بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام - نهج البلاغه، خطبه هفتم :
اِتَّخَذُوا الشَّیطانَ لاَمْرِهِمْ مِلاكاً، وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ اَشْراكاً؛ - شیطان را در امر خود ملاک گرفتند، او هم از آنان به عنوان دام استفاده کرد؛
فَباضَ وَ فَرَّخَ فى صُدُورِهِمْ، وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فى حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِاَعْینِهِمْ، وَ نَطَقَ بِاَلْسِنَتِهِمْ؛ در درونشان لانه کرد، و در دامنشان پرورش یافت، چشمشان در دیدنْ چشم شیطان، و زبانشان در گفتنْ زبان شیطان شد.
فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَ زَینَ لَهُمُ الْخَطَلَ - بر مرکب لغزشها سوارشان کرد، و امور فاسد را در دیدگانشان جلوه داد.
فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّیطانُ فى سُلْطانِهِ - وَ نَطَقَ بِالْباطِلِ عَلى لِسانِهِ -کارشان کار کسی است که شیطان او را شریک سلطنت خود قرار داده، و با زبان او به یاوه سرایی گفتار باطل برخاسته است.
شرحی مختصر:هرگز گمان نشود که امر ولایت، ازیک سو فقط دراسلام مطرح است وازسویی دیگر،مقوله ای نظری میباشد!
ولایت، یعنی: دوستی و سرپرستی و از آنجا که کسی به خودش رها نشده و همگان در تکوین به سرپرست نیاز دارند، هیچ کسی نیست که هیچ ولایتی نداشته باشد؛ حال خواه ولیّ او الله جلّ جلاله باشد و خواه شیاطین جنّ و انس و طاغوتهای درون و برون: اللَّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ - خداوند، ولیّ و سرپرست كسانی است كه ایمان آوردهاند، آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد؛ اما كسانی كه كافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند، آنها اهل آتشاند و همیشه در آن خواهند ماند.(سوره بقره آیه 257)
اختیار در انتخاب :خداوند سبحان، به آدمی عقل و قلب موهبت نموده و او را از فضیلت اختیار در انتخاب برخودار نموده و با وحی هدایت نموده است؛ لذا فرمود تو را مجبور نساختم، چون راه رشد را از گمراهی، برایت روشن ساختم - لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ .
اختیار در انتخاب، آنجا صدق دارد که آدمی بین دو یا چند گزینه قرار گیرد و بتواند یکی را انتخاب کند و عقل و فطرت، آنجا ظهور دارند که آدمی بهترین را برگزیند. (ادامه دارد...)
قسمت اول :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام - نهج البلاغه، خطبه هفتم :
اِتَّخَذُوا الشَّیطانَ لاَمْرِهِمْ مِلاكاً، وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ اَشْراكاً؛ - شیطان را در امر خود ملاک گرفتند، او هم از آنان به عنوان دام استفاده کرد؛
فَباضَ وَ فَرَّخَ فى صُدُورِهِمْ، وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فى حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِاَعْینِهِمْ، وَ نَطَقَ بِاَلْسِنَتِهِمْ؛ در درونشان لانه کرد، و در دامنشان پرورش یافت، چشمشان در دیدنْ چشم شیطان، و زبانشان در گفتنْ زبان شیطان شد.
فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَ زَینَ لَهُمُ الْخَطَلَ - بر مرکب لغزشها سوارشان کرد، و امور فاسد را در دیدگانشان جلوه داد.
فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّیطانُ فى سُلْطانِهِ - وَ نَطَقَ بِالْباطِلِ عَلى لِسانِهِ -کارشان کار کسی است که شیطان او را شریک سلطنت خود قرار داده، و با زبان او به یاوه سرایی گفتار باطل برخاسته است.
شرحی مختصر:هرگز گمان نشود که امر ولایت، ازیک سو فقط دراسلام مطرح است وازسویی دیگر،مقوله ای نظری میباشد!
ولایت، یعنی: دوستی و سرپرستی و از آنجا که کسی به خودش رها نشده و همگان در تکوین به سرپرست نیاز دارند، هیچ کسی نیست که هیچ ولایتی نداشته باشد؛ حال خواه ولیّ او الله جلّ جلاله باشد و خواه شیاطین جنّ و انس و طاغوتهای درون و برون: اللَّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ - خداوند، ولیّ و سرپرست كسانی است كه ایمان آوردهاند، آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد؛ اما كسانی كه كافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند، آنها اهل آتشاند و همیشه در آن خواهند ماند.(سوره بقره آیه 257)
اختیار در انتخاب :خداوند سبحان، به آدمی عقل و قلب موهبت نموده و او را از فضیلت اختیار در انتخاب برخودار نموده و با وحی هدایت نموده است؛ لذا فرمود تو را مجبور نساختم، چون راه رشد را از گمراهی، برایت روشن ساختم - لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ .
اختیار در انتخاب، آنجا صدق دارد که آدمی بین دو یا چند گزینه قرار گیرد و بتواند یکی را انتخاب کند و عقل و فطرت، آنجا ظهور دارند که آدمی بهترین را برگزیند. (ادامه دارد...)
۱.۱k
۲۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.