🏹 🏹 🏹
🏹 🏹 🏹
ج) غـزوه احـزاب (خـنـدق )
در #جنگ_احزاب، مشرکان با تمام قوا آمدند تا کار مسلمانان را یک سره کنند. بنابر پیشنهاد #سلمان فارسی، اطراف مدینه را #خندق زدند تا از این طریق جلو دشمن گرفته شود.
تعداد مشرکان ده هزار و تعداد مسلمانان سه هزار نفر بود. دشمن به خیال این که در بیرون مدینه با مسلمانان روبه رو می شود، تا مدینه پیش آمد تا این که با خندق مسلمانان روبه رو شد. آنان یک ماه مدینه را محاصره نمودند و سرانجام شکست خوردند.
#امام_علی(علیه_السلام) در شکست مشرکان نقش مهمی داشتند.
در طول محاصره، چند تن از قهرمانان قریش از خندق عبور کردند و مسلمانان را به باد تمسخر گرفتند. یکی از آنها به نام عمروبن عبدود، با صدا های نکره، خود قلب مسلمانان را به لرزه درآورد و هر لحظه مبارز می طلبید.
هیچ کس توان مبارزه با او را نداشت و او به مسلمانان اهانت می کرد. هربار حضرت عـلی (علیه السلام) برای نبرد حاضر می شدند، پیامبـر (صلی الله علیه و آله) اجازه نمی دادند تا این که سرانجام پیامبـر (صلی الله علیه و آله) راضی شدند.
با کشته شدن عمرو به دست حضرت عــلی(ع) روحیه مسلمانان تقویت و روحیه دشمن تضعیف شد.
عمروبن عبدود دلاورترین مرد رزمنده عرب به شمار می رفت. او را با هزار مرد جنگی برابر می دانستند و چون در سرزمین لیل به تنهایی بر گروهی از دشمن پیروز شده بود، به فارس یلیل شهرت داشت.
وی پس از پریدن از خندق، فریاد هل من مبارز سرداد.
کسی از مسلمانان آماده مقابله با او نشد به جز حضـرت عـلی(علیه السلام) که پیامبـر (صلی الله علیه و آله) مانع او می شدند.
عمرو جسورتر گشت و عقاید مسلمانان را به باد استهزا گرفت و گفت: «شما که می گویید کشتگانتان در بهشت و کشتگان ما دردوزخ هستند! آیا کسی از شما نیست که او را به بهشت بفرستم و یا او مرا به دوزخ روانه کند؟»
نعره های پی درپی عمرو، چنان ترس در دل مسلمانان افکند که هرگونه حرکت و عکس العملی را از آنان سلب کرد. هر بار که فریاد عمرو بلند می شد، فقط عــلی (علیه السلام) بر می خاست و از پیامبـر (صلی الله علیه و آله) اجازه می خواست تا به میدان برود ولی پیامبر(صلی الله علیه و آله) موافقت نمی کرد. این کار سه بار تکرار شد.
آخر، پیامبـر (صلی الله علیه و آله) به عــلی (علیه السلام) فرمود:
«این عمروبن عبدود است!»
عـلی (علیه السلام) عرض کرد:
«من هم عـلی هستم.»
سرانجام #پیامبـراکرم (صلی الله علیه و آله) موافقت کرد و شمشیرخود را به او داد و عمامه بر سرش بست و برای او دعا کرد.
🔑 نقـش حضـرت عـلی (علیه السلام) از چند جهت در این نبرد اهمیت دارد:
1. دل بستگی مشرکان به عمرو و مسلمانان به حضـرت عـلی.(علیه السلام) بنابراین، پیکار بین این دو قهرمان بسیار مهـم بود.
2. پیامبـر (صلی الله علیه و آله) در این نبرد فرمودند::
«برز الا سلام کله الی الشرک کله»
تمام اسـلام در مقابل تمام شرک قرار گرفته است.
این سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشان می دهد که پیروزی یکی از آن دو،
پیروزی کفر بر ایمان یا بالعکس است.
