عزت و ذلت
#عزت_و_ذلت
#چیتیک
قدر هر کس در #آخرت به میزان احوالش در دنیا بستگی دارد.
کسی که در دنیا #عبد محض بوده است، در آخرت پادشاه محض است.
و کسی که در دنیا متصف به پادشاهی شود، ولو آنکه این پادشاهی را به زعم خودش نسبت به اعضا و جوارح خویش واجد باشد،
به قدر پادشاهی دنیوی اش، از پادشاهی اخروی اش کاسته می شود.
از این رو هیچ کس در آخرت، عزیزتر از آن کسی نیست که در دنیا، در پیشگاه #حق و حقیقت، به نهایت #ذلت رسیده باشد.
و هیچ کس نیز در آخرت ذلیل تر از آن کسی نیست که در #دنیا به نهایت عزت #نفس خویش رسیده باشد، ولو آنکه در دنیا سیلی خورده باشد.
مرادم از عزت دنیا این نیست که شخص واقعا پادشاه باشد،
بلکه مراد آن است که صفت نفسانی اش عزت باشد.
در مورد ذلت نیز همینطور است، خواه فرد پادشاه باشد، و خواه چیز دیگر.
پس مهم آن نیست که حق تعالی بنده اش را در چه مقام و یا در چه حال ظاهری قرار داده باشد،
بلکه تنها ملاک در این امر، حال نفسانی و درونی اوست.
پروفسور ویلیام چیتیک
کتاب: عوالم خیال، ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان، صفحه 166 و 167
ترجمه دکتر قاسم کاکایی
#چیتیک
قدر هر کس در #آخرت به میزان احوالش در دنیا بستگی دارد.
کسی که در دنیا #عبد محض بوده است، در آخرت پادشاه محض است.
و کسی که در دنیا متصف به پادشاهی شود، ولو آنکه این پادشاهی را به زعم خودش نسبت به اعضا و جوارح خویش واجد باشد،
به قدر پادشاهی دنیوی اش، از پادشاهی اخروی اش کاسته می شود.
از این رو هیچ کس در آخرت، عزیزتر از آن کسی نیست که در دنیا، در پیشگاه #حق و حقیقت، به نهایت #ذلت رسیده باشد.
و هیچ کس نیز در آخرت ذلیل تر از آن کسی نیست که در #دنیا به نهایت عزت #نفس خویش رسیده باشد، ولو آنکه در دنیا سیلی خورده باشد.
مرادم از عزت دنیا این نیست که شخص واقعا پادشاه باشد،
بلکه مراد آن است که صفت نفسانی اش عزت باشد.
در مورد ذلت نیز همینطور است، خواه فرد پادشاه باشد، و خواه چیز دیگر.
پس مهم آن نیست که حق تعالی بنده اش را در چه مقام و یا در چه حال ظاهری قرار داده باشد،
بلکه تنها ملاک در این امر، حال نفسانی و درونی اوست.
پروفسور ویلیام چیتیک
کتاب: عوالم خیال، ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان، صفحه 166 و 167
ترجمه دکتر قاسم کاکایی
۶۱۲
۰۸ دی ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.