در آیۀ قبل خواندیم که او مالک همه چیز است «لَهُ ما فِی ال
در آیۀ قبل خواندیم که او مالک همهچیز است «لَهُ ما فِی السَّماواتِ» و در این آیه میخوانیم: نسبت او به مؤمنان، نسبت خاص و ولایی است. «وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا»گوشهای از سیمای کسانی که ولایت خدا را پذیرفتهاند.
آن که ولایت خدا را پذیرفت، کارهایش رنگ خدایی پیدا میکند. «صِبْغَةَ اللَّهِ» «بقره، ۱۳۸»
برای خود رهبری الهی برمیگزیند. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً» «بقره، ۲۴۷»
راهش روشن، آیندهاش معلوم و به کارهایش دلگرم است. «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمانِهِمْ» «یونس، ۹»، «إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» «بقره، ۱۵۶»، «لا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» «یوسف، ۵۶»
در جنگها و سختیها به یاری خدا چشم دوخته و از قدرتهای غیر خدایی نمیهراسد. «فَزادَهُمْ إِیماناً» «بقره، ۱۷۳»
از مرگ نمیترسد و کشته شدن در تحت ولایت الهی را سعادت میداند. امام حسین علیهالسّلام فرمود: «انی لا اری الموت الا سعادة» «بحار، ج ۴۴، ص ۱۹۲»
تنهایی در زندگی برای او تلخ و ناگوار نیست، چون میداند او زیر نظر خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ مَعَنا» «توبه، ۴۰»
از انفاق و خرج کردن مال نگران نیست، چون مال خود را به ولی خود میسپارد. «یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» «بقره، ۲۴»
تبلیغات منفی در او بیاثر است، چون دل به وعدههای حتمی الهی داده است: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» «اعراف، ۱۲۸»
غیر از خدا همه چیز در نظر او کوچک است. امام علی علیهالسّلام فرمود: «عظم الخالق فی أنفسهم فصغر ما دونه فی أعینهم» «نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۳»
از قوانین و دستورات متعدّد متحیّر نمیشود، چون او تنها قانون خدا را پذیرفته و فقط به آن میاندیشد. و اگر صدها راه درآمد برایش باز شود تنها با معیار الهی آن راهی را انتخاب میکند که خداوند معیّن کرده است.
مؤمنان، یک سرپرست دارند که خداست و کافران سرپرستان متعدّد دارند که طاغوتها باشند و پذیرش یک سرپرست آسانتر است.
آیۀ قبل فرمود: «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» این آیه نمونهای از رشد و غَی را بیان میکند که ولایت خداوند، رشد و ولایت طاغوت انحراف است.
راه حق یکی است؛ ولی راههای انحرافی متعدّد. قرآن دربارۀ راه حق کلمۀ نور را به کار میبرد، ولی از راههای انحرافی و کج، به ظلمات و تاریکیها تعبیر میکند. «النُّورِ»، «الظُّلُماتِ».....
#تفسیر_نور_محسن_قرائتی
#قران_كريم
#تنها_خداست_که_می ماند
#تنها_خداست_که_می داند
#جهان _جز_خدا_هیچ_چیز_نیست
#بنام_خدا
#الله
#Only_God_remains
#Only_God_knows
آن که ولایت خدا را پذیرفت، کارهایش رنگ خدایی پیدا میکند. «صِبْغَةَ اللَّهِ» «بقره، ۱۳۸»
برای خود رهبری الهی برمیگزیند. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً» «بقره، ۲۴۷»
راهش روشن، آیندهاش معلوم و به کارهایش دلگرم است. «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمانِهِمْ» «یونس، ۹»، «إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» «بقره، ۱۵۶»، «لا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» «یوسف، ۵۶»
در جنگها و سختیها به یاری خدا چشم دوخته و از قدرتهای غیر خدایی نمیهراسد. «فَزادَهُمْ إِیماناً» «بقره، ۱۷۳»
از مرگ نمیترسد و کشته شدن در تحت ولایت الهی را سعادت میداند. امام حسین علیهالسّلام فرمود: «انی لا اری الموت الا سعادة» «بحار، ج ۴۴، ص ۱۹۲»
تنهایی در زندگی برای او تلخ و ناگوار نیست، چون میداند او زیر نظر خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ مَعَنا» «توبه، ۴۰»
از انفاق و خرج کردن مال نگران نیست، چون مال خود را به ولی خود میسپارد. «یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» «بقره، ۲۴»
تبلیغات منفی در او بیاثر است، چون دل به وعدههای حتمی الهی داده است: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» «اعراف، ۱۲۸»
غیر از خدا همه چیز در نظر او کوچک است. امام علی علیهالسّلام فرمود: «عظم الخالق فی أنفسهم فصغر ما دونه فی أعینهم» «نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۳»
از قوانین و دستورات متعدّد متحیّر نمیشود، چون او تنها قانون خدا را پذیرفته و فقط به آن میاندیشد. و اگر صدها راه درآمد برایش باز شود تنها با معیار الهی آن راهی را انتخاب میکند که خداوند معیّن کرده است.
مؤمنان، یک سرپرست دارند که خداست و کافران سرپرستان متعدّد دارند که طاغوتها باشند و پذیرش یک سرپرست آسانتر است.
آیۀ قبل فرمود: «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» این آیه نمونهای از رشد و غَی را بیان میکند که ولایت خداوند، رشد و ولایت طاغوت انحراف است.
راه حق یکی است؛ ولی راههای انحرافی متعدّد. قرآن دربارۀ راه حق کلمۀ نور را به کار میبرد، ولی از راههای انحرافی و کج، به ظلمات و تاریکیها تعبیر میکند. «النُّورِ»، «الظُّلُماتِ».....
#تفسیر_نور_محسن_قرائتی
#قران_كريم
#تنها_خداست_که_می ماند
#تنها_خداست_که_می داند
#جهان _جز_خدا_هیچ_چیز_نیست
#بنام_خدا
#الله
#Only_God_remains
#Only_God_knows
۲۴۱
۰۷ مرداد ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.