3. در حدیث دیگری نقل شده که پیامبر فرمودند:
«لمبارزه علی بن ابی طالب لعمرو بن عبدود یوم الخندق افضل من اعمال امتی الی یوم القیامه»؛
🏅 << پیکار عـلی (علیه السلام) در روز خندق با عمرو، از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است؛ >>
زیرا کشتن عمرو، سر بلندی اسلام و مسلمانان را به هم راه داشت و به شکست و خواری مشرکان انجامید.
این حدیث در بسیاری از کتب اهل سنت وجود دارد، اما در برخی روایت آمده «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
البته فلسفه این فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله)روشن است درآن روز اسلام و قرآن بر لب پرتگاه قرار داشت و بحرانی ترین لحظات خود را می پیمود.
🏅 کسی که با #فداکاری بی نظیر خود #اسلام را از خطر نجات داد و تداوم آن را تا روز قیامت تضمین نمود و اسلام از برکت او ریشه گرفت ، #حضرت_امیرالمومنین_امام_علی(علیه_السلام) بود وبس.
جابربن عبدالله انصاری گوید:
«به خدا سوگند تشبیه نکردم داستان کشتن عـلی (علیه السلام) عمرو را و به دنبال آن خواری مشرکان را جز به آن چه خدای تعالی از داستان طالوت و جالوت ذکر کرده در آن جا که فرموده:
فَََهَزَهُم باِذنِ اللهِ وَقَتَلَ داوُدُ جالوتَ.
پس به یاری خدا کافران را شکست دادند و داود (علیه السّلام) امیر آنها جالوت را کشت.
عمروبن از از عمروبن عبید از حسن روایت کرده که
عـلی (علیه السلام) هنگامی که عمرو را کشت، سر او را جدا کرد و جلوی رسـول الله بر زمین انداخت. در این وقت ابوبکر و عمر برخاستند و سر عـلی(علیه السلام) را بوسه زدند.
در این هنگام، چهره رسـول الله (صلی الله علیه و آله) شکفت و
ج) غـزوه احـزاب (خـنـدق )
در #جنگ_احزاب، مشرکان با تمام قوا آمدند تا کار مسلمانان را یک سره کنند. بنابر پیشنهاد #سلمان فارسی، اطراف مدینه را #خندق زدند تا از این طریق جلو دشمن گرفته شود.
تعداد مشرکان ده هزار و تعداد مسلمانان سه هزار نفر بود. دشمن به خیال این که در بیرون مدینه با مسلمانان روبه رو می شود، تا مدینه پیش آمد تا این که با خندق مسلمانان روبه رو شد. آنان یک ماه مدینه را محاصره نمودند و سرانجام شکست خوردند.
#امام_علی(علیه_السلام) در شکست مشرکان نقش مهمی داشتند.
در طول محاصره، چند تن از قهرمانان قریش از خندق عبور کردند و مسلمانان را به باد تمسخر گرفتند. یکی از آنها به نام عمروبن عبدود، با صدا های نکره، خود قلب مسلمانان را به لرزه درآورد و هر لحظه مبارز می طلبید.
هیچ کس توان مبارزه با او را نداشت و او به مسلمانان اهانت می کرد. هربار حضرت عـلی (علیه السلام) برای نبرد حاضر می شدند، پیامبـر (صلی الله علیه و آله) اجازه نمی دادند تا این که سرانجام پیامبـر (صلی الله علیه و آله) راضی شدند.
با کشته شدن عمرو به دست حضرت عــلی(ع) روحیه مسلمانان تقویت و روحیه دشمن تضعیف شد.
عمروبن عبدود دلاورترین مرد رزمنده عرب به شمار می رفت. او را با هزار مرد جنگی برابر می دانستند و چون در سرزمین لیل به تنهایی بر گروهی از دشمن پیروز شده بود، به فارس یلیل شهرت داشت.
وی پس از پریدن از خندق، فریاد هل من مبارز سرداد.
