بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
د) - آنان که گمان مینمایند زکات از مال آنها میکاهد، توجه ندارد که اولاً مالک حقیقی هر چه دارند، خداوند سبحان میباشد - ثانیاً او رزق داده و دستوراتی برای مصرفش نیز داده است - ثالثاً دریافت کنندۀ هر گونه انفاقی، خداوند غنی و حمید میباشد: أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ - آيا نمیدانند كه تنها خداوند توبه را از بندگانش میپذيرد و صدقات را میگيرد وخداوند توبه پذير و رحیم است.(سوره توبه آیه 104)
و البته انفاق باید فقط در راه خدا باشد و هر کسی چیزی در راه خدا بدهد، خداوند منّان چندین برابرش را در دنیا به او برمی گرداند و در آخرت نیز اجر مضاعف میدهد: مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ - مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند، مانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد چند برابر میکند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.(سوره بقره آیه 261)
نکات :
1 - هر نوع زکات پرداخت و انفاقی، اعم از مادی و معنوی، باید در راه خدا باشد و حق تعالی صدقات و هیچ کار خیری را از بندگان کافر و منافقش نمی پذید؛ یعنی به آن اجری نمیدهد؛ چون آنها برای خدا انفاق نکردهاند که او اجرش را دهد: قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ - بگو چه با رغبت چه با بى ميلى انفاق كنيد، هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد چرا كه شما گروهى فاسق بودهايد.(سوره توبه آیه 53)
2 - خداوند متعال، نوع و مقدار انفاق را معین ننموده است، بلکه میفرماید: خروجی داشته باش،تا ابتداخودت بیشتر دریافت کنی و سپس خیر رسان باشی.
ظرفی را در نظر بگیرد که 20 هزار لیتر گنجایش دارد و پس از پُر شدن، دیگر ورودی آن قطع میشود؛اما اگر سوراخی در زیر ظرف باشد و خروجی داشته باشد، هیچ گاه ورودی به آن قطع نمیشود ومیلیونها لیتر را دریافت می دارد و همیشه مفید واقع میشود.
3 - در انواع زکاتها، صدقات و انفاق مالی نیز نه تنها نفرمود هر چه دارید بدهید تا دست خودتان خالی شود و گرفتار بمایند، بلکه فرمود: اسراف ننمایید، یعنی بیش از حدّ نباشد:(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
د) - آنان که گمان مینمایند زکات از مال آنها میکاهد، توجه ندارد که اولاً مالک حقیقی هر چه دارند، خداوند سبحان میباشد - ثانیاً او رزق داده و دستوراتی برای مصرفش نیز داده است - ثالثاً دریافت کنندۀ هر گونه انفاقی، خداوند غنی و حمید میباشد: أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ - آيا نمیدانند كه تنها خداوند توبه را از بندگانش میپذيرد و صدقات را میگيرد وخداوند توبه پذير و رحیم است.(سوره توبه آیه 104)
و البته انفاق باید فقط در راه خدا باشد و هر کسی چیزی در راه خدا بدهد، خداوند منّان چندین برابرش را در دنیا به او برمی گرداند و در آخرت نیز اجر مضاعف میدهد: مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ - مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند، مانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد چند برابر میکند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.(سوره بقره آیه 261)
نکات :
1 - هر نوع زکات پرداخت و انفاقی، اعم از مادی و معنوی، باید در راه خدا باشد و حق تعالی صدقات و هیچ کار خیری را از بندگان کافر و منافقش نمی پذید؛ یعنی به آن اجری نمیدهد؛ چون آنها برای خدا انفاق نکردهاند که او اجرش را دهد: قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ - بگو چه با رغبت چه با بى ميلى انفاق كنيد، هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد چرا كه شما گروهى فاسق بودهايد.(سوره توبه آیه 53)
2 - خداوند متعال، نوع و مقدار انفاق را معین ننموده است، بلکه میفرماید: خروجی داشته باش،تا ابتداخودت بیشتر دریافت کنی و سپس خیر رسان باشی.
ظرفی را در نظر بگیرد که 20 هزار لیتر گنجایش دارد و پس از پُر شدن، دیگر ورودی آن قطع میشود؛اما اگر سوراخی در زیر ظرف باشد و خروجی داشته باشد، هیچ گاه ورودی به آن قطع نمیشود ومیلیونها لیتر را دریافت می دارد و همیشه مفید واقع میشود.
3 - در انواع زکاتها، صدقات و انفاق مالی نیز نه تنها نفرمود هر چه دارید بدهید تا دست خودتان خالی شود و گرفتار بمایند، بلکه فرمود: اسراف ننمایید، یعنی بیش از حدّ نباشد:(ادامه دارد...)
۴۹۵
۲۰ مهر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.