بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
(تمامی این بحثها در اصول کافی، جلد یک، کتاب التوحید درج شده است).
جالب آن که بدانید هیچ کدام از این سه نفر که با ایشان بحث کردند و هیچ پاسخی نداشتند و حتی گاه اقرار کردند که شما درست میگویید، ایمان نیاورده و تسلیم حق مسلمان نشدند.
دعوت یا بحث : پس، دعوت - با - ذکر = یاد آوری - با موعظه و با بحث و سپس جدل متفاوت است و برای هر کدام اصول ثابت و متغیری وجود دارد.
به آیات قرآن مجید و کار انبیا و اولیا نگاه کنید؛ یک جا موضوع دعوت است، چه دعوت نمرودیان و فرعونیان باشد و چه دعوت مردم یک جا موضوع ذکر و تذکر است، چه مخاطب کافر باشد و چه حتی مؤمن باشد؛ باز هم نیاز به تذکر دارد یک جا موضوع بحث است که گاه به محاجه و حتی مجادله نیز کشانده میشود.
ببینیم در آیه ذیل، چگونه بر هر سه مورد دعوت، موعظه و مجادله اشاره شده است و برای تمامی موارد، روش احسن توصیه شده است: ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ - با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوهاى كه نيكوتر است مجادله نماى. در حقيقت، پروردگار تو به حال كسى كه از راه او منحرف شده داناتر، و او به حال راه يافتگان نيز داناتر است.(سوره نحل آیه 125)
موضوع شناسی، مخاطب شناسی : از این رو بحث کردن، مانند کُشتی گرفتن و یا آواز خواندن نیست که بشود چند تا فن را یاد داد و به آن بسنده نمود. بلکه هم موضوع شناسی لازم است و هم مخاطب شناسی و هم زمانشناسی، هم روش شناسی و ... .
آیا مخاطب شما نمیداند؟
آیا دوست دارد که بداند؟
آیا میداند و لجاجت دارد؟
اصلاً چرا بحث میکند؟
هدفش چیست؟ میخواهد نظرش را بازگو نماید و با مباحثه آن را اصلاح و تکمیل نموده و یا تغییر دهد، یا فقط میخواهد به ویژه در فضای مجازی جوّسازی و شانتاژ کند؟ پس تمامی این اصول مهم است.
صفحات اجتماعی :اما صفحات اجتماعی، فعلاً بیش از آن که وسیلهای برای ارتباطات و تبادل علوم یا نظرات یا مشاورههای سازنده یا خبر رسانی مفید باشد، میدان و ابزار جنگ نرم است.
از این رو، در بسیاری از موارد، نویسنده اصلاً کاری ندارد که سخنش درست است یا غلط و گاه خودش میداند که غلط است. اصلاً کاری ندارد که پاسخ شما چیست؟ بلکه یک فضا سازی کرده است و گاه منتظر است تا دیگران منفعل شده و پاسخ دهند تا بازار بحثاش داغ شود.(پایان)( ص 1)
پاسخ قسمت سوم :
(تمامی این بحثها در اصول کافی، جلد یک، کتاب التوحید درج شده است).
جالب آن که بدانید هیچ کدام از این سه نفر که با ایشان بحث کردند و هیچ پاسخی نداشتند و حتی گاه اقرار کردند که شما درست میگویید، ایمان نیاورده و تسلیم حق مسلمان نشدند.
دعوت یا بحث : پس، دعوت - با - ذکر = یاد آوری - با موعظه و با بحث و سپس جدل متفاوت است و برای هر کدام اصول ثابت و متغیری وجود دارد.
به آیات قرآن مجید و کار انبیا و اولیا نگاه کنید؛ یک جا موضوع دعوت است، چه دعوت نمرودیان و فرعونیان باشد و چه دعوت مردم یک جا موضوع ذکر و تذکر است، چه مخاطب کافر باشد و چه حتی مؤمن باشد؛ باز هم نیاز به تذکر دارد یک جا موضوع بحث است که گاه به محاجه و حتی مجادله نیز کشانده میشود.
ببینیم در آیه ذیل، چگونه بر هر سه مورد دعوت، موعظه و مجادله اشاره شده است و برای تمامی موارد، روش احسن توصیه شده است: ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ - با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوهاى كه نيكوتر است مجادله نماى. در حقيقت، پروردگار تو به حال كسى كه از راه او منحرف شده داناتر، و او به حال راه يافتگان نيز داناتر است.(سوره نحل آیه 125)
موضوع شناسی، مخاطب شناسی : از این رو بحث کردن، مانند کُشتی گرفتن و یا آواز خواندن نیست که بشود چند تا فن را یاد داد و به آن بسنده نمود. بلکه هم موضوع شناسی لازم است و هم مخاطب شناسی و هم زمانشناسی، هم روش شناسی و ... .
آیا مخاطب شما نمیداند؟
آیا دوست دارد که بداند؟
آیا میداند و لجاجت دارد؟
اصلاً چرا بحث میکند؟
هدفش چیست؟ میخواهد نظرش را بازگو نماید و با مباحثه آن را اصلاح و تکمیل نموده و یا تغییر دهد، یا فقط میخواهد به ویژه در فضای مجازی جوّسازی و شانتاژ کند؟ پس تمامی این اصول مهم است.
صفحات اجتماعی :اما صفحات اجتماعی، فعلاً بیش از آن که وسیلهای برای ارتباطات و تبادل علوم یا نظرات یا مشاورههای سازنده یا خبر رسانی مفید باشد، میدان و ابزار جنگ نرم است.
از این رو، در بسیاری از موارد، نویسنده اصلاً کاری ندارد که سخنش درست است یا غلط و گاه خودش میداند که غلط است. اصلاً کاری ندارد که پاسخ شما چیست؟ بلکه یک فضا سازی کرده است و گاه منتظر است تا دیگران منفعل شده و پاسخ دهند تا بازار بحثاش داغ شود.(پایان)( ص 1)
۶۴۱
۰۴ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.