کسی از مسلمانان آماده مقابله با او نشد به جز حضـرت عـلی(علیه السلام) که پیامبـر (صلی الله علیه و آله) مانع او می شدند.
عمرو جسورتر گشت و عقاید مسلمانان را به باد استهزا گرفت و گفت: «شما که می گویید کشتگانتان در بهشت و کشتگان ما دردوزخ هستند! آیا کسی از شما نیست که او را به بهشت بفرستم و یا او مرا به دوزخ روانه کند؟»
نعره های پی درپی عمرو، چنان ترس در دل مسلمانان افکند که هرگونه حرکت و عکس العملی را از آنان سلب کرد. هر بار که فریاد عمرو بلند می شد، فقط عــلی (علیه السلام) بر می خاست و از پیامبـر (صلی الله علیه و آله) اجازه می خواست تا به میدان برود ولی پیامبر(صلی الله علیه و آله) موافقت نمی کرد. این کار سه بار تکرار شد.
آخر، پیامبـر (صلی الله علیه و آله) به عــلی (علیه السلام) فرمود:
«این عمروبن عبدود است!»
عـلی (علیه السلام) عرض کرد:
«من هم عـلی هستم.»
سرانجام #پیامبـراکرم (صلی الله علیه و آله) موافقت کرد و شمشیرخود را به او داد و عمامه بر سرش بست و برای او دعا کرد.
🔑 نقـش حضـرت عـلی (علیه السلام) از چند جهت در این نبرد اهمیت دارد:
1. دل بستگی مشرکان به عمرو و مسلمانان به حضـرت عـلی.(علیه السلام) بنابراین، پیکار بین این دو قهرمان بسیار مهـم بود.
2. پیامبـر (صلی الله علیه و آله) در این نبرد فرمودند::
«برز الا سلام کله الی الشرک کله»
تمام اسـلام در مقابل تمام شرک قرار گرفته است.
این سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشان می دهد که پیروزی یکی از آن دو،
پیروزی کفر بر ایمان یا بالعکس است.
3. در حدیث دیگری نقل شده که پیامبر فرمودند:
«لمبارزه علی بن ابی طالب لعمرو بن عبدود یوم الخندق افضل من اعمال امتی الی یوم القیامه»؛
🏅 << پیکار عـلی (علیه السلام) در روز خندق با عمرو، از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است؛ >>
زیرا کشتن عمرو، سر بلندی اسلام و مسلمانان را به هم راه داشت و به شکست و خواری مشرکان انجامید.
این حدیث در بسیاری از کتب اهل سنت وجود دارد، اما در برخی روایت آمده «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
البته فلسفه این فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله)روشن است درآن روز اسلام و قرآن بر لب پرتگاه قرار داشت و بحرانی ترین لحظات خود را می پیمود.
🏅 کسی که با #فداکاری بی نظیر خود #اسلام را از خطر نجات داد و تداوم آن را تا روز قیامت تضمین نمود و اسلام از برکت او ریشه گرفت ، #حضرت_امیرالمومنین_امام_علی(علیه_السلام) بود وبس.
جابربن عبدالله انصاری گوید:
«به خدا سوگند تشبیه نکردم داستان کشتن عـلی (علیه السلام) عمرو را و به دنبال آن خواری مشرکان را جز به آن چه خدای تعالی از داستان طالوت و جالوت ذکر کرده در آن جا که فرموده:
فَََهَزَهُم باِذنِ اللهِ وَقَتَلَ داوُدُ جالوتَ.
پس به یاری خدا کافران را شکست دادند و داود (علیه السّلام) امیر آنها جالوت را کشت.
عمروبن از از عمروبن عبید از حسن روایت کرده که
عـلی (علیه السلام) هنگامی که عمرو را کشت، سر او را جدا کرد و جلوی رسـول الله بر زمین انداخت. در این وقت ابوبکر و عمر برخاستند و سر عـلی(علیه السلام) را بوسه زدند.
در این هنگام، چهره رسـول الله (صلی الله علیه و آله) شکفت و
۲۶.۸k
۲۲ شهریور ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.