تفسیر قرآن
پیامهای آیات 51 و 52 سوره غافر
- نصرت انبيا و مؤمنان از سنّت هاى الهى است. (پيروزى حقّ بر باطل از وعده هاى الهى است). «انّا لننصر رسلنا»
- در نصرت الهى شك نكنيم. «انّا لننصر» («انّا» و حرف لام نشانه تأكيد است)
- با وعده هاى قطعى الهى، به مؤمنان انگيزه و اميد و تسلّى دهيم. «انّا لننصر رسلنا...»
- نصرت الهى در همه ى جوانب است، در خنثى شدن توطئه هاى دشمنان، در زياد شدن طرفداران و... «لننصر» مطلق آمده است.
- بشارت و هشدار در كنار هم سازنده است. «لننصر رسلنا... لا ينفع الظالمين»
- ايمان، به انسان ارزش داده و او را در كنار انبيا قرار مى دهد و مشمول نصرت الهى مى كند. «رسلنا و الذّين آمنوا»
- سختى ها و شكنجه هاى دنيا بيش از چند ساعت و چند روز نيست. در همين دنيا نيز طرفداران حقّ پيروزند.(134) «لننصر رسلنا و الذّين آمنوا»
- انسان همواره محتاج نصرت الهى است و هرگز از لطف او بى نياز نيست. «فى الحياة الدنيا و يوم يقوم الاشهاد»
- نصرت الهى دائمى است. «فى الحياة الدنيا و يوم يقوم الاشهاد»
- گرچه گواه بودن خداوند به تنهايى كافى است، ولى هر چه تعداد گواهان بيشتر باشد مؤمنان سرفرازتر و متخلفان شرمنده تر مى شوند. «يقوم الاشهاد»
- در قيامت، گواهان بسيارند. «الاشهاد»
- كسانى كه ايمان ندارند، ستمگرند. («الظالمين» در برابر «الذّين آمنوا» است)
- در قيامت هم عذاب روحى است «لهم اللعنة» و هم جسمى. «سوء الدار»
-----
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- نصرت انبيا و مؤمنان از سنّت هاى الهى است. (پيروزى حقّ بر باطل از وعده هاى الهى است). «انّا لننصر رسلنا»
- در نصرت الهى شك نكنيم. «انّا لننصر» («انّا» و حرف لام نشانه تأكيد است)
- با وعده هاى قطعى الهى، به مؤمنان انگيزه و اميد و تسلّى دهيم. «انّا لننصر رسلنا...»
- نصرت الهى در همه ى جوانب است، در خنثى شدن توطئه هاى دشمنان، در زياد شدن طرفداران و... «لننصر» مطلق آمده است.
- بشارت و هشدار در كنار هم سازنده است. «لننصر رسلنا... لا ينفع الظالمين»
- ايمان، به انسان ارزش داده و او را در كنار انبيا قرار مى دهد و مشمول نصرت الهى مى كند. «رسلنا و الذّين آمنوا»
- سختى ها و شكنجه هاى دنيا بيش از چند ساعت و چند روز نيست. در همين دنيا نيز طرفداران حقّ پيروزند.(134) «لننصر رسلنا و الذّين آمنوا»
- انسان همواره محتاج نصرت الهى است و هرگز از لطف او بى نياز نيست. «فى الحياة الدنيا و يوم يقوم الاشهاد»
- نصرت الهى دائمى است. «فى الحياة الدنيا و يوم يقوم الاشهاد»
- گرچه گواه بودن خداوند به تنهايى كافى است، ولى هر چه تعداد گواهان بيشتر باشد مؤمنان سرفرازتر و متخلفان شرمنده تر مى شوند. «يقوم الاشهاد»
- در قيامت، گواهان بسيارند. «الاشهاد»
- كسانى كه ايمان ندارند، ستمگرند. («الظالمين» در برابر «الذّين آمنوا» است)
- در قيامت هم عذاب روحى است «لهم اللعنة» و هم جسمى. «سوء الدار»
-----
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۱۴
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.