سخن خدا
#سخن_خدا
ﻭَﻟُﻮﻃﺎً ﺁﺗَﻴْﻨَﺎﻩُ ﺣُﻜْﻤﺎً ﻭَﻋِﻠْﻤﺎً ﻭَﻧَﺠَّﻴْﻨَﺎﻩُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻘَﺮْﻳَﺔِ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻛَﺎﻧَﺖ ﺗَّﻌْﻤَﻞُ ﺍﻟْﺨَﺒَﺂﺋِﺚَ ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻗَﻮْمَ ﺳَﻮْءٍ ﻓَﺎﺳِﻘِﻴﻦَ
ﻭ ﺑﻪ ﻟﻮﻁ، ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﺮﻳﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺭﻫﺎﻧﻴﺪﻳﻢ، ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﺑﺪ ﻭ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
«٧٥» ﻭَﺃَﺩْﺧَﻠْﻨَﺎﻩُ ﻓِﻲ ﺭَﺣْﻤَﺘِﻨَﺂ ﺇِﻧَّﻪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺼَّﺎﻟِﺤِﻴﻦَ
ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩ.
#قرآن_سوره_انبیاء_آیات۷۴و۷۵
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﻟﻮﻁ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﻭ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ: «ﺟﻌﻠﻨﺎﻫﻢ ﺍﺋﻤﻪ» ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎم ﻟﻮﻁ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﺋﻤﺔ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻣﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ.
ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﻬﻤﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻁ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺣﻜﻢ، ﻋﻠﻢ، ﻧﺠﺎﺕ ﻭ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ.
ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺎ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻃﻌﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩﺵ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. «ﻓﺄﺳﺮ ﺑﺎﻫﻠﻚ ﺑﻘﻄﻊ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻴﻞ»(٧٢٦)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. «ﻧﺠّﻴﻨﺎﻩ»
٢- ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻴﺰ ﻧﻤﺎﻧﻴﺪ. «ﻧﺠّﻴﻨﺎﻩ»
٣- ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﻳﻚ ﮔﻨﺎﻩ، ﺳﺒﺐ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ»
٤- ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ، ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻧﺖ ﺗﻌﻤﻞ ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ»
٥ - ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ، ﺛﻤﺮﻩ ﻱ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺑﺪ ﻋﺎﻗﺒﺘﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻌﻤﻞ ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ، ﺍﻧﻬﻢ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻗﻮم ﺳﻮء ﻓﺎﺳﻘﻴﻦ»
٦- ﻣﺤﻴﻂ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺟﺒﺮ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻗﻮم ﺳﻮء ﻓﺎﺳﻘﻴﻦ، ﻭ ﺍﺩﺧﻠﻨﺎﻩ ﻓﻲ ﺭﺣﻤﺘﻨﺎ»
٧- ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. «ﺍﺩﺧﻠﻨﺎﻩ ﻓﻲ ﺭﺣﻤﺘﻨﺎ ﺍﻧّﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﻴﻦ»
٧٢٥) ﻣﺮﻳﻢ، ١٢.
٧٢٦) ﻫﻮﺩ، ٨٣.
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
ﻭَﻟُﻮﻃﺎً ﺁﺗَﻴْﻨَﺎﻩُ ﺣُﻜْﻤﺎً ﻭَﻋِﻠْﻤﺎً ﻭَﻧَﺠَّﻴْﻨَﺎﻩُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻘَﺮْﻳَﺔِ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻛَﺎﻧَﺖ ﺗَّﻌْﻤَﻞُ ﺍﻟْﺨَﺒَﺂﺋِﺚَ ﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﻗَﻮْمَ ﺳَﻮْءٍ ﻓَﺎﺳِﻘِﻴﻦَ
ﻭ ﺑﻪ ﻟﻮﻁ، ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﺮﻳﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺭﻫﺎﻧﻴﺪﻳﻢ، ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﺑﺪ ﻭ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
«٧٥» ﻭَﺃَﺩْﺧَﻠْﻨَﺎﻩُ ﻓِﻲ ﺭَﺣْﻤَﺘِﻨَﺂ ﺇِﻧَّﻪُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺼَّﺎﻟِﺤِﻴﻦَ
ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩ.
#قرآن_سوره_انبیاء_آیات۷۴و۷۵
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﻟﻮﻁ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭﺭﻫﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﻭ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ: «ﺟﻌﻠﻨﺎﻫﻢ ﺍﺋﻤﻪ» ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎم ﻟﻮﻁ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﺋﻤﺔ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻣﺎم ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻮﺩ.
ﺩﺭﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﻬﻤﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻁ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺣﻜﻢ، ﻋﻠﻢ، ﻧﺠﺎﺕ ﻭ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ.
ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺎ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻃﻌﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩﺵ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. «ﻓﺄﺳﺮ ﺑﺎﻫﻠﻚ ﺑﻘﻄﻊ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻴﻞ»(٧٢٦)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. «ﻧﺠّﻴﻨﺎﻩ»
٢- ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻴﺰ ﻧﻤﺎﻧﻴﺪ. «ﻧﺠّﻴﻨﺎﻩ»
٣- ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﻳﻚ ﮔﻨﺎﻩ، ﺳﺒﺐ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ»
٤- ﺑﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ، ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﻭﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻧﺖ ﺗﻌﻤﻞ ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ»
٥ - ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ، ﺛﻤﺮﻩ ﻱ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺑﺪ ﻋﺎﻗﺒﺘﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻌﻤﻞ ﺍﻟﺨﺒﺎﺋﺚ، ﺍﻧﻬﻢ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻗﻮم ﺳﻮء ﻓﺎﺳﻘﻴﻦ»
٦- ﻣﺤﻴﻂ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺟﺒﺮ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻛﺎﻧﻮﺍ ﻗﻮم ﺳﻮء ﻓﺎﺳﻘﻴﻦ، ﻭ ﺍﺩﺧﻠﻨﺎﻩ ﻓﻲ ﺭﺣﻤﺘﻨﺎ»
٧- ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. «ﺍﺩﺧﻠﻨﺎﻩ ﻓﻲ ﺭﺣﻤﺘﻨﺎ ﺍﻧّﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﻴﻦ»
٧٢٥) ﻣﺮﻳﻢ، ١٢.
٧٢٦) ﻫﻮﺩ، ٨٣.
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
https://eitaa.com/qoransokhanekhoda
۴۴۴
۱۳ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.