تفسیر قرآن
- زود قضاوت نكرده و نيروهاى تحت امر خود را متهم نكنيم؛ شايد مشكلى در ميان باشد كه ندانيم. «مالى لا أرى الهدهد»
- تيزبينى و دقّت و تسلّط، شرط لازم براى رهبرى است. «مالى لا أرى الهدهد»
- حاكم وقاضى بايد شرايط خاصّى داشته باشد از جمله:
الف: محبّت و دقّت. «تفقّد الطير»
ب: تواضع. «مالى لا أرى الهدهد»
ج: صلابت در برابر متخلّف. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
د: فرصت دادن به متهم. «ليأتينّى»
- نظارت دقيق بر حضور و غياب نيروها، در كارهاى تشكيلاتى يك ضرورت است، همان گونه كه تخلّف بى دليل از مقررات و ترك كردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «ام كان من الغائبين»
- تنبيه حيوان متخلف، مانعى ندارد. «لاُعذّبنّه»
- حيوان، تنبيه را درك مى كند. «لاُعذّبنّه»
- وقتى كه غيبت از سوى يك پرنده اين همه تهديد لازم داشته باشد، پس ما با آن همه غيبت ها و عدم حضورها چه تكليفى داريم؟ «لاُعذّبنّه»
- انبيا، هم قانون مى آورند و هم اجرا مى كنند. «لاُعذّبنّه»
- براى مجازات متخلفان، بايد كيفرهاى متعدّدى قرار داد تا در اجراى قانون، به بن بست نرسيم. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
- قاطعيّت و عذرپذيرى، همراه يكديگر لازم است. «لاُعذّبنّه - ليأتينّى»
- در مديريّت و تشكيلات، سهل انگارى ممنوع. «لاُعذّبنّه - لاَذبحنّه - ليأتينّى» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانه قاطعيّت است)
- براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد كه براى يك تخلّف كوچك، جريمه سنگينى قرار دهيم. «عذاباً شديدا»
- راه دفاع را به روى متهم نبنديد. «او ليأتينّى بسلطان مبين»
- حيوانات، شعورى دارند كه مى توانند براى كارهاى خود استدلال و توجيه داشته باشند. «ليأتينّى بسلطان»
- با وجود منطق و استدلال، حتّى سليمان در برابر هدهد تسليم مى شود. «ليأتينّى بسلطان»
- در يك تشكيلات، براى هر كار و مأموريّتى، حكم و مجوزى لازم است. «بسلطان مبين»
- آن را كه حساب پاك است، از محاسبه چه باك است. «فمكث غيربعيدفقال»
- حيوان مى تواند به چيزى برسد كه انسان نرسيده باشد. «احطت بمالم تحط»
- سيروسياحت، كليد كسب اطلاعات جديد است. «احطّ»
- آزادى بيان، يكى از ويژگى هاى حكومت صالحان است. «احطت بمالم تحط به»
- علم و دانايى، به سن و جنس و شكل ربطى ندارد. «احطت بمالم تحط»
- انبيا نيز تحت تربيت الهى هستند. سليمانى كه مى گفت: «اوتينا من كل شى ء» به من همه چيز داده شده، پرنده اى به او مى گويد: من چيزى مى دانم كه تو هم نمى دانى. «احطتُ بمالم تحط به»
(بمنظور اختصار در ارائه مطلب بخش دیگری از پیامهای این آیات را در روز آینده مطالعه کنید)
- تيزبينى و دقّت و تسلّط، شرط لازم براى رهبرى است. «مالى لا أرى الهدهد»
- حاكم وقاضى بايد شرايط خاصّى داشته باشد از جمله:
الف: محبّت و دقّت. «تفقّد الطير»
ب: تواضع. «مالى لا أرى الهدهد»
ج: صلابت در برابر متخلّف. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
د: فرصت دادن به متهم. «ليأتينّى»
- نظارت دقيق بر حضور و غياب نيروها، در كارهاى تشكيلاتى يك ضرورت است، همان گونه كه تخلّف بى دليل از مقررات و ترك كردن پست خود، گناه نابخشودنى است. «ام كان من الغائبين»
- تنبيه حيوان متخلف، مانعى ندارد. «لاُعذّبنّه»
- حيوان، تنبيه را درك مى كند. «لاُعذّبنّه»
- وقتى كه غيبت از سوى يك پرنده اين همه تهديد لازم داشته باشد، پس ما با آن همه غيبت ها و عدم حضورها چه تكليفى داريم؟ «لاُعذّبنّه»
- انبيا، هم قانون مى آورند و هم اجرا مى كنند. «لاُعذّبنّه»
- براى مجازات متخلفان، بايد كيفرهاى متعدّدى قرار داد تا در اجراى قانون، به بن بست نرسيم. «لاُعذّبنّه او لاذبحنّه»
- قاطعيّت و عذرپذيرى، همراه يكديگر لازم است. «لاُعذّبنّه - ليأتينّى»
- در مديريّت و تشكيلات، سهل انگارى ممنوع. «لاُعذّبنّه - لاَذبحنّه - ليأتينّى» (وجود حرف «لام» در سه جمله، نشانه قاطعيّت است)
- براى حفظ نظام و گرفتن زهر چشم از متخلّفان، مانعى ندارد كه براى يك تخلّف كوچك، جريمه سنگينى قرار دهيم. «عذاباً شديدا»
- راه دفاع را به روى متهم نبنديد. «او ليأتينّى بسلطان مبين»
- حيوانات، شعورى دارند كه مى توانند براى كارهاى خود استدلال و توجيه داشته باشند. «ليأتينّى بسلطان»
- با وجود منطق و استدلال، حتّى سليمان در برابر هدهد تسليم مى شود. «ليأتينّى بسلطان»
- در يك تشكيلات، براى هر كار و مأموريّتى، حكم و مجوزى لازم است. «بسلطان مبين»
- آن را كه حساب پاك است، از محاسبه چه باك است. «فمكث غيربعيدفقال»
- حيوان مى تواند به چيزى برسد كه انسان نرسيده باشد. «احطت بمالم تحط»
- سيروسياحت، كليد كسب اطلاعات جديد است. «احطّ»
- آزادى بيان، يكى از ويژگى هاى حكومت صالحان است. «احطت بمالم تحط به»
- علم و دانايى، به سن و جنس و شكل ربطى ندارد. «احطت بمالم تحط»
- انبيا نيز تحت تربيت الهى هستند. سليمانى كه مى گفت: «اوتينا من كل شى ء» به من همه چيز داده شده، پرنده اى به او مى گويد: من چيزى مى دانم كه تو هم نمى دانى. «احطتُ بمالم تحط به»
(بمنظور اختصار در ارائه مطلب بخش دیگری از پیامهای این آیات را در روز آینده مطالعه کنید)
۱.۵k
۱۲ آذر ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.