انتخاب راه سالم ارضای میل جنسی (قسمت دوم)
انتخاب راه سالم ارضای میل جنسی (قسمت دوم)
اسلام، ازدواج را پیوند مقدسی شمرده است که آثار و برکات آن بر زندگی مرد و زن جاری شده و برتریهای بسیار زیادی بر سایر ارتباطات خواهد داشت. از جمله تشکیل کانون گرم خانواده، تأمین آرامش مورد نیاز زن و شوهر، بقا و سلامت نسل و... . قرآن کریم با تعبیر «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» (بقره: 187)؛ قداست و برتری ازدواج را یادآور شده و همسران را لباس یکدیگر دانسته است. این تشبیه لطیف از این جهت است که لباس مانع از آسیب است و ازدواج علاوه بر اینکه اطفای غریزه را به همراه دارد صبغه ملکوتی آن، صیانت از گناه و حراست از نگاه آلوده است و مهمترین بهرهای که از ازدواج نصیب همسران میشود صیانت گوهر دین از غارت ابلیس در بیرون و چپاول هوس در درون است (جوادی آملی، 1388، ج 9، ص 460).
از سوی دیگر، قرآن کریم راههای دیگر ارضای غریزه جنسی چون زنا و لواط را حرام شمرده و عقوبتی سنگین در دنیا و آخرت برای خاطیان در نظر گرفته و میفرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً» (اسراء: 32)؛ زنا نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است. همچنین میفرماید: «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانیِ فَاجْلِدُواْ کل وَاحِدٍ مِّنهْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْکمُ بهِمَا رَأْفَةٌ فیِ دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ لْیَشهْدْ عَذَابهَمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِین» (نور: 2)؛ هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند. بنابراین، درصورتیکه نیاز جنسی شکل گیرد راه صحیح ارضای آن ازدواج است و درصورتیکه امکان چنین ارضایی وجود نداشت باید به سمت تعدیل و کنترل حرکت کرد نه اینکه وقتی راه مجاز ارضا فراهم نشد آدمی به ارضا از راههای دیگر تمسک کند و آن را به هر صورت و هر مقدار که خواست پاسخ دهد و شیوههای غلط ارضای آن چون لواط، زنا، خودارضایی و... را برگزیند (ر.ک: ثابت، 1385، ص 112-118).
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی
نگار کرمی
#ازدواج
#عکس_نوشته
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
اسلام، ازدواج را پیوند مقدسی شمرده است که آثار و برکات آن بر زندگی مرد و زن جاری شده و برتریهای بسیار زیادی بر سایر ارتباطات خواهد داشت. از جمله تشکیل کانون گرم خانواده، تأمین آرامش مورد نیاز زن و شوهر، بقا و سلامت نسل و... . قرآن کریم با تعبیر «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» (بقره: 187)؛ قداست و برتری ازدواج را یادآور شده و همسران را لباس یکدیگر دانسته است. این تشبیه لطیف از این جهت است که لباس مانع از آسیب است و ازدواج علاوه بر اینکه اطفای غریزه را به همراه دارد صبغه ملکوتی آن، صیانت از گناه و حراست از نگاه آلوده است و مهمترین بهرهای که از ازدواج نصیب همسران میشود صیانت گوهر دین از غارت ابلیس در بیرون و چپاول هوس در درون است (جوادی آملی، 1388، ج 9، ص 460).
از سوی دیگر، قرآن کریم راههای دیگر ارضای غریزه جنسی چون زنا و لواط را حرام شمرده و عقوبتی سنگین در دنیا و آخرت برای خاطیان در نظر گرفته و میفرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً» (اسراء: 32)؛ زنا نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است. همچنین میفرماید: «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانیِ فَاجْلِدُواْ کل وَاحِدٍ مِّنهْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْکمُ بهِمَا رَأْفَةٌ فیِ دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ لْیَشهْدْ عَذَابهَمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِین» (نور: 2)؛ هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند. بنابراین، درصورتیکه نیاز جنسی شکل گیرد راه صحیح ارضای آن ازدواج است و درصورتیکه امکان چنین ارضایی وجود نداشت باید به سمت تعدیل و کنترل حرکت کرد نه اینکه وقتی راه مجاز ارضا فراهم نشد آدمی به ارضا از راههای دیگر تمسک کند و آن را به هر صورت و هر مقدار که خواست پاسخ دهد و شیوههای غلط ارضای آن چون لواط، زنا، خودارضایی و... را برگزیند (ر.ک: ثابت، 1385، ص 112-118).
مؤلفههای تربیتی قرآن در طرح مسائل جنسی
نویسندگان
عبدالله غلامی
نگار کرمی
#ازدواج
#عکس_نوشته
#مؤلفههای_تربیتی_قرآن_در_طرح_مسائل_جنسی
۱۲.۲k
۰۲ تیر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.