بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
این ارضای شهوت اوست که میل دارد برای رفع نیاهایش خوردن، آشامیدن، جفتیابی،تولید مثل،امنیت و منطقهای خاص خود داشته باشد.حال اگر حیوان دیگری وارد آن منطقه شود، او را دشمن شهوت خود میبیند و با غضب تمام به او حمله میکند.
در بُعد حیات حیوانی - مادیِ انسان نیز همین طور است. انسان امیال مادی دارد و مزاحم رسیدن به میلش را دشمن میدارد و نسبت به آن غصب دارد، پس تلاش میکند که آن را از خود دور کند و یا خودش از آن دور شود و تبری جوید. البته ممکن است که انسان در امیال شهوانی خود،استکبار و زیاده خواهی داشته باشد،میل به حقوق و طمع به مال دیگران داشته باشد و با مزاحم رسیدنش به این میل نیز به نبرد بپردازد.مانند جنگهای سخت و نرم زیاده خواهان.
مثال حب و بغض در انسان:اما بیان شد که در بُعد انسانی، روحانی و ملکوتی انسان، شهوت و غضب نیست، بلکه حبّ و بغض است.
حبّ محبت یک صفت الهی است که در بندگان تجلی میکند. پس او محبوب است و دوستدار انش میشوند محبّ؛ و او معشوق است و دوستدارانش میشوند عاشق؛ سپس این نور عشق، از مبدأش که ربّ الکریم است به آینه دل عاشق می تابد و به خودش برمیگردد.امروزه حتی برخی از متفکران ماتریالیست غربی نیز به این حقیقت پی بردهاند که محبت و عشق، از ما نیست، بلکه بازتاب عشق دیگری است؛ منتهی نمیخواهند که به مبدأ و منشأ آن اذعان کنند.
باومن (Bauman )، متفکر پست مدرن معاصر مینویسد: عشق ما به همسایه، بازتاب عشق او به ماست. درست هم میگوید، اما وقتی از او میپرسیم:پس عشق همسایه به ما، از چیست و از کجا نشأت میگیرد؟ پاسخی ندارد.در واقع زنجیره دور و تسلسل باطل را میپذیرد،چون نمیخواهد به علت العلل اشاره کند.
حال به این موهبتِ محبّت در آیات و آموزه های قرآنی دقت کنیم. خداوند متعال بندگانش را دوست دارد، به اعظم آنها مقام حبیب الله میدهد و سپس محبوبش را برای هدایت دیگر بندگانش میفرستد و به او میفرماید که به بندگانم بگو: قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ- بگو:اگر خدا را دوست مىداريد پس پيروى از من كنيد، تا خدا نيز شما رادوست بدارد و گناهانتان را ببخشايد،و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.(سوره آل عمران آیه 31)
سپس به بندگان مؤمنش، یعنی آنان که او را دوست دارند، متذکر میگردد که اگر روی برگردانید، خداوند متعال کسانی را جایگزین شما میکند که آنها خدا را دوست دارند و خدا هم آنان را دوست دارد، یعنی تابش و بازتاب محبت.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
این ارضای شهوت اوست که میل دارد برای رفع نیاهایش خوردن، آشامیدن، جفتیابی،تولید مثل،امنیت و منطقهای خاص خود داشته باشد.حال اگر حیوان دیگری وارد آن منطقه شود، او را دشمن شهوت خود میبیند و با غضب تمام به او حمله میکند.
در بُعد حیات حیوانی - مادیِ انسان نیز همین طور است. انسان امیال مادی دارد و مزاحم رسیدن به میلش را دشمن میدارد و نسبت به آن غصب دارد، پس تلاش میکند که آن را از خود دور کند و یا خودش از آن دور شود و تبری جوید. البته ممکن است که انسان در امیال شهوانی خود،استکبار و زیاده خواهی داشته باشد،میل به حقوق و طمع به مال دیگران داشته باشد و با مزاحم رسیدنش به این میل نیز به نبرد بپردازد.مانند جنگهای سخت و نرم زیاده خواهان.
مثال حب و بغض در انسان:اما بیان شد که در بُعد انسانی، روحانی و ملکوتی انسان، شهوت و غضب نیست، بلکه حبّ و بغض است.
حبّ محبت یک صفت الهی است که در بندگان تجلی میکند. پس او محبوب است و دوستدار انش میشوند محبّ؛ و او معشوق است و دوستدارانش میشوند عاشق؛ سپس این نور عشق، از مبدأش که ربّ الکریم است به آینه دل عاشق می تابد و به خودش برمیگردد.امروزه حتی برخی از متفکران ماتریالیست غربی نیز به این حقیقت پی بردهاند که محبت و عشق، از ما نیست، بلکه بازتاب عشق دیگری است؛ منتهی نمیخواهند که به مبدأ و منشأ آن اذعان کنند.
باومن (Bauman )، متفکر پست مدرن معاصر مینویسد: عشق ما به همسایه، بازتاب عشق او به ماست. درست هم میگوید، اما وقتی از او میپرسیم:پس عشق همسایه به ما، از چیست و از کجا نشأت میگیرد؟ پاسخی ندارد.در واقع زنجیره دور و تسلسل باطل را میپذیرد،چون نمیخواهد به علت العلل اشاره کند.
حال به این موهبتِ محبّت در آیات و آموزه های قرآنی دقت کنیم. خداوند متعال بندگانش را دوست دارد، به اعظم آنها مقام حبیب الله میدهد و سپس محبوبش را برای هدایت دیگر بندگانش میفرستد و به او میفرماید که به بندگانم بگو: قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ- بگو:اگر خدا را دوست مىداريد پس پيروى از من كنيد، تا خدا نيز شما رادوست بدارد و گناهانتان را ببخشايد،و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.(سوره آل عمران آیه 31)
سپس به بندگان مؤمنش، یعنی آنان که او را دوست دارند، متذکر میگردد که اگر روی برگردانید، خداوند متعال کسانی را جایگزین شما میکند که آنها خدا را دوست دارند و خدا هم آنان را دوست دارد، یعنی تابش و بازتاب محبت.(ادامه دارد...)
۹۰۹
۰۶ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.