سخن خدا
#سخن_خدا
ﺃَﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻨْﻔِﻘُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟﻀَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟْﻜَﺎﻇِﻤِﻴﻦَ ﺍﻟْﻐَﻴْﻆَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺎﻓِﻴﻦَ ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﺤْﺴِﻨِﻴﻦَ
(ﻣﺘّﻘﻴﻦ) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺣﺖ ﻭﺭﻧﺞ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ (ﺧﻄﺎﻱ) ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﮔﺬﺭﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ.
#قرآن_سوره_آل_عمران_آیه۱۳۴
#انفاق
#گذشت
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺤﻜﻮم ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺑﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ، ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﻋﻔﻮ ﻭﮔﺬﺷﺖ ﻭﺗﻌﺎﻭﻥ ﺗﻤﺠﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺭﻭﺯﻱ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺘﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻇﺮﻑ ﺁﺏ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺶ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺳﺮ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺯﺧﻤﻲ ﻛﺮﺩ. ﺍﻭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎم ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻜﺎﻇﻤﻴﻦ ﺍﻟﻐﻴﻆ»، ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩم. ﺍﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﻦ ﻋﻦ ﺍﻟﻨّﺎﺱ»، ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﻋﻔﻮ ﻛﺮﺩم. ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﻤﺤﺴﻨﻴﻦ» ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺁﺯﺍﺩ ﻫﺴﺘﻲ.(٩١٠)
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺑﺨﺸﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻭ ﺍﻟﻜﺎﻇﻤﻴﻦ ﺍﻟﻐﻴﻆ... ﻭ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﻤﺤﺴﻨﻴﻦ» ﺍﻳﻦ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﻭﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺧﺸﻢ ﺍﺳﺖ.(٩١١
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
ﺃَﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﻨْﻔِﻘُﻮﻥَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟﻀَّﺮَّﺁءِ ﻭَﺍﻟْﻜَﺎﻇِﻤِﻴﻦَ ﺍﻟْﻐَﻴْﻆَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺎﻓِﻴﻦَ ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﺤْﺴِﻨِﻴﻦَ
(ﻣﺘّﻘﻴﻦ) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺣﺖ ﻭﺭﻧﺞ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ (ﺧﻄﺎﻱ) ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﮔﺬﺭﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ.
#قرآن_سوره_آل_عمران_آیه۱۳۴
#انفاق
#گذشت
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺤﻜﻮم ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺑﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ، ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﻋﻔﻮ ﻭﮔﺬﺷﺖ ﻭﺗﻌﺎﻭﻥ ﺗﻤﺠﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺭﻭﺯﻱ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺘﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﻇﺮﻑ ﺁﺏ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺶ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺳﺮ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﺍ ﺯﺧﻤﻲ ﻛﺮﺩ. ﺍﻭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎم ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻠﺎﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻜﺎﻇﻤﻴﻦ ﺍﻟﻐﻴﻆ»، ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩم. ﺍﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﻦ ﻋﻦ ﺍﻟﻨّﺎﺱ»، ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﻋﻔﻮ ﻛﺮﺩم. ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﻤﺤﺴﻨﻴﻦ» ﺍﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺁﺯﺍﺩ ﻫﺴﺘﻲ.(٩١٠)
ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺑﺨﺸﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻭ ﺍﻟﻜﺎﻇﻤﻴﻦ ﺍﻟﻐﻴﻆ... ﻭ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﻤﺤﺴﻨﻴﻦ» ﺍﻳﻦ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﻭﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺧﺸﻢ ﺍﺳﺖ.(٩١١
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
۸۶۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.