بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
#لیلی_نامه
سوره اسراء
آیه 37
وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً37
ترجمه:
(در زمین با نخوت و غرور راه مرو، تو نه می توانی زمین را بشکافی و نه ازجهت بلندی می توانی به کوهها برسی )
تفسیر:
(فرح ) یعنی خوشحالی به باطل وخوشحالی بی دلیل و خارج از حد اعتدال چون خوشحالی به حق و عادلانه آنست که انسان از بابت نعم الهی شادمان و شکرگزار باشد، اما اگر این خوشحالی از حد خود بگذرد، آثار سبک عقلی در افعال و اقوال فرد ظاهرمی گردد و چنین فردی خوشحالیش باطل است ، در این آیه شریفه انسان را نهی می کند از اینکه به جهت تکبر، خود را بیشتر از آنچه هست بداند و بر دیگران فخر بفروشد و این امر ناشی از جهل نسبت به خالق قاهر است .و اگر از میان همه اعمال و گفتار به راه رفتن فرد عنایت نمود به جهت آنست که اثرآن انحراف ، در راه رفتن بیشتر نمودار می شود و آنگاه برای شکستن این تکبر و پندارباطل می فرماید با چنین شیوه متکبرانه ای راه نرو و خود را بزرگتر از آنچه هستی مپندارو از روی ناسپاسی و کبر و خیالات باطل اینچنین بر سایرین فخر مفروش و بدان که درعالم هستی ذره ای بیشتر نیستی ، و با چنین راه رفتنی نه می توانی زمین را بشکافی و نه می توانی از جهت بلندی به قله کوهها برسی ، و در این صورت اعتراف می کنی که درمقابل سایر مظاهر قدرت خدا بسیار خوار و بی مقدار هستی و هر چه داری از ناحیه ملک و عزت و سلطه خدای متعال است و اوست که این مواهب را به تو بخشیده و همه این اموری که به آنها مشغول هستی (مثل مال و جاه و جمال و ملک و سلطنت و ...)اموری و وهمی و خالی از حقیقت هستند که خارج از درک بشر و واهمه او ذره ای واقعیت ندارند بلکه خداست که این امور را در نظر بشر واقعیت نموده تا در عمل وزندگی خود بر آنها اعتماد نمایند، و تا امر زندگی دنیا به انجام برسد و این امور همه تحت سیطره اراده خداست ، چنانچه فرمود: (ولکم فی الارض مستقر و متاع الی حین )(26)،(برای شما در زمین محل استقرار و آسایش خواهد بود تا موعدی معین
#الله
#شیعه
#یا_علی
#یا_زهرا
#یا_مهدی_ادرکنی
#لبیک_یا_خامنه_ای
#قرآن
#لیلی_نامه
سوره اسراء
آیه 37
وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً37
ترجمه:
(در زمین با نخوت و غرور راه مرو، تو نه می توانی زمین را بشکافی و نه ازجهت بلندی می توانی به کوهها برسی )
تفسیر:
(فرح ) یعنی خوشحالی به باطل وخوشحالی بی دلیل و خارج از حد اعتدال چون خوشحالی به حق و عادلانه آنست که انسان از بابت نعم الهی شادمان و شکرگزار باشد، اما اگر این خوشحالی از حد خود بگذرد، آثار سبک عقلی در افعال و اقوال فرد ظاهرمی گردد و چنین فردی خوشحالیش باطل است ، در این آیه شریفه انسان را نهی می کند از اینکه به جهت تکبر، خود را بیشتر از آنچه هست بداند و بر دیگران فخر بفروشد و این امر ناشی از جهل نسبت به خالق قاهر است .و اگر از میان همه اعمال و گفتار به راه رفتن فرد عنایت نمود به جهت آنست که اثرآن انحراف ، در راه رفتن بیشتر نمودار می شود و آنگاه برای شکستن این تکبر و پندارباطل می فرماید با چنین شیوه متکبرانه ای راه نرو و خود را بزرگتر از آنچه هستی مپندارو از روی ناسپاسی و کبر و خیالات باطل اینچنین بر سایرین فخر مفروش و بدان که درعالم هستی ذره ای بیشتر نیستی ، و با چنین راه رفتنی نه می توانی زمین را بشکافی و نه می توانی از جهت بلندی به قله کوهها برسی ، و در این صورت اعتراف می کنی که درمقابل سایر مظاهر قدرت خدا بسیار خوار و بی مقدار هستی و هر چه داری از ناحیه ملک و عزت و سلطه خدای متعال است و اوست که این مواهب را به تو بخشیده و همه این اموری که به آنها مشغول هستی (مثل مال و جاه و جمال و ملک و سلطنت و ...)اموری و وهمی و خالی از حقیقت هستند که خارج از درک بشر و واهمه او ذره ای واقعیت ندارند بلکه خداست که این امور را در نظر بشر واقعیت نموده تا در عمل وزندگی خود بر آنها اعتماد نمایند، و تا امر زندگی دنیا به انجام برسد و این امور همه تحت سیطره اراده خداست ، چنانچه فرمود: (ولکم فی الارض مستقر و متاع الی حین )(26)،(برای شما در زمین محل استقرار و آسایش خواهد بود تا موعدی معین
#الله
#شیعه
#یا_علی
#یا_زهرا
#یا_مهدی_ادرکنی
#لبیک_یا_خامنه_ای
#قرآن
۹۲۰
۲۱ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.