی تیویسم
اعتقاد به نسبیت را گویند در مورد کلیه مظاهر زندگی اجتماعی و اخلاقی و معتقدات مطلقیت (ابسولوتیسم) و این فلسفه را اکثر فلاسفه قدیم و جدید مورد بحث قرار داده اند.
در قرون جدید مونتسکیو در نسائل اجتماعی و سیاسی و در زمان معاصر در قسمت علوم فیزیک و جهان ماده و قوه،فرضیه نسبی انیشتین شهرت جهانی دارد.
طبق نظر مونتسکیو ما در این عالم محاط به دو خاصیت یاد و حقیقت متضاد می باشیم:
یکی هم شکلی و هم آهنگی که شامل عناصر نظم و توالی ک ترتیب است مانند توالی روز و شب،توالی فصول،مرگ بعد از تولد و نظام عالم وجود و هیئت شمسی،و دیگر اختلاف شکل و تنوع که شامل عناصر تغییر و تحول،تباین،تنوع و اختلاف می باشد مانند تنوعی که در موجودات مشهود است و در واقع عالم وجود ترکیبی است از این دو خاصیت هم شکلی و تنوع با وحدت ها و تضادها.
بر طبق همین سیاق طبیعی است که متفکرین به دو فرقه تقسیم شده جمعی خاصیت یا حقیقت اول را مورد توجه قرار داده که آن ها را مطلقیون گویند و دسته دوم که حقیقت دوم را مدنظر گرفته اند به نسبیون معروف گشته اند.
نسبیون در تحت تاثیر توجه به تنوعات و اختلاف اشکال در قسمت امور اجتماعی و اخلاقی وسیاسی فرضیه خود را در عبارت زیر متشکل کرده گویند:
"نمی توان یک اصل مشترک مورد قبول همه مردم به دست آورد."
اما مطلقیون تحت تاثیر مشاهده وحدت ها و هم شکلی ها قرار گرفته معتقد به وجود یک ایده آل یا غایت آمال مطلق یا یک کد اخلاقی به نام "مجموعه نظام اخلاقی عالم" گشته اند که آن را بهترین شکل زندگی اجتماعی می دانند.
این دو مکتب مظاهر متعدد در منطقه های سیاست و علم الاجتماع و اخلاقیات پیدا کرده،از جمله مظاهر آن در سیاست و روابط انسانی مسئله آزادی فردی است (اندیویدوالیسم) در برابر اتوریته دولت و اجتماع (کولکتیویسم).
فرضیه دوم که برای جامعه یک موجودیت اصلی آسمانی یا الهی یا طبیعی قائل می باشد از مظاهر مطلقیت و فرضیه آزادی فرد از مظاهر نسبیت و مورد اعتقاد نسبیون است.
افلاطون از دسته مطلقیون است و اگر چه به وجود تنوع اشکال حکومت و عادات آتن و اسپارت و ایران اقرار کرده ولی می گوید:
"یک نوع طرز حکومت آسمانی مطلق که بهترین حکومت است وجود دارد که مبدا آن آسمانی است و اشکال مختلف حکومت های زمینی از آن نوع ایده آلی منحرف گشته اند و درجه انحراف آن ها را باید با مقایسه با آن حکومت مطلق سنجید و نیک و بد آن ها را قضاوت نموده کتاب جمهکری و در حقیقت مضر روش و طرز اداره و معمولات آن حکومت ایده آلی آسمانی است."
#ریلی_تیویسم
#واژگان_سیاسی #سیاست #ادبیات_سیاسی
اعتقاد به نسبیت را گویند در مورد کلیه مظاهر زندگی اجتماعی و اخلاقی و معتقدات مطلقیت (ابسولوتیسم) و این فلسفه را اکثر فلاسفه قدیم و جدید مورد بحث قرار داده اند.
در قرون جدید مونتسکیو در نسائل اجتماعی و سیاسی و در زمان معاصر در قسمت علوم فیزیک و جهان ماده و قوه،فرضیه نسبی انیشتین شهرت جهانی دارد.
طبق نظر مونتسکیو ما در این عالم محاط به دو خاصیت یاد و حقیقت متضاد می باشیم:
یکی هم شکلی و هم آهنگی که شامل عناصر نظم و توالی ک ترتیب است مانند توالی روز و شب،توالی فصول،مرگ بعد از تولد و نظام عالم وجود و هیئت شمسی،و دیگر اختلاف شکل و تنوع که شامل عناصر تغییر و تحول،تباین،تنوع و اختلاف می باشد مانند تنوعی که در موجودات مشهود است و در واقع عالم وجود ترکیبی است از این دو خاصیت هم شکلی و تنوع با وحدت ها و تضادها.
بر طبق همین سیاق طبیعی است که متفکرین به دو فرقه تقسیم شده جمعی خاصیت یا حقیقت اول را مورد توجه قرار داده که آن ها را مطلقیون گویند و دسته دوم که حقیقت دوم را مدنظر گرفته اند به نسبیون معروف گشته اند.
نسبیون در تحت تاثیر توجه به تنوعات و اختلاف اشکال در قسمت امور اجتماعی و اخلاقی وسیاسی فرضیه خود را در عبارت زیر متشکل کرده گویند:
"نمی توان یک اصل مشترک مورد قبول همه مردم به دست آورد."
اما مطلقیون تحت تاثیر مشاهده وحدت ها و هم شکلی ها قرار گرفته معتقد به وجود یک ایده آل یا غایت آمال مطلق یا یک کد اخلاقی به نام "مجموعه نظام اخلاقی عالم" گشته اند که آن را بهترین شکل زندگی اجتماعی می دانند.
این دو مکتب مظاهر متعدد در منطقه های سیاست و علم الاجتماع و اخلاقیات پیدا کرده،از جمله مظاهر آن در سیاست و روابط انسانی مسئله آزادی فردی است (اندیویدوالیسم) در برابر اتوریته دولت و اجتماع (کولکتیویسم).
فرضیه دوم که برای جامعه یک موجودیت اصلی آسمانی یا الهی یا طبیعی قائل می باشد از مظاهر مطلقیت و فرضیه آزادی فرد از مظاهر نسبیت و مورد اعتقاد نسبیون است.
افلاطون از دسته مطلقیون است و اگر چه به وجود تنوع اشکال حکومت و عادات آتن و اسپارت و ایران اقرار کرده ولی می گوید:
"یک نوع طرز حکومت آسمانی مطلق که بهترین حکومت است وجود دارد که مبدا آن آسمانی است و اشکال مختلف حکومت های زمینی از آن نوع ایده آلی منحرف گشته اند و درجه انحراف آن ها را باید با مقایسه با آن حکومت مطلق سنجید و نیک و بد آن ها را قضاوت نموده کتاب جمهکری و در حقیقت مضر روش و طرز اداره و معمولات آن حکومت ایده آلی آسمانی است."
#ریلی_تیویسم
#واژگان_سیاسی #سیاست #ادبیات_سیاسی
۹۴.۸k
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.