تفسیر قرآن
نکته های آیه 56 سوره قصص
مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سوره يوسف مى خوانيم: «و ما اكثر الناس و لو حَرَصتَ بمؤمنين»(77)، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمى آورند، يا در سوره بقره آمده است: «ليس عليك هداهم ولكن اللّه يهدى من يشاء»(78) هدايت پذيرى مردم بر عهده تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى فرمايد.
در جلد پنجم تفسير درّالمنثور (از تفاسير اهل سنّت) رواياتى به اين مضمون نقل شده است كه در آستانه فوت ابوطالب، پدر حضرت على عليهما السلام، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به نزد او حاضر شد و اسلام را بر او عرضه فرمود؛ امّا او نپذيرفت و اين آيه نازل شد!!
ما با قطع نظر از اين كه شأن نزول آيه چيست و آيا اصلاً ارتباطى با پدر بزرگوار اميرالمؤمنين على عليه السلام دارد يا خير، (كه با اندك تأمّلى، عدم اين ارتباط ثابت مى شود، زيرا آيه در ادامه بحث پيرامون گروهى از مؤمنان اهل كتاب در مقابل مشركان مكّه است) كمى به بحث پيرامون اين روايات و ايمان حضرت ابوطالب مى پردازيم.
علاّمه امينى، صاحب كتاب گرانقدر «الغدير» در جلد هشتم اين كتاب از صفحه 19 به بعد با نقد و ردّ تمامى اين روايات مجعول و با استناد به منابع تاريخى، معتقد است كه راويان اين گونه روايات، در زمان فوت حضرت ابوطالب يا اطفالى شيرخوار بودند و يا همچون ابوهريره، هنوز اسلام نياورده بودند.
همچنين ايشان از صفحه 330 تا 410 همان جلد، به دلايل مؤمن بودن حضرت ابوطالب مى پردازد و صدها شعر از خود آن حضرت، ده ها خاطره و چهل حديث از اهل بيت پيامبر ذكر مى كند كه حاكى از ايمان او به خداوند و رسول اللّه صلى الله عليه وآله است. بعضى از اين دلائل عبارتند از:
1. سخنان پيامبر و ائمّه معصومين عليهم السلام پيرامون ايمان او.
2. حزن و اندوه پيامبرصلى الله عليه وآله در فوت او.
3. دعاى پيامبرصلى الله عليه وآله بالاى منبر، به ابوطالب وتشييع جنازه او.
4. حديث پيامبرصلى الله عليه وآله كه من شفيع والدين و عمويم ابوطالب در قيامت هستم.
5. وصيّت نامه او مبنى بر حمايت بنى هاشم از پيامبر اسلام.
6. سفارش او به همسر و فرزندش جعفر، براى حمايت از پيامبرصلى الله عليه وآله و توجّه به اسلام ونماز.
7. حمايت هاى بيدريغ او از پيامبر كه در شب هاى خطرناك، جاى خواب آن حضرت را با جاى خواب فرزندش على عليه السلام عوض مى كرد وفرزندش را در معرض خطر قرار مى داد.
8. زندگى فاطمه بنت اسد با ابوطالب كه در اسلام او شكّى نيست،
مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سوره يوسف مى خوانيم: «و ما اكثر الناس و لو حَرَصتَ بمؤمنين»(77)، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمى آورند، يا در سوره بقره آمده است: «ليس عليك هداهم ولكن اللّه يهدى من يشاء»(78) هدايت پذيرى مردم بر عهده تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى فرمايد.
در جلد پنجم تفسير درّالمنثور (از تفاسير اهل سنّت) رواياتى به اين مضمون نقل شده است كه در آستانه فوت ابوطالب، پدر حضرت على عليهما السلام، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به نزد او حاضر شد و اسلام را بر او عرضه فرمود؛ امّا او نپذيرفت و اين آيه نازل شد!!
ما با قطع نظر از اين كه شأن نزول آيه چيست و آيا اصلاً ارتباطى با پدر بزرگوار اميرالمؤمنين على عليه السلام دارد يا خير، (كه با اندك تأمّلى، عدم اين ارتباط ثابت مى شود، زيرا آيه در ادامه بحث پيرامون گروهى از مؤمنان اهل كتاب در مقابل مشركان مكّه است) كمى به بحث پيرامون اين روايات و ايمان حضرت ابوطالب مى پردازيم.
علاّمه امينى، صاحب كتاب گرانقدر «الغدير» در جلد هشتم اين كتاب از صفحه 19 به بعد با نقد و ردّ تمامى اين روايات مجعول و با استناد به منابع تاريخى، معتقد است كه راويان اين گونه روايات، در زمان فوت حضرت ابوطالب يا اطفالى شيرخوار بودند و يا همچون ابوهريره، هنوز اسلام نياورده بودند.
همچنين ايشان از صفحه 330 تا 410 همان جلد، به دلايل مؤمن بودن حضرت ابوطالب مى پردازد و صدها شعر از خود آن حضرت، ده ها خاطره و چهل حديث از اهل بيت پيامبر ذكر مى كند كه حاكى از ايمان او به خداوند و رسول اللّه صلى الله عليه وآله است. بعضى از اين دلائل عبارتند از:
1. سخنان پيامبر و ائمّه معصومين عليهم السلام پيرامون ايمان او.
2. حزن و اندوه پيامبرصلى الله عليه وآله در فوت او.
3. دعاى پيامبرصلى الله عليه وآله بالاى منبر، به ابوطالب وتشييع جنازه او.
4. حديث پيامبرصلى الله عليه وآله كه من شفيع والدين و عمويم ابوطالب در قيامت هستم.
5. وصيّت نامه او مبنى بر حمايت بنى هاشم از پيامبر اسلام.
6. سفارش او به همسر و فرزندش جعفر، براى حمايت از پيامبرصلى الله عليه وآله و توجّه به اسلام ونماز.
7. حمايت هاى بيدريغ او از پيامبر كه در شب هاى خطرناك، جاى خواب آن حضرت را با جاى خواب فرزندش على عليه السلام عوض مى كرد وفرزندش را در معرض خطر قرار مى داد.
8. زندگى فاطمه بنت اسد با ابوطالب كه در اسلام او شكّى نيست،
۳.۴k
۰۴ اسفند ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.