بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
که به زیاده خواهی، توقعات بیجا و گلهمندی میانجامد. چه چیزی جز هوای نفس، خودخواهی و غفلت، مانع میشود تا حقوق خود و دیگران را بشناسیم و رعایت نماییم؟!
حضرت امام سجاد علیه السلام: وَ أَمّا حَقّ أَبِيكَ فَتَعْلَمُ أَنّهُ أَصْلُكَ وَ أَنّكَ فَرْعُهُ وَ أَنّكَ لَوْلَاهُ لَمْ تَكُنْ فَمَهْمَا رَأَيْتَ فِي نَفْسِكَ مِمّا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنّ أَبَاكَ أَصْلُ النّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ وَ احْمَدِ اللّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ و اما حق پدرت اين است كه بدانى او ريشه هستى توست و تو شاخسار درخت وجود اويى و اگر او نمىبود تو هم نبودى، پس هرگاه در خود چيزى ديدى كه پسنديدى، بدان كه سر چشمه آن نعمت بر تو، پدرت باشد و آن را از پدرت دارى و خدا را بستاى و به همان اندازه سپاسش دار - و لا قوة الا بالله - و نيرويى جز به خداوند نيست.(رسالۀ حقوق)
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند: فَحَقُّ الوَالِدِ عَلَی الوَلَدِ أن یُطیِعَهُ فِی کُلِّ شَیءٍ إلَّا فِی مَعصِیَه اللهِ سُبحَانَه - حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از پدر اطاعت کند.( نهج البلاغه، سید رضی، حکمت ۳۹۹)
باید دقت کنیم که این حقوق، صرفاً برای تکریم و احترام نیست، بلکه اثرات تکوینی و وضعی دارد.
آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه میفرمود: دقت کن که چون خداوند متعال به واسطۀ پدر به تووجود بخشید، در دنیا هر فیضی که به تو برسد، از مجرای اوست، چه زنده باشد یا نباشد.
دقت کنیم که هر کسی به رشد و مقامات عقلی، ایمانی و معنوی رسید، و حتی به گشایش و برکت مادی رسید، از رعایت حقوق پدر و مادر بوده است.
این توجه و رفتار ما نسبت به آنان، لطف نیست، بلکه حق آنان است که بر عهدۀ ما گذاشته شده است.
در قرآن مجید، در چهار آیه، پس از امر به توحید و دوری از شرک، امر به احسان بر والدین نموده است.(ادامه دارد...)
قسمت دوم :
که به زیاده خواهی، توقعات بیجا و گلهمندی میانجامد. چه چیزی جز هوای نفس، خودخواهی و غفلت، مانع میشود تا حقوق خود و دیگران را بشناسیم و رعایت نماییم؟!
حضرت امام سجاد علیه السلام: وَ أَمّا حَقّ أَبِيكَ فَتَعْلَمُ أَنّهُ أَصْلُكَ وَ أَنّكَ فَرْعُهُ وَ أَنّكَ لَوْلَاهُ لَمْ تَكُنْ فَمَهْمَا رَأَيْتَ فِي نَفْسِكَ مِمّا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنّ أَبَاكَ أَصْلُ النّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ وَ احْمَدِ اللّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ و اما حق پدرت اين است كه بدانى او ريشه هستى توست و تو شاخسار درخت وجود اويى و اگر او نمىبود تو هم نبودى، پس هرگاه در خود چيزى ديدى كه پسنديدى، بدان كه سر چشمه آن نعمت بر تو، پدرت باشد و آن را از پدرت دارى و خدا را بستاى و به همان اندازه سپاسش دار - و لا قوة الا بالله - و نيرويى جز به خداوند نيست.(رسالۀ حقوق)
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند: فَحَقُّ الوَالِدِ عَلَی الوَلَدِ أن یُطیِعَهُ فِی کُلِّ شَیءٍ إلَّا فِی مَعصِیَه اللهِ سُبحَانَه - حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از پدر اطاعت کند.( نهج البلاغه، سید رضی، حکمت ۳۹۹)
باید دقت کنیم که این حقوق، صرفاً برای تکریم و احترام نیست، بلکه اثرات تکوینی و وضعی دارد.
آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه میفرمود: دقت کن که چون خداوند متعال به واسطۀ پدر به تووجود بخشید، در دنیا هر فیضی که به تو برسد، از مجرای اوست، چه زنده باشد یا نباشد.
دقت کنیم که هر کسی به رشد و مقامات عقلی، ایمانی و معنوی رسید، و حتی به گشایش و برکت مادی رسید، از رعایت حقوق پدر و مادر بوده است.
این توجه و رفتار ما نسبت به آنان، لطف نیست، بلکه حق آنان است که بر عهدۀ ما گذاشته شده است.
در قرآن مجید، در چهار آیه، پس از امر به توحید و دوری از شرک، امر به احسان بر والدین نموده است.(ادامه دارد...)
۷۲۱
۲۳ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.