حکمت در مورد خداوند به دو قسم است: 1. حکمت تکوینی؛ 2. حکم
حکمت در مورد خداوند به دو قسم است: 1. حکمت تکوینی؛ 2. حکمت تشریعی.
1. حکمت تکوینی
به این معنا که خداوند در آفرینش و تدبیر عالم هستی حکیم است، یعنی هر موجودی را به استعداد و قابلیت ذاتی او ایجاد کرده و متناسب با غایت مطلوب آن موجود، اسباب و شرایط لازم برای رسیدن به آن غایت را در اختیار او گذارده است.
چنان که در قرآن کریم میفرماید: «ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی»؛[7]
پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است.
2. حکمت تشریعی
به این معنا که خداوند در قانونگذاری توان و طاقت بشر را نیز در نظر دارد و تکلیف به ما لایطاق (تکلیفی که در طاقت بشر نیست) نکرده است. و از طرفی موجوداتی را که شایستگی و قابلیت کمالات عقلانی و معنوی را دارند از هدایت تشریعی بهرهمند ساخته و معارف و احکام و تعالیم دینی را از طریق عقل و وحی به آنان آموخته است. و همچنین خداوند بر پایه عدل و حکمت کیفر و جزا میدهد و از پاداش نیکوکاران نمیکاهد و آنچه را شایسته آنان است و به آنها وعده داده است به آن عطا خواهد نمود.
استدلال بر حکمت خداوند
بهترین راه برای اثبات حکمت الهی تدبر در نظام هستی و شگفتیها و زیباییهای آن میباشد. اگر انسان در خلقت آسمان و زمین و موجودات عالم نیک بنگرد، مییابد که این همه نظم و هماهنگی و استواری و خللناپذیری دلالت بر علم و حکمت و عدل الهی دارد، به عنوان مثال: جوی که از گازهای نگهبان بر سطح زمین تشکیل شده است، آن اندازه ضخامت (در حدود 800 کیلومتر) و غلظت دارد که بتواند همچون زرهی زمین را از نشر مجموعه مرگبار بیست میلیون سنگهای آسمانی در روز که با سرعتی در حدود 150 کیلومتر در ثانیه به آن برخورد میکند، در امان نگاه دارد.
و لذا قرآن کریم میفرماید: «الذی خلق سبع سموات طباقاً ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت»؛[8] آفریدگاری که آسمانهای هفتگانه را بر بالای یکدیگر آفرید، هیچگونه ناهماهنگی در آن نمیبینی پس بار دیگر نگاه کن آیا خللی میبینی، پس به طور مکرر بنگر ولی بدان که هیچ بینظمی و ناهماهنگی را نخواهی یافت.
و یا آنجا که حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ در نهج البلاغه میفرماید:
«و ارنا ملکوته قدرته و ما نطقت به آثار حکمته»؛[9]
در آنچه خداوند آفریده نشانههای حکمت پدیدار است که هر یک از پدیدهها حجت و برهانی بر وجود او میباشند، گرچه برخی مخلوقات به ظاهر ساکتاند ولی بر تدبیر خداوند گویا و نشانههای روشنی بر قدرت و حکمت اویند.
لورد کلوین از بزرگترین علمای فیزیک جهان میگوید:
اگر نیک بیندیشید علم شما را ناچار خواهد کرد که بر خدا ایمان داشته باشید.
بنابراین از آنچه گفته شد نتیجه میگیریم که: تمام عالم تحت تدبیر و حکمت خداوند میباشد و هیچ گونه خلل و نقص و کاستی در عالم هستی که از خداوند صادر شده باشد نمیتوان یافت. و خداوند اراده نموده است که نظام احسن و نیکوئی بیافریند تا مخلوقات بیشتری از کمالات بهتری بهرهمند گردند.
پایان بحث حکمت
#حکمت
1. حکمت تکوینی
به این معنا که خداوند در آفرینش و تدبیر عالم هستی حکیم است، یعنی هر موجودی را به استعداد و قابلیت ذاتی او ایجاد کرده و متناسب با غایت مطلوب آن موجود، اسباب و شرایط لازم برای رسیدن به آن غایت را در اختیار او گذارده است.
چنان که در قرآن کریم میفرماید: «ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی»؛[7]
پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است.
2. حکمت تشریعی
به این معنا که خداوند در قانونگذاری توان و طاقت بشر را نیز در نظر دارد و تکلیف به ما لایطاق (تکلیفی که در طاقت بشر نیست) نکرده است. و از طرفی موجوداتی را که شایستگی و قابلیت کمالات عقلانی و معنوی را دارند از هدایت تشریعی بهرهمند ساخته و معارف و احکام و تعالیم دینی را از طریق عقل و وحی به آنان آموخته است. و همچنین خداوند بر پایه عدل و حکمت کیفر و جزا میدهد و از پاداش نیکوکاران نمیکاهد و آنچه را شایسته آنان است و به آنها وعده داده است به آن عطا خواهد نمود.
استدلال بر حکمت خداوند
بهترین راه برای اثبات حکمت الهی تدبر در نظام هستی و شگفتیها و زیباییهای آن میباشد. اگر انسان در خلقت آسمان و زمین و موجودات عالم نیک بنگرد، مییابد که این همه نظم و هماهنگی و استواری و خللناپذیری دلالت بر علم و حکمت و عدل الهی دارد، به عنوان مثال: جوی که از گازهای نگهبان بر سطح زمین تشکیل شده است، آن اندازه ضخامت (در حدود 800 کیلومتر) و غلظت دارد که بتواند همچون زرهی زمین را از نشر مجموعه مرگبار بیست میلیون سنگهای آسمانی در روز که با سرعتی در حدود 150 کیلومتر در ثانیه به آن برخورد میکند، در امان نگاه دارد.
و لذا قرآن کریم میفرماید: «الذی خلق سبع سموات طباقاً ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت»؛[8] آفریدگاری که آسمانهای هفتگانه را بر بالای یکدیگر آفرید، هیچگونه ناهماهنگی در آن نمیبینی پس بار دیگر نگاه کن آیا خللی میبینی، پس به طور مکرر بنگر ولی بدان که هیچ بینظمی و ناهماهنگی را نخواهی یافت.
و یا آنجا که حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ در نهج البلاغه میفرماید:
«و ارنا ملکوته قدرته و ما نطقت به آثار حکمته»؛[9]
در آنچه خداوند آفریده نشانههای حکمت پدیدار است که هر یک از پدیدهها حجت و برهانی بر وجود او میباشند، گرچه برخی مخلوقات به ظاهر ساکتاند ولی بر تدبیر خداوند گویا و نشانههای روشنی بر قدرت و حکمت اویند.
لورد کلوین از بزرگترین علمای فیزیک جهان میگوید:
اگر نیک بیندیشید علم شما را ناچار خواهد کرد که بر خدا ایمان داشته باشید.
بنابراین از آنچه گفته شد نتیجه میگیریم که: تمام عالم تحت تدبیر و حکمت خداوند میباشد و هیچ گونه خلل و نقص و کاستی در عالم هستی که از خداوند صادر شده باشد نمیتوان یافت. و خداوند اراده نموده است که نظام احسن و نیکوئی بیافریند تا مخلوقات بیشتری از کمالات بهتری بهرهمند گردند.
پایان بحث حکمت
#حکمت
۱.۶k
۱۹ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.