بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
یا منفی - مفید باشند یا مضر.
حتی ظهورِ نظم و نیز کنترلِ نظم در هر عرصهای، از رفتارهای اجتماعی گرفته تا اقتصادی و سیاسی، در همین ظاهر محقق شده و به نمایش گذاشته می شود، و البته اثر باطنی دارد و نهادینه میشود.
مردم در ممالک گوناگون، به ظاهر قوانین را رعایت میکنند، هم مالیات می دهند و هم نظم ترافیکی دارند و هم لباس فرم ، هم آداب و رسوم و اما ممکن است در باطن قبول نداشته باشند.
مثال ازدواج : باطن ازدواج این است که زن و مردی یک دیگر را برای زندگی مشترک و تشکیل خانواده میپسندند، پس مدتی کم یا زیاد با هم زندگی می کنند، اما شکل و ساختار ظاهری این رفتار و تعامل نیز بسیار مهم و حتی اصل است.
در چین، ژاپن، آفریقا، امریکا و اروپا و قبایل دور و عقب افتاده نیز فرق است بین زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند، یا همین طوری زیر سقفی جمع آمدهاند و نامش را ازدواج سفید گذاشته اند، در حالی که حقیقت و باطن آن ازدواجی سیاه میباشد.
قوانین خانواده نیز در هر کشوری، حامی منافع کسانی است که این اصل ظاهری را رعایت کردهاند. منتهی چه در اسلام و چه در غیر اسلام، اگر ازدواج صوری باشد و طرفین قصد زندگی مشترک نداشته باشند، این ظواهر به درد نمی خورد.
از این رو در احکام اسلامی بیان شده که در هنگام عقد، طرفین باید قصد انشاء داشته باشند، یعنی واقعاً قصدشان ازدواج باشد، اگر چه شاید به خاطر اهداف دیگری با هم ازدواج کنند.
دو مثال روشن در نیت - باطن و عمل ظاهر :
یک) - فرض کنید عدهای را وسط بیابان ببرند و به آنها در نهایت چند تا چادر و یک چاه آب بدهند، و بگویند: قصد داشتیم در اینجا شهر بزرگ و زیبایی با رعایت تمامی اصولی شهرسازی، بسازیم، اما چون ظاهر مهم نیست و همان قصد باطنی ما کافیست، نساختیم و شما همینجا زندگی کنید!
دو) - فرض کنید که یک نفر وسط مجلس عزا، بلند شود و برقصد! بعد به معترضین گفته شود که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است و او نیز در باطن متأثرِ از این مصیبت میباشد، پس مانع رقصیدن او وسط مجلس عزا نشوید، دموکرات باشید، هر کس دلش خواست گریه کند و هر کس د لش خواست برقصد. مهم باطن است.
مردم خواهند گفت: یا دروغ میگوید و میخواهد نظم این جمع را بر هم زند و اهانت کند و نگذارد که هدف محقق گردد -یا اگر چنین قصدی ندارد، پس حتماً دیوانه است.
پس، روشن شد که ظاهر نیز چون باطن، از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار میباشد و تأثیرگذار در باطن است، چنان که باطن نیز در ظاهر پدیدار می شود.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
یا منفی - مفید باشند یا مضر.
حتی ظهورِ نظم و نیز کنترلِ نظم در هر عرصهای، از رفتارهای اجتماعی گرفته تا اقتصادی و سیاسی، در همین ظاهر محقق شده و به نمایش گذاشته می شود، و البته اثر باطنی دارد و نهادینه میشود.
مردم در ممالک گوناگون، به ظاهر قوانین را رعایت میکنند، هم مالیات می دهند و هم نظم ترافیکی دارند و هم لباس فرم ، هم آداب و رسوم و اما ممکن است در باطن قبول نداشته باشند.
مثال ازدواج : باطن ازدواج این است که زن و مردی یک دیگر را برای زندگی مشترک و تشکیل خانواده میپسندند، پس مدتی کم یا زیاد با هم زندگی می کنند، اما شکل و ساختار ظاهری این رفتار و تعامل نیز بسیار مهم و حتی اصل است.
در چین، ژاپن، آفریقا، امریکا و اروپا و قبایل دور و عقب افتاده نیز فرق است بین زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند، یا همین طوری زیر سقفی جمع آمدهاند و نامش را ازدواج سفید گذاشته اند، در حالی که حقیقت و باطن آن ازدواجی سیاه میباشد.
قوانین خانواده نیز در هر کشوری، حامی منافع کسانی است که این اصل ظاهری را رعایت کردهاند. منتهی چه در اسلام و چه در غیر اسلام، اگر ازدواج صوری باشد و طرفین قصد زندگی مشترک نداشته باشند، این ظواهر به درد نمی خورد.
از این رو در احکام اسلامی بیان شده که در هنگام عقد، طرفین باید قصد انشاء داشته باشند، یعنی واقعاً قصدشان ازدواج باشد، اگر چه شاید به خاطر اهداف دیگری با هم ازدواج کنند.
دو مثال روشن در نیت - باطن و عمل ظاهر :
یک) - فرض کنید عدهای را وسط بیابان ببرند و به آنها در نهایت چند تا چادر و یک چاه آب بدهند، و بگویند: قصد داشتیم در اینجا شهر بزرگ و زیبایی با رعایت تمامی اصولی شهرسازی، بسازیم، اما چون ظاهر مهم نیست و همان قصد باطنی ما کافیست، نساختیم و شما همینجا زندگی کنید!
دو) - فرض کنید که یک نفر وسط مجلس عزا، بلند شود و برقصد! بعد به معترضین گفته شود که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است و او نیز در باطن متأثرِ از این مصیبت میباشد، پس مانع رقصیدن او وسط مجلس عزا نشوید، دموکرات باشید، هر کس دلش خواست گریه کند و هر کس د لش خواست برقصد. مهم باطن است.
مردم خواهند گفت: یا دروغ میگوید و میخواهد نظم این جمع را بر هم زند و اهانت کند و نگذارد که هدف محقق گردد -یا اگر چنین قصدی ندارد، پس حتماً دیوانه است.
پس، روشن شد که ظاهر نیز چون باطن، از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار میباشد و تأثیرگذار در باطن است، چنان که باطن نیز در ظاهر پدیدار می شود.(پایان)
۴۶۶
۱۴ آبان ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.